Add new comment

شهر خوست (پژواک، ۲۲ میزان ۹۷): مقامات قوماندانی امنیۀ ولایت خوست میگویند که در این ولایت، برخی مراکز رای دهی در روز انتخابات، از اثر تهدیدات بلند امنیتی مسدود خواهد ماند.
بر اساس معلومات رسمی، در این ولایت مجموعاً ۱۹۲ مراکز رای دهی موجود است؛ اما به گفتۀ مسئولان از این جمله ۲۷ مرکز در مناطقی است که تحت تهدیدات بلند امنیتی قرار دارد.
به گفتۀ آنها، این مراکز رای دهی در ولسوالی های علی شیر، صبری، باک، نادرشاه کوت، اسماعیل مندوزی، سپیره، موسی خیل و قلندر موقعیت دارد.
اما سران قومی و اعضای شورای ولایتی این ولایت، بر حکومت انتقاد میکنند که این مراکز در نتیجۀ یک معامله از سوی برخی نامزدان ولسی جرگه به طور قصدی بسته شده و درآنجا هیچ تهدید امنیتی وجود ندارد.
حاجی مارک ځدران باشندۀ ولسوالی نادرشاه کوت و متنفذ قومى، به آژانس خبری پژواک گفت که حکومت با اشارۀ یک نامزد ولسی جرگه، مراکز رای دهی یادشده را بسته کرده است.
هر چند موصوف نام کدام نامزاد را مشخص نکرد؛ اما گفت که اگر حکومت از این فیصله عقب نشینی نکند و مراکز بسته شده را به روی رای دهندگان باز نکند، این امر با باشندگان این ولایت یک جفای بزرگ خواهد بود.
وی افزود: "این امر برای بسته شدن مراکزى که در نزدیکی پوسته های پولیس و اردوی ملی قرار دارند داده شده است. این فرمایش را نامزدی داده که در آن محل رای ندارد. اگر مراکز دوباره باز نشود، ما شاهراه خوست- گردیز را به گونۀ اعتراض بسته خواهیم کرد."
کفیل ریحان رییس شورای ولایتی خوست نیز تایید کرد که تهدیدات امنیتی، در شماری از ولسوالی های این ولایت مانع انتخابات شده است؛ اما وی مسئولیت این امر را بر عهدۀ ادارات امنیتی انداخت، که برای انتخابات تدابیر لازم گرفته نتوانسته اند.
 
وی علاوه کرد: "برخی ولسوالی های ما زیر تهدیدات امنیتی قرار دارد؛ از جمله سپیره، قلندر و شماری دیگر که بدون مراکز شان، در مناطق دیگر برگزاری انتخابات ناممکن است."
در همین حال شاه جهان سرداری مسئول دفتر ولایتی کمیسیون مستقل انتخابات، به آژانس خبری پژواک گفت که آنها در این ولایت، برای برگزاری انتخابات آمادگی کامل دارند.
موصوف از ارگان های امنیتی نیز خواست که در روز برگزاری انتخابات، امنیت رای دهندگان را تامین کنند.
وی گفت: "ما برای ۱۸۶ مرکز آمادگی گرفته ایم، برای آن مواد آمده و کارمندان شان نیز جذب شده اند. ارگان های امنیتی مکلف اند که در روز انتخابات، امنیت این مراکز را بگیرند."
از سوی دیگر، مل پاسوال اخترمحمد نوروزی قوماندان امنیۀ ولایت خوست، تایید کرد که مراکز یادشده، به خواست کدام نامزد بسته شده است.
وی گفت مناطقى را که آنها نشانی کرده اند، در مورد آن به کميسیون مستقل انتخابات و وزارت امور خارجه گزارش داده و مطابق با هدایت آن، اقدام خواهند کرد.
 موصوف افزود: "ما به غیر از این ۲۷ مرکز که در آنجا تهدیدات بلند امنیتی موجود است، شش مرکز داریم که درآنجا هیچ پروسۀ ستیکرزدن تذکره انجام نشده است و ما این فیصله را با بسیار دقت کرده ایم."
قرار است انتخابات پیش روی ولسى جرگه، به استثنای ولایت غزنی، در ٢٨ ماه جارى (ميزان) در سراسر کشور برگزار شود.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.