Add new comment

طرح بودجه مالى سال ١٣٩٥ به مشرانوجرگه ارايه شد

کابل(پژواک،۱۷عقرب۹۴): طرح بودجه سال ملى آینده که شامل ٤٦١.٨ ميليارد افغانى بودجه عادى و انکشافى است، به مشرانوجرگه ارایه شد که به اساس آن، در بودجه انکشافی ۱۴.۵ درصد افزایش؛ اما در بودجه عادی کاهش آمده است.
محمد اکلیل حکیمی وزیر مالیه، حين ارائه معلومات در مورد طرح بودجه گفت که برای سال آینده، ۴۶۱.۸ میلیارد افغانی بودجه در نظر گرفته شده است که نسبت به سال جارى مالى، در مجموع ۶ درصد افزایش را نشان میدهد.
سال مالى افغانستان به تاريخ اول جدى آغاز ميگردد.
به گفته وزیر، از مجموع بودجه ملی، مبلغ ۲۸۳.۳ میلیارد افغانی که ۶۱ درصد کل بودجه را تشکیل میدهد، بودجه عادی و ۱۶۸.۵ میلیارد افغانی دیگر آن، بودجه انکشافی می‌باشد.
او افزود که بودجه عادی سال آينده، نسبت به سال مالى جارى ۱۶۳ میلیون افغانی کاهش دارد که کمتر از يک درصد کاهش را نشان مى دهد.
وی افزود که ۳۴ درصد بودجه سال آینده، از عواید داخلی تمویل می گردد و متباقى از کمک هاى جامعه جهانى تمويل مى شود.
بنابر معلومات حکیمی، پنجا درصد بودجه عادى و ٨٩ درصد بودجه انکشافى، از منابع خارجى تمويل مى شود.
وى گفت که در سند بودجه، تمویل ادامه کار پروژه های انکشافی بزرگ و مهم زیربنایی و پروژه های کوچک نیمه کاره، پیشبینی شده است.
او افزود که بیشترین پول بودجه سال ۱۳۹۵ مالى به ترتیب به سکتورهای امنیت، معارف و صحت اختصاص یافته است.
منبع علاوه کرد که افزایش ۱.۴ میلیارد افغانی در بودجه معارف، افزایش ۱.۴۱۵ میلیارد افغانی در حقوق متقاعدین و اختصاص معاش برای ۷۰۰ تن از ملا امامان مساجد، از تغییرات در بودجه عادی سال مالی آینده است.
وی گفت که در بخش انکشافی نیز با اختصاص ۸.۵ درصد بودجه انکشافی به بخش هایی که سبب بهبود حفظ محیط زیستی، سکتور زراعت، بهداشت، اداره اقتصادی و انکشاف دهات ميشود نیز تغییراتی به میان آمده است.
حکیمی افزود: "بودجه ملی سال مالی ۱۳۹۵ با در نظرداشت محدودیت های مالی فعلی، طوری ترتیب شده که از یک طرف مصارف عادی دولت تمویل گردد و از سویی هم کار پروژه های انکشافی ادامه پیدا کند."
وزیر مالیه ابراز امیدواری کرد که با تامین امنیت در سال جدید مالی، رشد اقتصادی کشور به ۴.۴ درصد برسد.
بنابر معلومات وزیر مالیه، رشد اقتصادی افغانستان در سال های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱ به طور اوسط حدود ۹.۶ درصد بود؛ در سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ به ۳.۷ و ۱.۳ درصد کاهش یافته است.
به گفته وزیر مالیه، در سال جاری مالی رشد اقتصادی کشور به ۲.۶ درصد رسيده است.
فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانوجرگه گفت که در کنار کمیسیون مالی و اقتصاد ملی آن جرگه، سایر کمیسیون ها هرچه زودتر با هییت تخصصی، طرح بودجه را بررسی و جهت تايید به مجلس عمومی ارائه نمایند.
او افزود که وزیر مالیه آمادگی نشان داده است که  با نمایندگان مردم در مشرانوجرگه بخاطر غنامندی این طرح، به شکل دوامدار تا تایید طرح  کار نماید.
 به اساس ماده ۹۸ قانون اساسی، بودجه دولت و پروگرام های انکشافی، به مشرانوجرگه و پس از نظر و مشورۀ آن جرگه، به ولسی جرگه ارائه می شود.  
این درحالی است که ٢٧٥میلیارد افغانی بودجۀ عادی و١٨٣ میلیارد افغانی بودجۀ انکشافی سال ۱۳۹۴، اختصاص یافته بود.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.