Add new comment

"افزايش قيمت مواد سوخت، در آیندۀ نزدیک رفع خواهد شد"

کابل (پژواک، ٢٦ عقرب٩٤): نوسانات اسعار، کاهش واردات گاز از ترکمنستان، نبود ذخاير، بيشترشدن تقاضا به دنبال سردشدن هوا و پرچوى هاى برق، از عوامل افزايش قيمت گاز مايع در کابل شده است.
فریدالله شیرزی رییس مواد نفتى وزارت تجارت، امروز به مجلس عمومی مشرانوجرگه به منظور ارایه معلومات در مورد بلند رفتن قیمت گاز مايع فرا خوانده شده بود.
وى در اين مورد گفت: "۶۰ درصد گاز مورد ضرورت افغانستان، از ترکمنستان وارد می شد که در یک ماه گذشته حتی یک کیلو هم به دلیل پاک کاری و تصفیه کاری دستگاه های استخراجی در آن کشور، وارد نشده است."
او افزود که نوسانات در اسعار، پرچوی ۵۰ فیصد برق در کابل، نبود ذخایر، بیشتر شدن تقاضا از عوامل بلند رفتن گاز می باشد .
به گفته وی، وزارت تجارت از سه سال می شود که ۵۰ میلیون دالر از وزارت مالیه به منظور خریداری نفت و گاز تقاضا کرده است؛ اما تاکنون این رقم در اختیار وزارت تجارت قرار نگرفته تا به حد کافی گاز و تیل مورد ضرورت خریداری و ذخيره شود و در زمستان از آن استفاده گردد.
به گفته وى، ۱۸هزار تن گاز مايع که فعلاً در ذخایر دولتی در کشور وجود دارد، از پول های کرایه جایداد های وزارت تجارت خریداری شده است.
همچنان شیرزی در نشست امروز مشرانوجرگه گفت که سالانه مقدار زيادى گاز و نفت به نام نیروهای خارجی بدون پرداخت محصول وارد کشور مى شود و دو باره در بازار به فروش مى رسد.
 به گفته وى، اين کار سبب دلسردى تجار شده؛ زيرا در اين صورت تجار از يک سو نمی توانند رقابت بکنند و از سوى ديگر، دولت میلیاردها افغانی از درک عدم پرداخت محصول متضرر مى شود.
او از مقام‌هاى بلندپايه خواست که به رفع اين مشکل توجه جدی نمایند.
رییس مواد نفتی در مورد کنترول قيم در بازار گفت: "به نام اقتصاد بازار مردم تباه شدند، شما منحیث نمایندگان مردم اقدام بکنید و این ماده قانون را یا تعدیل بکنید و یا لغو کنید. با آن که ما کنترول می کنیم؛ اما در برخی موارد به ما هم اجازه داده نمی شود که نظارت و یا کنترول داشته باشیم."
اما وی اظهار امیدواری کرد که افزايش قيمت مواد سوخت، زودگذر است و در آینده نزدیک رفع خواهد شد.
او افزود که قرارداد خريدارى ۱۵۰ هزار تن گاز با آذربایجان امضا شده است که از آن جمله، سه هزار تن وارد هرات شده و متباقى به زودى وارد خواهد شد.
وى گفت که وارد کردن سه هزار تن گاز، سبب کاهش هشت افغانى در قيمت يک کيلو گاز در هرات شده است.
حدود دو ماه پيش قيمت يک کيلو گاز در کابل، تا به ٤٨ افغانى کاهش يافته بود؛ اما امروز به ٦٥ افغانى افزايش يافته است.
شيرزى، گفت که در حال حاضر در شهر کابل، از طريق غرفه هاى اين اداره يک کيلو گاز مايع ٥٩ افغانى فروخته مى شود و به هر اندازه که مردم، اصناف و ارگانهای دولتی نیاز داشته باشد، مى تواند خريدارى کند.
 صدرالدین سحر معین وزارت تجارت که در نشست امروز مشرانوجرگه حضور داشت نیز گفت که این مشکل رفع می شود و قیمت ها کاهش خواهد یافت.
اما اظهارات شیرزی و معین وزارت تجارت و صنایع قناعت نمایندگان را حاصل نکرد و با اکثریت آرا فیصله کردند تا این موضوع ازطریق کمیسیون سمع شکایات بررسی گردد.

 

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.