Add new comment

وزارت تحصيلات عالى مشکل استادان پوهنتون ها را حل ميکند

کابل(پژواک،۲۹قوس۹۴): وزیر تحصیلات عالی میگوید که مشکل استادان پوهنتون ها رفع می شود و طی سالجاری، از میان ۳۵۰ هزار متقاضی کانکور، حدود۱۲۰هزار آنها در موسسات عالی دولتی و خصوصی جذب خواهند شد.
شماری ازاستادان پوهنتون هاى کابل، طبی، پولیتخنیک وتعلیم و تربیه به منظورآوردن تغییرات در مسودۀ قانون تحصیلات عالی، دو هفته قبل دست به اعتصاب کاری زده و روزگذشته پايان دادند.
آنها می‌گفتند که بر اساس فرمان تقنينى رييس جمهور، بیش از ۲۵۰۰ استاد منفک می­شوند و ۷۸۵ استاد دیگر به تقاعد سوق می ‌گردند.
فریده مومند وزیرتحصیلات عالی که امروزبه منظورارایه معلومات درمورداعتصاب استادان پوهنتون ها به مجلس عمومی مشرانوجرگه فرا خوانده شده بود، گفت که مسوده قانون تحصیلات عالی، بر اساس پيشنهادات استادان ترتیب شده بود؛ اما شورای کابینه برخی تغییرات را وارد کرده که خشم استادان را برانگيخته است.
وى افزودکه استادان، پيشنهاد کرده بودند که سن تقاعد ٧٠ سال و رؤسای پوهنتون هاو پوهنځی ها براساس انتخابات برگزیده شوند که کابینه، سن تقاعد را ۶۵ سال و انتخاب رییس پوهنتون و پوهنځی را انتصابی تصویب کرده است .
وزيرتحصيلات عالى علاوه کرد که مسوولان وزارت، درموردمشکل انفکاک، درنشست هابا استادان صحبت نموده و یک سال وقت تعیین کرده که استادان بتوانند در این مدت، با انجام تحقیقات و کارهای علمی ترفیع نمایند.
خانم مومند گفت که درحال حاضر، ٣٥ در صد ازاستادان پوهنتون های کشور را، استادانى به سویه ماستر تشکیل میدهد وهیچگاهی وزارت تحصیلات عالی نمی خواهد که استادانى که سویه تحصیلی شان ليسانس باشد، منفک و یا به تقاعد سوق داده شوند.
وى در خصوص امتحانات کانکور گفت که این پروسه در ولایات بامیان، دایکندی، بادغیس و غور صورت گرفته و در سایر ولایات به ترتیب اخذ خواهد شد .
بنابر معلومات وزیر تحصیلات عالی، طی سال جاری ٣٥٠ هزار متقاضی کانکور وجود دارد که از میان آنها حدود ١١٨ هزار تن به موسسات تحصیلات عالی دولتی و خصوصی راه می یابند.
خانم مومند افزود که بعد از امتحان کانکور روزانه، امتحان کانکور برای پوهنځی های شبانه آغاز خواهد شد .
نذیر احمد کامه وال رییس موسسات تحصیلات عالی خصوصی وزارت تحصیلات عالی، در مجلس مشرانوجرگه گفت که کارهای عملی به منظور رسیدگی به مشکلات در پوهنتون های خصوصی آغاز شده است .
به گفته وى، وزارت تحصیلات عالی، روند صدور جواز را به موسسات خصوصی تحصیلی متوقف ساخته؛ زیرا در گذشته نسبت به کیفیت بیشتر به کمیت توجه ميشد .
کامه وال افزود که درحال حاضر، حدود١٥٠هزارمحصل در ١٢٠ موسسه تحصیلی خصوصی مصروف فراگیری تحصیلات عالی هستند.
وی درخصوص فساددر بخش موسسات تحصیلات عالی خصوصی گفت: "بعد از این، تمام ديپلم های دولتی و خصوصی، از سوی وزارت تحصیلات عالی به چاپ می رسد و هیچ موسسه اى  نمی تواند خودسر دیپلم چاپ نماید."
کامه  وال علاوه نمود که ارزیابی و نظارت، ازتمام موسسات جریان دارد وچهرۀ آنعده از افرادى که بدون حضور در موسسات دیپلم به دست آورده اند افشا خواهد شد.
وی خاطرنشان ساخت که کاربالاى مقرره(کاريکولم) پوهنتون های خصوصی نيزجریان دارد و در آیندۀ نزدیک پوهنتون های دولتی و خصوصی دارای کاريکولم واحد خواهند شد.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.