Add new comment

کابل (پژواک، ۵ میزان۹۷): احزاب و جریان های سیاسی، ضمن تاکید از به کارگیری سیستم بایومتریک در انتخابات ولسی جرگه، می گویند در صورتی که از این سیستم به شکل درست استفاده نشود، نتایج انتخابات را قبول ندارند.
کمیسیون مستقل انتخابات، امروز نشست مشورتی را با احزاب و جریان های سیاسی جهت چگونگی استفاده از این سیستم در روز انتخابات دایر کرد.
بر پایه معلومات مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات، دستگاه های بایومتریک مجهز با نرم افزار (سافت ویر)، چارجر و ملحقات لازم می باشد، در هنگام رای دهی دو انگشت، تصویر، عکس، تذکره و برچسب رای دهنده، ثبت و سپس به مخزن اطلاعات انتقال پیدا می کند.
سید حفیظ الله هاشمی سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، امروز در این نشست گفت که در انتخابات پیش رو، نیاز به ۲۲ هزار دستگاه بایومتریک می باشد، که از این میان ۴۴۰۰ دستگاه دیروز به کمیسیون تسلیم داده شد و قرار است که ۱۷۶۰۰ دستگاه متباقی، تا هفت روز دیگر (۱۲ میزان) در اختیار این نهاد قرار داده شود.
موصوف افزود که این دستگاه ها، مطابق پلان و به صورت منظم به ولایات، ولسوالی ها و مراکز رای دهی توزیع می شوند.
نور رحمان اخلاقی نماینده حزب جمعیت اسلامی، از اعضای کمیسیون مستقل انتخابات، خواست تا از این سیستم مطابق به تعهدات شان در روز انتخابات استفاده کنند؛ تا جلو تکرار رای و تقلب گرفته شود.
موصوف افزود که هرگاه از این دستگاه ها به صورت درست استفاده نشود، نتایج انتخابات برای شان قابل قبول نیست.
در همین حال، احمد جاويد رسولی رییس احصائیه و معلومات اداره مرکزی احصائيه گفت که تا به حال ۴۴۰۰ دستگاه به کمیسیون تسلیم داده شده است و تا هفت روز دیگر تمامی دستگاه را به کمیسیون می سپارد.
او گفت که این دستگاه در ظرف ۴۰ ثانیه تا یک دقیقه تمامی خصوصیات را شامل سیستم ساخته و توانایی ۱۸ ساعت کار با یک پاور بانک را دارا می باشد.
نامبرده افزود که این سیستم، توانایی استفاده انلاین و افلاین را دارد؛ اما به دلیل نبود امکانات به شکل افلاين از آن استفاده می شود، که پس از انتخابات تمامی معلومات آن، شامل مخزن اطلاعات می شود.
وی خاطر نشان کرد که در صورت آسیب رسیدن به این سیستم، هیچ اطلاعاتی از آن استفاده نخواهد شد.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.