Add new comment

در انتقال حجاج بيش از سه ميليون دالر اختلاس شده است

کابل(پژواک، ٧ قوس ٩٣): برخى اعضاى ولسى­جرگه می‌گویند در قرارداد انتقال حجاج، حدود ٣.٣ ميليون دالر امريکايى اختلاس شده و بايد داوود سلطانزوى مشاور رييس ارشد جمهور و رييس کميته انتقال حجاج، در مورد جواب بدهد.
ولسی­جرگه برعلاوه سلطانزوى؛ فیض محمد عثمانی وزیر ارشاد حج و اوقاف، محمد داوود شریفی رییس د آریانا افغان هوایی شرکت و کپتان حامد رییس هوانوردی را به منظور اختلاس در پروسه انتقال حجاج، به مجلس عمومی این جرگه فرا خوانده بودند.
ديگران، امروز به مجلس ولسى جرگه حاضر شده؛ اما سلطانزوى به مجلس اين جرگه حاضر نشده بود.
نقیب الله فایق نماینده مردم فاریاب در این جرگه گفت: "داوود سلطانزوی از انتقال حاجیان بيش از ۳ میلیون دالر اختلاس کرده است و باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.
فایق افزود اسنادى در دست دارد که نشان می دهد اختلاس بزرگ، توسط سلطانزوی در انتقال زایران صورت گرفته است.
به گفته او، شرکت های هوایی داخلی حاضر بودند که امسال زایران حج را با هزینۀ کمتری انتقال دهند؛ اما سلطانزوی با یک شرکت خارجی با هزینۀ بیشتر قرارداد بسته است.
حکومت افغانستان، قرارداد انتقال (رفت و آمد) يک تن را در بدل ١٠٤٥ دالر امريکايى با شرکت آريانا افغان نموده بود؛ اما مسوولان می‌گویند که به دليلى که وزارت هوانورى عربستان به طياره هاى آريانا اجازه پرواز به آن کشور را نداد، کميته انتقال حجاج، قراردادى را با يک شرکت نايجيريايى (کابو اير) امضا نمود.
فايق گفت اسنادى در اختيار دارد که شرکت يادشده، فى ساعت پرواز را ٨٦٠٠ دالر امريکايى پيشنهاد داده بود؛ اما کميته يادشده قرارداد يک ساعت پرواز با اين شرکت را ١٢ هزار دالر بسته است.
به گفته وى، از اين بابت ٢.٧ ميليون دالر اختلاس شده است.
موصوف علاوه کرد: "از کابل الی جده، چهار ساعت و ده دقیقه زمان بندی شده است؛ اما به شرکت ناجيریایی (کابو اير) از درک پنج ساعت پول داده شده است؛ درحاليکه در هر جایی که قرارداد مى شود، به دقیقه پول گرفته مى شود."
فايق گفت که از اين بابت نيز دولت ٥٩٠ هزار دالر متضرر شده است.
فایق ادامه داد: "هوا پیماهایی که سلطانزوی برای انتقال حاجیان قرارداد کرده بود، فاقد داشتن اسناد بیمه بودند."
به گفته او شرکت يادشده نايجيريايى، در کشورهای خارجی حق پرواز نداشت و در صورت بروز حادثه هیچ نهاد و شرکتی حاضر به پاسخگويى نميشد.
کمال ناصر اصولی نماینده مردم خوست در ولسى جرگۀ نیز به این باور است که در پروسه انتقال حجاج میلیون ها دالر اختلاس شده و رییس جمهورهم به کسی مسوولیت داده است که هیچ نوع مسوولیت در قبال مردم ندارد.
شماری از اعضای دیگر این جرگه نیز بر رییس جمهور انتقاد نموده گفتند که باید در زمینه تحقیق صورت گیرد .
فیض محمد عثمانی وزیر ارشاد حج و اوقاف گفت که امسال نسبت به سال گذشته، هزینه اداى مراسم حج براى حجاج افغان از ۲۷۰۰ دالر به ۲۴۵۰ دالر درحالى کاهش داشت که امسال براى حجاج سه قوت غذا نیز داده ميشد.
به گفته وی، در سال جاری نسبت به سال پار، برعلاوه بهتر شدن خدمات، در هزينه مراسم حج در کل ده میلیون دالر کاهش آمده بود و از پول حجاج، ٢٣ میلیون افغانی برای اطفالى که مصاب به سوراخ قلب بودند و حدود ٥٠٠ هزار دالر براى ساخت یک مسجد نیز کمک شده است .
اما وی در خصوص اختلاس بيش از سه ميليون دالر گفت: "از هیچ نوع گپ هايى که شما می گویید خبر ندارم."
او افزود که وزارت ارشاد، حج و اوقاف با شرکت آريانا قرارداد نموده بود، قرارداد با شرکت نايجيريايى از سوى شرکت آريانا و رييس کميته حج صورت گرفته است.
کپتان حامد رییس اداره هوانوردی نیز گفت که از اختلاس چیزی نمی­داند.
موصوف افزود که به اساس فرمان رییس جمهور، داوودسلطان زوی مسوولیت ریاست کمیته انتقال حجاج را برعهده داشت و اداره هوانوردی هیچ نوع مسوولیت در قبال آن ندارد.
محمد داوود شریفی رییس د آریانا افغان هوایی شرکت گفت که قرارداد انتقال حجاج با شرکت نايجيریایی، قبل از آمدن او به این پست صورت گرفته است.
او گفت که با تقررش تلاش کرد تا پروسه به شکل موفقانه به پایان برسد؛ زیرا پروسه انتقال حجاج یک پروسه ملی می باشد.
وی در مورد اختلاس چیزی نگفت اما افزود: "قرارداد مذکور بعد از طی مراحل در کمیته تدارکات امضا شده است و همه اعضای عامل آریانا و کابینه آگاهی داشتند."
حاجی ظاهر قدیر نايب اول ولسى جرگه، به دنبال اعتراض هاى اعضای جرگه گفت: "به شکل احسن حجاج انتقال شدند و دوباره به کشور برگشتند، جای تقدیر است؛ اما در مورد اختلاس چون مشاور ارشد رييس جمهور ریاست کمیته را برعهده داشته است، باید در یکی از نشست های جرگه حضور پیدا کند و در مورد جواب دهد."
به گفته او، مسوولانى که امروز فرا خوانده شده اند، معلومات کافی در مورد ندارند و یا هم حاضر نیستند شریک بکنند؛  بناءً از همین روز باید داوود سلطانزوی فرا خوانده شود.
به گفته وی، حکومت افغانستان باید موضوع اختلاس بیش از سه میلیون دالر در پروسه انتقال حجاج را به شکل جدی بررسی نماید؛ در غیر آن شورای ملی دست به کار خواهد شد .

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.