Add new comment

برخى وکلا خواستار اجرای پروژه "توتاپ" از طریق ولایات مرکزی شدند

کابل(پژواک، ۱۷جدی۹۴): شماری از نمایندگان ولایات مناطق مرکزی در ولسی جرگه، ضمن با اهمیت خواندن پروژه "توتاپ" برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم، خواستار عبور این خط برق منطقوی از طریق این ولایات شدند.
۱۰ تن از نمایندگان ولایات بامیان، غزنی، سمنگان، غور، دایکندی و میدان وردک، امروز در یک نشست مشترک خبری در کابل در این زمینه صحبت کردند.
اسد الله سعادتی نماینده مردم دایکندی گفت: "شرکت برشنا و وزارت انرژی و آب تاکید دارند که لین برق ۵۰۰ کیلو ولت توتاپ که قرار است از طریق افغانستان به پاکستان برود، از مسیر سالنگ ها انتقال یابد و استدلال آنها، کوتاه بودن این مسیر می باشد".
اما به گفته وی، یک شرکت آلمانی که مسوولیت ارزیابی این پروژه را بر عهده داشته، به این نتیجه رسیده است که عبوراین خط برق از طریق دره شکاری بامیان بهتر است و انتقال آن از طریق سالنگ ها به دلیل مشکلات این مسیر در زمستان و غیراقتصادی بودن آن، درست نیست.
سعادتی مدعی شد که برخی افراد در کابینه، شرکت برشنا و وزارت انرژی و آب، مانع اجرای این پروژه از طریق بامیان و سایر ولایات مرکزی می شوند.
این نماینده ولسی جرگه با اشاره به این موضوع گفت: "اگر این خط برق از طریق بامیان و ولایات مرکزی عبور نکند، خیانت ملی محسوب می شود."
به باور وی، عملی شدن این پروژه که قرار است بانک انکشاف آسیایی آن را تمویل کند، از طریق ولایات مرکزی سبب می شود که مردم محروم این ولایات، از انرژی برق مستفید شوند و حتی دیگر نیاز نخواهد بود که حکومت با هزینه زیاد به اين حوزه برق برساند.
محمد اکبری نماینده مردم بامیان در ولسی جرگه نیز گفت که عملی شدن این پروژه از طریق ولایات مرکزی، مناسب و مطمئن می باشد و ساحات وسیعی بر اساس ماسترپلان برق کشور، به انرژی برق دسترسی پیدا خواهند کرد.
وی گفت که حکومت باید با در نظرداشت این موضوع، با اتباع خود برخورد دوگانه نداشته باشد.
معصومه خاوری، نماینده مردم سمنگان نیز گفت که مردم این ولایت نیز انتظار دارند که حکومت ضمن موافقت با عبور این خط برق از ولایات مرکزی که در برگیرنده سمنگان نیز می باشد، از مزایای آن مستفید شوند.
وی افزود: "مسوولان برشنا و وزارت انرژی و آب می گویند که مسیر سالنگ ها نسبت به بامیان ۱۳ میلیون دالر ارزان تر تمام می شود و اقتصادی تر می باشد؛ در حالیکه شاید در آینده به ده ها میلیون دالر دیگر بخاطر انتقال یک لین دیگر برق به ولایات مرکزی هزینه شود."
قرار است پروژه Turkmenistan-Uzbekistan-Tajikistan-Afghanistan-Pakistan (TUTAP)  که یک خط انتقال برق ۵۰۰ کیلو ولت کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان است؛ از طریق افغانستان به پاکستان انتقال داده شود.
تا کنون وزارت انرژی و آب، در این زمینه واکنشی نداشته؛ اما وحید الله توحیدی سخنگوی شرکت برشنا گفت که توتاپ، از جمله پروژه هایی است که در حکومت سابق در مورد آن توافق شده بود.
وی بدون ارایه جزئیات بیشتر افزود که اجرای پروژه مذکور از طریق سالنگ ها نهایی شده؛ اما تا کنون کار آن آغاز نگرديده است.
 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.