Add new comment

برخى وکلا سنگسارکردن یک زن در ولایت غور را نکوهش کردند

کابل (پژواک،۱۳عقرب۹۴): برخى اعضای ولسی جرگه، سنگسار کردن یک زن در ولایت غور را نکوهش نموده می‌گویند که اين خانم، بدون در نظرداشت احکام شرعى و ثبوت انجام فعل زنا سنگسار شده است.
گزارش ها می‌رساند که طالبان، به تاريخ ٣ عقرب يک خانم (رخشانه) را در قريۀ اودک غلمين مربوط فيروزکوه مرکز غور در محضر عام سنگسار نموده و يک پسر را يکصد دُره زده اند.
عبدالغفور باشندۀ محل، به آژانس خبرى پژواک گفت که اين زن ١٩ ساله، تازه عروسى کرده و با پسر ديگرى به منطقۀ مرغاب فيروزکوه فرار نموده بود.
او افزد: "طالبان دختر را در محضر عام سنگسار کردند و پسر را که خانم نداشت، بعد از زدن يکصد دُره رها نمودند و جسد دختر را به خانواده اش سپردند."
ويديوى جريان سنگسار اين خانم نيز اخيراً نشر شده است.
طالبان تا حال در اين مورد چيزى نگفته اند.
داکتر نقیب الله فایق نماینده مردم فاریاب در ولسی جرگه در اين مورد گفت: "تمام مردم با شنیدن و دیدن محکمه صحرایی به لرزه در آمدند."
او افزود: "رخشانه مانند فرخنده متهم بوده است و تاکنون روابط نا مشروع او به اثبات نرسیده بود و نباید تیکه داران دین، از دین سوء استفاده بکنند و بدون در نظرداشت شرایط تطبیق حد شرعی، کسی را سنگسار بکنند."
فرخندۀ ٢٧ ساله، در ٢٨ حوت سال گذشته در موبوطات حوزه دوم امنيتى در مقابل مسجد شاه دوشمشيرۀ شهر کابل، از سوى تعدادى از مردم لت و کوب و به قتل رسيد و سپس جسدش، از سوى اين افراد آتش زده شد.
مردم ادعا داشتند که فرخنده، قرآنکريم را آتش زده؛ اما بعد از تحقيقات معلوم شد که او بى گناه بوده؛ زيرا شواهد و اسنادى دريافت نشد که دال بر سوزاندن قرآنکريم از سوى فرخنده باشد.
فايق از رهبران حکومت وحدت ملی خواست تا جلو افراد مسلح غیر مسوول را بگیرند؛ زیرا مناقشه و اختلافات میان افراد مسلح غیرمسوول باعث خشونت در برابر زنان می­شود.
فوزیه کوفی عضو دیگر این جرگه نيز سنگسار کردن رخشانه را نکوهش کرد و خواهان پیگیری اين قضيه شد.
وى با اشاره به قضيه فرخنده افزود: "این دومین حادثه است که صورت می گیرد و زن ها به شکل بی رحمانه به قتل می رسند."
عبدالرووف ابراهیمی رییس ولسی جرگه گفت: "سنگسار حد شرعی است؛ اما به شیوه اى که در غور صورت گرفته، بی رحمانه و غیر اسلامی بود و برای همه تکان دهنده می باشد."
به گفته او، این کار شماری از تیکه داران اسلام، خلاف قانون و دور از چوکات اسلامی بوده است .
به گفته وى، هیچ کسی حق ندارد که بدون تطبیق شرایط، حد شرعی را عملى کند.
شمس الرحمان فروتن یک تن ازعلماى دينى، به آژانس خبری پژواک گفت که حد شرعى زنا به دو نوع تطبیق می شود.
به گفته وی، مرد و زنی که مرتکب زنا شوند و عروسی کرده باشند، با در نظرداشت شرايط تطبيق حد، سنگسار می‌شوند؛ اما پسر و دختری که عروسى نکرده باشند و مرتکب زنا شوند، صد دره زده می­شوند.
وی افزود: "حد شرعی زنا زمانی بالای مرتکبین زنا تطبیق می­شود که مرتکبین، چهار بار در چهار محل مختلف به جرم شان اعتراف نمایند و یا چهار شاهد عاقل و بالغ همزمان طوری شهادت بدهند که جریان فعل زنا را چنانچه ريسمان را در داخل چاه مشاهده کرده باشند، ديده اند."
به گفته او، در صورتی که از میان چهار شاهد یک تن از شهادت بگذرد و یا مرتکبین در سه محل شهادت بدهند و در یک محل دیگر انصراف بکنند، حد شرعی بالای زانى و زانيه عملى نمى شود.
او در خصوص نحوه سنگسار گفت: "سنگسار بايد به شکلی باشد که متهم به زنا تا کمر و یا سینه در داخل زمین شود و بعداً به شکلی که شکنجه آمیز نباشد، با سنگ های خُرد سنگسار شود."
وی محاکمه صحرایی رخشانه را بی رحمانه و شکنجه آمیز خوانده گفت که در مورد چگونگى سنگسار رخشانه، بايد کسانی که دستور سنگسار او را داده اند پاسخ دهند.

 

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.