Add new comment

وکلا خواهان تعليق وظایف کلیه مقامات دخیل در قضیه رهایی "فروزی" شدند

کابل (پژواک،۷ قوس٩٤): برخى اعضاى ولسى­ جرگه می‌گویند که به ارتباط قضيه رهايى فروزى از زندان، بايد وظايف نمايندۀ ويژه و مشاور اقتصادی رییس جمهور، وزیر شهرسازی و افراد دخيل ديگر در قضيه به تعليق درآورده شود.
کابل بانک، يک بانک خصوصى بود که در سال ١٣٨٨ به دلیل حدود ٩٠٠ ميليون دالر قروض غيرقانونى، با بحران مواجه شد که بعداً در چوکات وزارت ماليه تحت نام نوى کابلبانک به فعاليت آغاز نمود.
ستره محکمه در برج قوس سال ١٣٩٣، شيرخان فرنود و خليل الله فروزى رييسان اسبق کابلبانک را به جرم دست داشتن در بحران اين بانک و قرضه های غیرقانونی، هر کدام به ده سال حبس محکوم کرد.
اما فروزى به تاريخ ١٣ عقرب سال روان، در مراسم قرارداد ساخت شهرک "هوشمند" در کابل شرکت کرد. اين قرارداد ميان فروزى و سادات منصور نادرى وزير شهرسازى، در حالى امضا شد که احمدضيا مسعود نماينده ويژه رييس جمهور در امور اصلاحات و حکومتدارى خوب، عبدالعلى محمدى مشاور پيشين حقوقى رييس جمهور و برخى اعضاى شوراى ملى حضور داشتند.
فروزى، اخيرا گفته است که نظر به فیصله نهایی محکمه اختصاصی کابلبانک، ١٣٧ میلیون دالر قرضدار می­باشد و تا به حال ٢٠ درصد مقروضیتش را پرداخته است.
دادن سهم در پروژه شهرک هوشمند به فروزى، با انتقادهاى سخت مردم روبرو شد و سرانجام رييس جمهور، قرارداد یادشده را لغو و وظيفه محمدى مشاور حقوقى خود را به تعليق درآورد. رييس جمهور براى بررسى اين موضوع کميسيونى را نيز توظيف کرده است. فروزى پس به زندان برده شده است.
 نصرالله صادقی زاده نیلی نمایندۀ مردم دایکندی در ولسى جرگه، با اشاره به مشاور حقوقی رییس جمهور گفت: "جفا است که تنها از میان کسانی که در قضیه رهایی فروزی متهم هستند، وظیفه یک تن به تعلیق در آورده می شود."
او افزود: "در این قضیه زاخیلوال به دلیلی که طرح را به کابینه ارایه کرده است، نیز مقصر می باشد و باید وظایف زاخیلوال، احمد ضیا مسعود و وزیر شهرسازی نیز به تعلیق بیاید."
به گفتۀ وی در صورتی که تنها از میان کسانی که در این قضیه دخیل هستند، محمدی از وظیفه برکنار شود و متباقی به آرامی کار شان را ادامه بدهند، جفا در حق محمدی است.
موصوف از هیئت اداری خواست تا این موضوع را شامل اجندا بسازد.
خلیل احمد شهیدزاده نمایندۀ مردم هرات در اين جرگه نیز به این باور است که وظايف تمام متهمان این قضیه، باید تا بررسی کامل قضیه به تعلیق در آورده شود؛ در غیر آن قضیه با این پیچیدگی که دارد، بررسی نخواهد شد.
او از رییس جمهور خواست تا احمد ضیا مسعود، عبدالعلی محمدی، حضرت عمر زاخیل وال  و سید سادات منصور نادری  را به څارنوالی معرفی نماید.
غلام حسین ناصری نمایندۀ مردم میدان وردک دراین جرگه گفت تا زمانى که مقام های دخیل در قضیه از وظایف شان برکنار و یا وظایف شان به تعلیق درآورده نشود، قضیه فروزی به شکل همه جانبه بررسی نخواهد شد.
او و شماری از اعضای دیگر این جرگه، ضمن تاکید بررسی قضیه يادشده، خواهان به تعلیق در آوردن وظایف مقام های دخیل در قضیه و معرفی آنها به څارنوالی شدند.
حاجی ظاهر قدیر نایب اول ولسی جرگه که ریاست نشست امروز جرگه را برعهده داشت، گفت: "نباید تنها قانون بالای یک تن که زور ندارد، تطبیق شود، قانون باید بالای همه یک سان تطبیق گردد."
او از رییس جمهور خواست تا وظايف آن عده از مقام های حکومت را که در قضیه دخیل هستند، به تعلیق درآورد. همچنان به گفتۀ وى درصورتی که اسناد و شواهد کافی مبنی بر دست داشتن آنها وجود داشته باشد، به څارنوالی معرفی شوند.
وی از کمیسیون های مالی و بودجه، امنیت داخلی و تقنین جرگه خواست تا موضوع را به کمیته رؤسا پيشنهاد کنند تا شامل آجنداى مجلس عمومى شود .
اين در حالى است که مشرانوجرگه نيز خواهان به تعليق درآمدن وظايف مسعود، محمدى، منصور نادرى و شمارى از مقام‌هاى ديگر در ارتباط به اين قضيه شده بود.
همچنان کميسيون سمع شکايات مشرانوجرگه گفته است که اين مقام‌ها، بايد به لوى څارنوالى معرفى شوند.
از سوى ديگر، فعالان مدنى نيز ميگويند که رییس جمهور، باید وظایف تمامی افرادى را که در قضیۀ شهرک هوشمند سهیم بودند، را به حالت تعلیق در آورد.
زهرا سپهر یکتن از اين فعالان، امروز در یک نشست خبری گفت که در برخورد با افراد دخیل در قضیۀ شهرک هوشمند؛ اصول اخلاق حقوق بشری، شهروندی، حاکمیت قانون و برابری نادیده گرفته شده است.
وى افزود که رئيس جمهور باوقوف بر نقش دخالت موثر افراد زورمند و دارای پشتوانه سیاسی، فقط وظیفه مشاور حقوقى خود را به حالت در تعلیق در آورده است.
او علاوه کرد که اشرف غنى، باید وظایف تمامی افرادى را که در اين قضیه دخيل بودند، به حالت تعلیق در آورد.
موصوف گفت: "ريیس جمهور باید روشن بسازد، آیا این کار به دستور خودش صورت گرفته است یا محمدی خودسرانه آنرا انجام داده است؛ هرگاه خودسرانه انجام داده باشد، نه تنها که وظیفه اش به حالت تعلیق در آید، باید مورد پيگرد قانونی قرار بگیرد."

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.