Add new comment

مشرانوجرگه بر مشخص شدن زمان انتخابات ولسى جرگه تاکيد کرد

کابل(پژواک، ١٧قوس٩٤): اعضاى مشرانوجرگه، ضمن تاکيد بر مشخص شدن زمان انتخابات ولسى جرگه و شوراهاى ولسوالى می‌گویند که رييس جمهورغنی، بايد چهرۀ اصلى پاکستان در قبال حمايت اين کشور از تروريزم را در نشست قلب آسيا افشا کند.
کنفرانس قلب آسيا(پروسه استانبول)
پروسه استانبول از ابتکارات افغانستان به حمایت کشورهای منطقه در نوامبر٢٠١١ ایجاد و اولین کنفرانس قلب آسيا تحت ریاست مشترک افغانستان و ترکیه در استانبول تدویر یافت.
چهارمين کنفرانس اين پروسه، سال گذشته در چين بود و قرار است پنجمين کنفرانس قلب آسياى پروسه استانبول به تاريخ ١٨ قوس در اسلام آباد پايتخت پاکستان، به اشتراک وزراى خارجه کشورهاى قلب آسيا تدوير شود.
قرار است رییس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی در راس یک هیئت عالیرتبه، فردا به منظور اشتراک در کنفرانس قلب آسیا به اسلام آباد سفر کند. همچنان قرار است اين نشست، تحت رياست رييس جمهور غنى و نخست وزير پاکستان تدوير شود.
اين سفر رييس جمهور غنى، در حالى است که به دنبال بدتر شدن روابط افغانستان و پاکستان رییس جمهور غنى روابطش را با پاکستان قطع و از ملاقات با نوازشریف نخست وزير پاکستان انکار کرد.
اما گزارش ها می‌رساند که چند روز قبل، برخی سیاسیون پاکستان به کابل آمدند و رییس جمهور را قناعت دادند تا با صدراعظم آن کشور در پاریس ملاقات کند و در نشست کنفرانس قلب آسیا که فردا در اسلام آباد برگزار می شود شرکت نماید.
نادر بلوچ عضو مشرانوجرگه در مورد سفر رییس جمهور غنی به اسلام آباد گفت: "رییس جمهور باید آنچه خواست مردم و منافع ملی است، با رشادت و مردانگی به گوش جهانیان و شرکت کنندگان کنفرانس قلب آسیا برساند و از بازی های موقتی بپرهیزد."
زلمی زابلی عضو دیگر این جرگه گفت: "رییس جمهور باید از چانس طلایی استفاده بکند و چهره پاکستان را به شرکت کنندگان کفرانس قلب آسیا افشا کند."
گل احمد اعظمی عضو دیگر این جرگه افزود: "بی ثباتی افغانستان باعث بی ثباتی منطقه و جهان خواهد شد، رییس جمهور با جدیت و قاطعیت چهره اصلی پاکستان را در قبال حمایت از تروریزم افشا کند."
او گفت که دولت افغانستان، اسناد وشواهد کافی دارد و آنرا باید در کنفرانس قلب آسیا شریک کند و نباید این بار به وعده های دروغین پاکستان باور کند.
محمد علم ایزدیار نایب اول مشرانوجرگه نیز گفت که رییس جمهور، باید حقایق در مورد حمایت پاکستان از تروریزم و مداخلۀ آن کشوردر امور داخلی افغانستان را افشا کند و گام های دقیق بردارد تا بار دیگر افغانستان، شکار اهداف شوم پاکستان نشود.
به گفته وی، پاکستان به دلیل فشار بین المللی و ضعیف شدن روحیه طالبان در افغانستان، حاضر شده است تا گفتگوهای صلح را به پیش ببرد .
فضل هادی مسلمیار رییس مشرانو جرگه، از سفر رییس جمهور به اسلام آباد حمایت کرد و این نشست را مثبت ارزیابی کرد.
وی اظهار امیدواری کرد تا حکومت و مردم افغانستان بتوانند از نشست یاد شده، نتایج مثبت به دست بیاورند.
