Add new comment

ولسى جرگه: حکومت در قبال پناهجويان افغان سياست مشخص ندارد

کابل(پژواک،١١عقرب۹۴): ولسی جرگه، حکومت افغانستان را به نداشتن سیاست مشخص در قبال پناهجويان افغان در اروپا متهم می‌کند و وزرای امور خارجه و مهاجرین را براى ارايه معلومات فرا مى­خواند.
 شماری ازرسانه‌های آلمانی گزارش داده اند که دولت این کشور، تصمیم گرفته است که تعداد بیشتری از افغان هايى را که درخواست پناهندگی شان رد می‌شود، اخراج کند.
درهمین حال وزارت امور مهاجرین وعودت کنندگان افغانستان می­گوید که تاکنون، دولت آلمان در مورد تصمیم خود با حکومت افغانستان صحبت نکرده است .
همچنان گزارش هايی به نشر رسیده که رییس جمهور محمد اشرف غنی، در تماس تیلیفونی با صدراعظم آلمان گفته است که افغان هاى اخراج شده را تحويل می‌گيرد.
محمد عارف رحمانی نماینده مردم غزنی در ولسی جرگه در نشست امروز اين جرگه گفت: "حکومت سیاست مشخص در برابر مهاجرین ندارد، رییس جمهور یک چیز می گوید، وزیر خارجه چیز دیگر و وزیر امور مهاجرین چیز دیگر ."
به گفته وى، افغان ها به دلیلی نا امنی، فقر، بی کاری و بی عدالتی کشور را ترک کرده و با مصارف هنگفت خود را به اروپا رسانده اند و نباید با سرنوشت آنها بازی شود.
فریده حمیدی نماینده مردم نیمروز در این جرگه گفت: "روزانه صدها جوان از طریق نیمروز به ایران می رود، اگر کار و بار باشد هیچ کس حاضر نیست جان خود را در خطر بيندازد."
اين درحالى است که دراين اواخر، نيمروز که درسرحد با ايران واقع است، شاهد رفتن صدها جوانان از نقاط مختلف کشور به ايران و ازآن طريق به اروپا مى باشد.
عزیزه جلیس نيز بر نبود سياست مشخص از سوى حکومت در قبال پناهجويان افغان انتقاد نموده گفت  که نباید افغان ها به شکل اجباری و یا در موافقت با حکومت افغانستان اخراج شوند.
احمد بهزاد نماینده مردم هرات در ولسی جرگه گفت: "به اساس ماده ٣٩ قانون اساسی، دولت افغانستان مکلف است در داخل و خارج، از وضعیت اتباع این کشور حمایت بکند."
او افزود که حکومت افغانستان، نباید با امضاى تفاهمنامه ها زمینه برگشت پناهجويان افغان را فراهم نماید؛ زيرا برگشت آنها براى افغانستان مشکلزا است.
او نیز بر مقام های حکومتی انتقاد کرد و گفت: "موضع گیری هر فرد حکومتی متفاوت است، باید مشخص شود و همه یک موضع داشته باشند."
صالح محمد صالح عضو ديگر ا ين جرگه گفت: "حالا باید کسانی که رفته اند در همانجا مسکن گزین شوند و حکومت برای جلوگیری از فرار دیگر جوانان، کارهای زیربنایی را روی دست گیرد."
 شماری از اعضای جرگه، خواهان فراخواندن وزراى امور خارجه و مهاجرین به نشست عمومی اين جرگه شدند.
عبدالرووف ابراهیمی رییس ولسی جرگه نیز بر مقام های حکومت وحدت ملی مبنی بر نداشتن سیاست مشخص در قبال مهاجرین انتقاد کرد و گفت: "بر اساس معلومات ابتدایی ١٤٠ هزار مهاجر افغان (شامل زن، مردو طفل) با عالم مشکلات کشور را ترک نموده و به شکل اوسط هر نفر هشت هزار دالر هزینه کرده است."
وی خطاب به حکومت افزود: "محتاط باشید، هزینه بسیار هنگفت به مصرف رسیده که مردم خود را به اروپا رسانده اند، در وضعیت کنونی اخراج آنها به نفع مردم و حکومت نخواهد بود."
 وی به کمیسیون های امور بین المللی و امور مهاجرین جرگه هدایت داد تا در یکی از نشست ها، وزرای خارجه و امور مهاجرین را فراه بخواند تا در مورد اظهارات متفاوت مسوولان حکومت در قبال اين موضوع و اقدامات حکومت در مورد مشکلات پناهجويان افغان معلومات ارايه کنند.

 

 

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.