Add new comment

Senate approves draft budget, despite concerns at imbalances

کابل(پژواک، اول قوس ۹۴): مشرانوجرگه، درحالى طرح بودجۀ ملى سال آيندۀ مالى را با اکثريت آرا تاييد کرد که ديروز برخى اعضاى اين جرگه، آن را غيرمتوازن خوانده بودند.
محمد اکلیل حکیمی وزیر مالیه، طرح بودجه سال آیندۀ مالى را که به تاريخ اول جدى آغاز می‌شود، به تاريخ ١٧ عقرب به مشرانوجرگه ارايه کرد.
به اساس معلومات وزارت ماليه، اين طرح شامل ۲۸۳.۳ میلیارد افغانی بودجه عادی و ۱۶۸.۵ میلیارد افغانی بودجه انکشافی مى شود و در کُل، نسبت به بودجه سال جارى مالى ۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
منبع افزوده است که پنجا درصد بودجه عادى و ٨٩ درصد بودجه انکشافى، از منابع خارجى تمويل مى­شود.
وى گفت که در سند بودجه، تمویل ادامه کار پروژه های انکشافی بزرگ و مهم زیربنایی و پروژه های کوچک نیمه کاره، با در نظرداشت محدودیت های مالی پیشبینی شده و بیشترین پول بودجه به ترتیب به سکتورهای امنیت، معارف و صحت اختصاص یافته است.
انارکلى هنريار رييس کميسيون مالى و بودجه مشرانوجرگه، امروز اين طرح را به مجلس عمومى اين جرگه ارايه کرد.
هنريار گفت که اين طرح، به اساس امکانات دولت ترتيب شده است. وى از اعضاى جرگه خواست تا به اين طرح راى تاييد دهند.
در نتيجه از جمع ٦٣ عضو حاضر در جرگه، ٦١ تن به اين طرح راى موافق و دو تن راى مخالف دادند.
اين درحالى است که در نشست ديروز، تعدادى از اعضاى مشرانوجرگه گفتند که اکثریت پروژه ها ازسال های قبل است و نظر به نفوس و نیازمندی مردم، بودجه اى که براى پروژه ها پیشنهاد شده است، توازن ندارد؛ حال آن که شماری از ولایات، به امور بيشتر انکشافى نيز نياز دارند.
به اساس ماده ۹۸ قانون اساسی، بودجۀ دولت و پروگرام های انکشافی، به مشرانوجرگه و پس از نظر و مشورۀ آن جرگه، به ولسی جرگه ارايه می گردد.

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.