او نیز از رییس جمهور خواست تا دقت نماید و خواست مردم افغانستان را در این نشست مطرح کند و موضع گیری جدی علیه پاکستان داشته باشد.
این درحالی است که دیروز برخی اعضای ولسى جرگه نیز از رييس جمهورخواستند تا  در کنفرانس قلب آسيا موضع گيرى جدى داشته باشد و مداخله هاى پاکستان در افغانستان را با جديت مطرح کند.
زمان انتخابات
در ماده هشتاد و سوم قانون اساسى آمده است: "اعضاى ولسى جرگه، توسط مردم ازطريق انتخابات آزاد، عمومی، سرى و مستقيم انتخاب می گردند. دوره کارى ولسى جرگه به تاريخ اول سرطان سال پنجم، بعد از اعلام نتايج انتخابات به پايان می‌رسد و شوراى جديد به کار آغاز می‌نمايد. انتخابات اعضاى ولسى جرگه درخلال٣٠ الى ٦٠روز قبل از پايان دوره ولسى جرگه، برگزار می‌گردد."
به اساس اين ماده قانون، انتخابات ولسى جرگه بايد در ماه ثور و جوزاى امسال برگزار ميشد؛ اما کميسيون مستقل انتخابات گفته است که اين کار، به دليل نبود امکانات مالى به تاخيرافتاده است.
همچنان رییس جمهور بتاریخ ۲۷ جوزا، مدت کار ولسی جرگه را تا برگزاری انتخابات تمديد کرد. درعين حال حکومت کميسيونى براى اصلاح نظام انتخاباتى نيز ايجاد کرده است.
گل احمد اعظمی نماینده مردم در مشرانوجرگه، در نشست امروز این جرگه گفت: "هر روز تاخیر در برگزاری انتخابات، باعث بیشتر شدن فاصله میان حکومت و مردم می شود."
او افزود که عدم برگزاری انتخابات، باعث نا امیدی مردم نسبت به آینده حکومت شده است و اگر این روند هر چه سریعتر آغاز نشود، باعث مشکلات دیگر خواهد شد .
همچنان موصوف گفت: "همین حالا ولسی جرگه درخلاء قانونی به سر می برد، اگر زمان انتخابات مشخص نشود، رییس جمهور در بهار آینده کدام شورا را افتتاح خواهد کرد؟ شوراى غیر قانونی را؟ یک ثلث مشرانوجرگه وجود ندارد و ميعاد کار اعضای ولسی   ختم شده است."
نادر بلوچ عضو دیگر این جرگه نیز بر مشخص شدن زمان انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولسوالی تاکید کرده گفت: "همین حالا برعلاوه اى که ولسی جرگه به شکل غیر قانونی کار می کند، مشرانوجرگه هم با نبود یک ثلث مواجه می باشد."
يک ثلث اعضاى مشرانوجرگه که به نمايندگى از شوراهاى ولسوالى ها بايد عضويت اين جرگه را داشته باشند، معرفى نشده؛ زيرا تا حال انتخابات شوراهاى ولسوالى ها انجام نشده است.
بلوچ افزود که مشخص نشدن زمان انتخابات و عدم توزیع تذکره هاى برقى، نشان میدهد که رهبران حکومت، هیچ اراده برای راه اندازی انتخابات ندارند.
وی سکوت رهبران حکومت وحدت ملی در راستای مشخص نشدن زمان انتخابات و عدم توزیع تذکره های برقی را سوال برانگیز خوانده خواستار مشخص شدن زمان انتخابات ولسی جرگه وشورای های ولسوالی شد.
فضل هادی مسلمیار رییس مشرانوجرگه نیز بر مشخص شدن زمان انتخابات و توزیع تذکره های برقی تاکید کرده گفت: "مشخص شدن زمان انتخابات برای مردم روحیه میدهد، وظیفۀ حکومت است که زمینه را مساعد بکند."

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.