Add new comment

"کارت هاى موجود راى دهى بايد باطل اعلام گردد"

کابل(پژواک،۲۸جدی۹۴): برخى اعضای ولسی جرگه، تاکيد دارند که براى برگزارى انتخابات شفاف اين جرگه و شوراهاى ولسوالى، کارت هاى موجود راى دهى باطل و انتخابات به اساس کارت هاى جديد و يا هم تذکره برگزار شود.
به اساس قانون، انتخابات ولسى جرگه بايد در خلال٣٠ الى ٦٠روز قبل از اول سرطان امسال برگزار ميشد؛ اما به تعويق افتاد و کميسيون مستقل انتخابات، امروز اعلام داشت که انتخابات اين جرگه و شوراهاى ولسوالى در ۲۴ میزان سال آینده برگزار خواهد شد.
انجنیر ذکریا ذکریا نماینده مردم کابل در ولسی جرگه، در نشست امروز این جرگه گفت که مردم و نمایندگان آنها آماده اند تا در انتخابات شرکت بکنند.
اما او افزود: "انتخابات بدون تعیین کردن سرنوشت نُه میلیون کارت تقلبی رای دهی، یک بار دیگر مردم و حکومت را به مشکلات مواجه خواهد ساخت."
وی افزود تا زمانى­ که زمینه برای توزیع تذکره های برقی و یا هم استفاده از تذکره های فعلی تابعیت به منظور برگزاری انتخابات مساعد نشود، با کارت های فعلی راى دهى، شفافیت در انتخابات تضمین نخواهد شد.
حاجی الله گل مجاهد عضودیگر این جرگه گفت: "اگر فردا هم انتخابات برگزار شود، ما آماده هستیم؛ اما باید کارت های قبلی راى دهى باطل اعلام شود و به اساس تذکره هايى که مردم دارند، انتخابات برگزار شود؛ در انتخابات گذشته، تنها چهار میلیون کارت در قصه خوانی پشاور چاپ شده بود و در انتخابات از آنها استفاده شد."
وی افزود که برگزاری انتخابات با کارت هاى موجود راى دهى، باعث ایجاد اختلافات و بحران در کشور خواهد شد.
محمدنعيم حميدزى لالى نماينده مردم کندهار در اين جرگه نيز گفت برگزارى انتخابات با کارت هاى موجود راى دهى، باعث ايجاد مشکلات می‌شود؛ زيرا ميليون ها کارت تقلبى در کشور وجود دارد.
اما او افزود تا زمانى که کارت هاى کنونى، باطل و راه بديل آن دريافت نشود، در انتخابات شرکت نمى­کند.
محمدعثمان فراهى نماينده مردم فراه نيز با اظهار نظر مشابه گفت که تا باطل شدن کارت هاى موجود، در انتخابات شرکت نمى­کند.
اما عبدالرووف ابراهیمی رييس ولسى جرگه گفت: "وظیفه کمیسیون مستقل انتخابات است تا زمینه انتخابات شفاف را مساعد کند؛ به آنها تعلق دارد که به اساس کارت جدید و یا تذکرۀ تابعیت برگزار می­کنند و یا از کدام راه ممکن دیگر، هر زمانى­ که شفافیت تضمین شود، مردم آماده هستند تا در انتخابات سهم بگیرند."
احمديوسف نورستانى رييس کميسيون مستقل انتخابات، دو روز قبل در نشست استماعیۀ اين جرگه، طرحی را به این جرگه ارایه کرد که به اساس آن، باید کارت های فعلی لغو و کارت های جدید برای رای دهندگان توزیع شود.
وى گفته بود که تهيه فهرست راى دهندگان پيش از برگزارى انتخابات نيز شامل اين پلان می‌باشد.  

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.