Add new comment

کابل (پژواک، ۱۰ سنبله ۹۷): ائتلاف بزرگ ملى، ضمن تاکيد بر عملى شدن طرح احزاب در انتخابات، ادعا دارد به اسنادى دسته يافته است که بيانگر جعل و تقلب حکومت و کميسيون ذيربط در پروسۀ انتخابات مى باشند.
اما کميسيون مستقل انتخابات، اين اظهارات را بى اساس مى داند.     
ایتلاف بزرگ ملی افغانستان، امروز هزاران جلد تذکره را در يک نشست خبرى در کابل به خبرنگاران نشان داده گفت که در اين تذکره ها جعل شده و برچسب هاى شرکت در انتخابات نيز بر آنها نصب گرديده است.
همایون همایون نایب اول ولسی جرگه و عضو رهبری اين ایتلاف، در اين نشست خبری گفت که اين تذکره ها مربوط ٣٣ ولايت کشور مى باشد، که توسط برخی مردم و کارمندان کمیسیون انتخابات در اختیار ایتلاف قرار گرفته است.
به گفته وی، شمارى از اين تذکره ها در حالى برچسب زده شده است که دارنده گان تذکره، سن لازم شرکت در انتخابات را تکميل نکرده و برخى اين تذکره ها در حالى برچسب زده شده است که عکس ندارد.
همچنان به گفته همايون، در ميان اين تذکره ها، تذکره هايى وجود دارد که با عکس يک تن و نام هاى متفاوت ساخته شده است.
وى گفت که در اين نوع تذکره ها از عکس هاى برخى مقام هاى دولتى، سينماگران خارجى و کاربران فيسبوک نيز استفاده شده است. 
او افزود که اکثریت اين تذکره ها در اداره ثبت و احوال نفوس ثبت می باشند و کارمندان کمیسیون انتخابات در مرکز و ولایات، بر آن برچسب شرکت در انتخابات را نصب کرده اند.
موصوف مدعی شد که تعداد تذکره هاى يادشده که در اختيار ايتلاف قرار گرفته، به يک صد هزار جلد مى رسد؛ اما این نمونه اى از تقلب و جعل اسناد در پروسه انتخابات است و همچو موارد ديگر نيز وجود دارد.
قرار است انتخابات ولسى جرگه، در ٢٨ ميزان سال روان برگزار شود.
همايون گفت: «باید جلو انتخابات غیرشفاف گرفته شود؛ زیرا ممکن این انتخابات سبب تجزیه افغانستان شود، با تقلب گسترده اى که صورت گرفته، ما چطور می توانیم طرفدار برگزاری اين انتخابات باشیم .»
همایون بدون ارایه جزییات مدعى شد که کمیسیون مستقل انتخابات  و اداره ثبت احوال نفوس، به هدایت حکومت هزاران جلد تذکره و برچسب را در اختیار ۱۶۳ «نامزد حکومتى» قرار داده است و بیشترین تقلب و تخلف برای کامیابى همين افراد، در انتخابات شده است. 
او گفت که ايتلاف يادشده، در آینده نزدیک فهرست «نامزد حکومتى» را که دست به تقلب گسترده زده اند، ارایه خواهد کرد.
در اعلامیه ایتلاف بزرگ ملی که از سوی همایون به خوانش گرفته شد، آمده است که حکومت وحدت ملی، جهت برگزاری انتخابات شفاف ولسى جرگه، باید در انطباق به طرح احزاب و ايتلاف هاى سياسى در قوانين و نظام انتخاباتى کشور، اصلاحات و تغييرات به وجود آورد.
ايجاد کمیسیون بیطرف، مستقل و با ظرفیت، تبديل سیستم انتخاباتی راى واحد غيرقابل انتقال (اس ان تی وی) به سیستم انتخاباتی رای قابل انتقال (ام دی آر)، ثبت رای دهنده گان توسط سیستم بايومتریک و فراهم ساختن زمینه نظارت برای احزاب، ایتلاف های سیاسی و نهادهای مدنی در تمام روند انتخابات، از خواسته هاى اين ايتلاف به شمار مى رود.
منبع نوشته است که ایتلاف يادشده در همکاری با سایر احزاب و جریان های سیاسی، براى رسيدن به اين اهداف تلاش مى کند. 
در اعلاميه از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد خواسته شده است که از انتخابات شفاف حمایت کنند.
سید حفیظ الله هاشمی کمیشنر و سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات، در صحبت با رسانه ها، دست داشتن کمیسیون انتخابات در جعل اسناد را رد کرده می گوید که برخی احزاب، به خاطر بدنامی پروسه انتخابات و کمیسیون، دست به تقلب زده اند و آن را به کمیسیون ربط می دهند.
او گفت که ایتلاف بزرگ ملی افغانستان، می تواند به محاکم مراجعه کند تا صحت  ادعاى آنها معلوم شود.
پژواک تلاش کرد در مورد ادعاهاى ايتلاف يادشده، با دفتر سخنگوى رييس جمهور صحبت کند؛ اما تماس با اين مرجع برقرار نشد.

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.