Add new comment

" ٩٢ درصد معتادان تداوى شده به دليل نبود شغل دوباره به اعتياد رو می‌آورند"

کابل(پژواک،۱۲عقرب۹۴): دولت افغانستان براى خريد دوا، پنج کمپنى بزرگ هندى را مشخص می‌کند و تلاش ها ادامه دارد تا براى جمع آورى و تداوى معتادان شهر کابل، يک مکان مشخص شود.
سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر و ناجیه طارق معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه امروز به مشرانو جرگه فرا خوانده شده بودند و در مورد افزايش معتادان و وضعيت کشت و توليد کوکنار معلومات ارايه نمودند.
خانم عظیمی گفت که در شش ماه گذشته یک هزار تن ازمعتادین از شهر کابل و ده هزارتن از ولایات دیگر جمع آوری شده است؛ اما به دلیل اینکه محلی برای جذب تمام معتادان در کشور وجود ندارد، اکنون هم معتادین در نقاط مختلف شهر کابل و شهرهای دیگر به شکل آزادانه گذشت و گذار دارند.
وزیر مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان ساخت که به همین منظور، این وزارت خواستار کمپ فینکس از ریاست جمهوری شده است . در کمپ فينکس که در شرق شهر کابل موقعيت دارد، قبلا نيروهاى خارجى مستقر بودند.
وى تعداد معتادان در کابل را مشخص نکرد؛ اما گفت که در اين کمپ تاسیساتی وجود دارد که توانایی جذب معتادین سراسر شهر کابل را دارا می باشد.
وی گفت که پيشنهاد اختصاص اين کمپ براى تداوى معتادان با مقام ریاست جمهوری شریک شده است؛ اما رییس جمهور تاکنون در این مورد به دلیلی برخی نگرانی ها تصمیم نگرفته است .
او افزود در صورتی که کمپ یادشده به دسترس آن وزارت قرار گیرد، در چند روز محدود تمام معتادین شهر کابل جمع آوری خواهد شد .
عظیمی از ریاست جمهوری خواست در صورتیکه این کمپ را به اختیار معتادین قرار نمی دهند، محلات مشابه و یا کمپ های دیگر را که نیروهای خارجی به افغان ها تسلیم کرده بسپارد.
وزیر مبارزه با مواد مخدر گفت که براى کاهش معتادان در کشور، بايد در کنار تداوى آنها، جلو کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر نیز گرفته شود؛ زیرا تنها با تداوی جلو افزایش اعتیاد گرفته نمی شود.
او کارهاى انجام شده در بخش مبارزه با مواد مخدر را کافى ندانسته افزود که باید براى کاهش کشت کوکنار، بدیل کوکنار به دهاقین معرفى شود و زمینه بازاریابی به محصولات دهاقین فراهم گردد.
بنابر معلومات وزیر، در سال جاری بنا بر همکارى زراعين و تلاش نيروهاى امنيتى، رقم تولید الی ۵۰ درصد و گراف کشت مواد مخدر در کشور الی ۱۹ در صد کاهش یافته است .
او گفت که در شش ماه گذشته بیش از ۵۰۰ تن از پرچون فروشان مواد مخدر از نقاط مختلف شهر کابل بازداشت شده اند .
وی همچنان افزود: "تا زمانی که قانون تنفیذ نشود، دسترسی آسان به موا مخدر وجود داشته باشد و کشت کوکنار کاهش پیدا نکند، ما نمی توانیم جلو افزایش اعتیاد را بگيریم ."
 گزارش ها مى رساند که حدود سه ميليون تن در کشور از مواد مخدر استفاده مى کنند و در ۲۰ ولایت کشور کوکنار کشت می شود .
ناجیه طارق معین عرضه خدمات صحی وزارت صحت عامه گفت که ۹۲ در صد معتادین تداوی شده به دليل نبود زمينه هاى شغلى دوباره به اعتیاد رو مى آروند.
او نیز به این باور است که عدم تنفیذ قانون ، دسترسی سهل به مواد مخدر، عدم جلوگیری از قاچاق و کشت موادمخدر، فقر، بیکاری و اقتصاد ضعیف باعث افرایش معتادین شده است .
وی علاوه کرد که در حال حاضر ۱۱۵ کلينیک تداوى معتادان در کشور وجود دارد و سالانه ظرفيت بيش از ٤٣ هزار معتاد را دارند.
اما موصوف گفت که در حال حاضر، کار روى ساخت پنج مرکز تداوى معتادان با ظرفيت مجموعى ٧٥٠ تن را خواهند داشت، جريان دارد.
موصوف در خصوص ادویه بی کیفیت گفت: "ریاست جمهوری، وزارت صحت عامه را مکلف ساخته است تا پنج کمپنی ادویه هندی را که از کیفیت بالا بر خوردار باشد، مشخص نماید تا بعد از این وزارت و سکتور خصوصی از اين شرکت ها، ادویه مورد نظر شان را خریداری بکنند ."
او افزود که کار عملا به منظور مشخص ساختن کمپنی های با کیفیت جریان دارد
همچنان شماری از اعضای مشرانو جرگه، بر برخی تقرری ها در وزارت مبارزه با مواد مخدر انتقاد کردند وگفتند که وزیر، چندین عضو خانواده اش را با امتیازات هنگفت در بست های مشاوریت مقرر کرده است .
اما وزیر مبارزه با مواد مخدر گفت: "در تشکیل وزارت ۴۶۰ تن به شمول خودم کار می کنند، از وقتی که من آمده ام یک پشه را هم دور نکرده ام، بودجه و تشکیل وزارت قبل از آمدن ما تصویب شده و ما هیچ کاری را هم کرده نمی توانیم."
وی افزود: "چند تن که استعفا داده اند، بجای آنها کسانی مقرر شده اند که مراحل پروسه خدمات ملکی را گذشتانده اند."

 

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.