Add new comment

کابل (پژواک،١٦میزان۹۷): مطابع خصوصى درکابل، با آن که از بلند رفتن قيمت مواد خام چاپ شکايت دارند، از مدرک چاپ اوراق تبليغاتى نامزدان ولسى جرگه عايد بيشتر داشته اند؛ اما تاکنون هيچ نامزدى، فرمايشى به مطابع دولتى نداده است.
قراراست انتخابات ولسى جرگه تا دوهفته ديگردر ٢٨ ميزان برگزار شود. مبارزات انتخاباتى نامزدان ولسى جرگه در ششم ميزان آغاز شده و قرار است تا ٢٥ ميزان ادامه پيدا کند.
با آغاز اين کمپاين، چهره هاى شهرها به خصوص شهر کابل تغييرکرده و هزاران عکس و پوستر تبليغاتى نامزدان بر ديوارها، پايه هاى برق و کنار جاده ها نصب شده است.
با اين اقدام، کاروبار مطابع خصوصى رونق بيشر يافته است.  
شفیق الله انصار مالک مطبعه خصوصى انصار در کابل، به آژانس خبرى پژواک گفت که بازار مطبعه ها گرمتر نسبت به انتخابات هاى گذشته مى باشد.
او افزود: "ما آمادگی حداقل فرمایش ۱۰ تا ۱۵ نامزد را داشتیم؛ اما بیشتر از سی نامزد به ما مراجعه کرد و اوراق تبلیغاتی شان را به ما فرمایش دادند... چهار کارمند جدید در بخش دیزاین و چاپ استخدام کرده ايم."
وی افزود که ظرفیت فعالیت مطابع در افغانستان، نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است و توانایی پذیرش هر نوع سفارش را دارند.
او مشخص نکرد که چه مقدار عايد داشته است؛ اما گفت: "عواید انتخابات، بعضی اوقات از عواید یک سال ما بیشتر می شود و اگر هر سال یک انتخابات باشد، هیچ کارخانۀ چاپ سقوط نخواهد کرد."
رحمت الله یک تن از کارمندان مطبعه خصوصى دانش در کابل نيز بدون ارايه آمار از بيشتر شدن درآمد مطبعه سخن گفت و افزود که در جریان یک ماه، روزهايی شده است که مطبعه دانش تا هشتاد هزار ورق تبلیغاتی و پوستر نامزدان را به سایزهای مختلف چاپ کرده است.
به گفته او برخى نامزدان ولايات نيز اوراق و پوسترهاى تبليغاتى شان را در کابل چاپ مى کنند؛ زيرا در برخى ولايات سهولت هاى چاپ وجود ندارد.
او افزود که هنوز هم فرمایشات وجود دارد؛ اما کم شده، چون مواد خام در بازار چند برابر افزایش یافته است.
وی گفت که کاغذ و دیگر مواد چاب از هند، پاکستان، چین، ایران و برخی کشورهای دیگر وارد می شود.
احمدالله نوری مالک مطبعه خصوصى متحد  همچنان گفت که اين چاپخانه، با آغاز کمپاین نامزدان تا اکنون، بیش از ۵۰ هزار پوستر و لوحه نامزدان را چاپ کرده است.
او گفت: "در همین روزها ما حداقل یک هزار متر تا چهار هزار متر پوستر چاپ می کنیم، فضل خداوند شهرت کسب کرده ایم، مشتری پیدا کرده ایم."
به گفته وی، در انتخابات گذشته بعضی اوراق تبلیغات در خارج از کشور چاپ می شد؛ اما اکنون اکثريت نامزدان آن را در داخل کشور چاپ مى کنند، زيرا امکانات کافى چاپ در کشور وجود دارد.
به گفته او برخى نامزدان ولايت هاى هم مرز با پاکستان، شعارها و اوراق تبليغاتى شان را در پاکستان چاپ مى کنند.
او نيز بدون ارايه جزييات گفت که عواید مطبعه متحد، از بخش چاپ اوراق تبليغاتى و پوسترهاى نامزادن بيشتر از حد پيشبينى شده بود.
وی نيز افزود که مواد خام چاپ، بيش از دو برابر شده و قيمت چاپ مواد نيز بلند رفته است.  
فواد ستانکزی مالک مطبعه خصوصى ستانکزی نيز از کاروبار خود در روزهاى کمپاين راضى است و گفت: "هنوز هم فرمایش ها می آیند؛ اما مواد خام در بازار بلند رفته است و قیمتى را که بیست روز پیش از کاندیدان می گرفتیم با قیمتى که حالا تمام می شود، نامزدان حاضر نیستند با این قیمت اوراق تبلیغاتی شان را به چاپ برسانند. "
وی نیز از بلند رفتن قیمت مواد خام چاپ شکايت کرد.
شمارى ازمالکان مطابع خصوصى، درحالى از مدرک چاپ اوراق تبليغاتى نامزدان ولسى جرگه درجريان مبارزات انتخاباتى، عوايد بيشتر به دست آورده اند که تاکنون هيچ نامزدى فرمايشى به مطابع دولتى نداده است.
محمد صابر سخا معاون مالی رياست عمومى مطابع آزادی (دولتى) گفت که تا به حال، هیچ نامزد به خاطر چاپ اوراق تبلیغاتی به این رياست مراجعه نکرده است.
او افزود که اين مطبعه با داشتن ماشین آلات پیشرفته، ظرفیت چاپ هر نوع اوراق تبلیغاتی دارد؛ اما به دليلى که مواد خام را در داخل کشور به قيمت نسبتا بلندتر خريدراى مى کند، نمى تواند با مطبعه هاى خصوصى رقابت کند.
موصوف خاطر نشان کرد که نامزدان به دليلى به اين رياست فرمايش چاپ مواد را نمى دهند که قيمت چاپ در اين مطبعه نسبت به مطابع خصوصى، بلندتر تمام مى شود.
وی گفت که اين رياست، به دليل نداشتن بودجه کافى نمى تواند مواد خام چاپ را از بيرون کشور وارد کند؛ تا با مطابع خصوصى رقابت کرده بتواند.
وی افزود که نه تنها نامزدان بل ادارات دولتی نيز اوراق مورد ضرورت شان را در مطبعه هاى خصوصی چاپ مى کنند.
به گفته او، اين در حالى است که رئیس جمهور هدايت داده است که ادارات دولتی، اوراق شان را از طریق مطابع آزادی به چاپ برسانند.
موصوف گفت که وزارت اطلاعات و فرهنگ و وزارت امور خارجه، در کُل ۱۹۳ میلیون افغانی از این اداره مقروض اند و اگر اين پول را پرداخت مى کردند، مطابع آزادى مى توانست مواد خام را از بيرون وارد و به قيمت بازار، اوراق تبليغاتى نامزدان را چاپ کند.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.