Add new comment

اخراج افغان ها از آلمان جفا در حق آنها است

کابل (پژواک،١٠عقرب ٩٤): مشرانوجرگه، از دولت آلمان خواستار تجديد نظر بر تصميم اخراج پناهندگان افغان شده، می گوید که اخراج افغان ها براساس خواست رییس جمهور اشرف غنى، جفا در حق آنها است.
شماری از رسانه‌های آلمانی گزارش داده اند که دولت این کشور، تصمیم گرفته است که تعداد بیشتری از افغان هايى را که درخواست پناهندگی شان رد می‌شود، اخراج کند.
درهمین حال وزارت امور مهاجرین وعودت کنندگان می­گوید که تاکنون، دولت آلمان در مورد تصمیم خود با حکومت افغانستان صحبت نکرده است.
همچنان گزارش هايی به نشر رسیده که رییس جمهوراشرف غنی، در تماس تیلیفونی با صدراعظم آلمان، خواستار خروج افغان ها از آن کشورشده است .
لیلما احمدی امروزدرنشست عمومی مشرانوجرگه گفت: "اخراج کسانی که بامتقبل شدن مشکلات به اروپا رسیده اند، جفا بر حق آنها است."
اين عضو مشرانوجرگه افزودکه جوانان بى دلیل فرار نکرده اند؛ بيکاری، بی عدالتی ، نا امنی و فقر آنها را مجبور ساخته است که کشور را ترک کنند.
به گفته وی در صورتیکه حکومت افغانستان خواستار برگشت آنها می باشد، باید زمینه کاریابی را فراهم نماید تا آنها به صفوف مخالفان مسلح نپیوندند و در جمع معتادان یکجا نشوند.
فیصل سمیع عضو ديگرمشرانو جرگه گفت: "بازاررفتن جرمنی اینقدر گرم شده که در کوته سنگی شهرکابل، بجايی که نیمروز صدا شود، جرمنی! جرمنی! موتر صدا می شود."
وی افزود علاوه بربيکاری، نا امنی و بی عدالتی، و تشویق قاچاقبران نیز باعث شده تا جوانان فرار نمایند.
به گفته سميع، تاکنون ارگانهای امنیتی نتوانسته اند که قاچاقبران انسان را بازداشت نمایند.
وى از ارگانهای امنیتی بخصوص ریاست عمومی امنیت ملی و وزارت امور داخله خواست که  به منظور جلوگیری از قاچاق انسان، اقدامات لازم را روی دست بگیرند.
اين درحالى است که دراين اواخر، نيمروز که درسرحد با ايران واقع است، شاهد رفتن جوانان از نقاط مختلف کشوربه ايران و ازآنطريق به ترکيه و اروپا مى باشد.
به گفتۀ قاچاقبران، روزانه حدودسه هزارتن، کشوررا ازطريق نيمروزبه پاكستان، ايران وكشورهاى اروپايى ، ترک ميکنند که ازاين جمله، حدود يکهزار تن رازنان واطفال شان تشكيل ميدهند.
همچنان درتحقيقى که تازه ازسوى نهاد"حرکت سفيد افغانستان" انجام شده، درسال جارى ميلادى حدود ٧٨هزارتن ازافغانستان به کشورهاى اروپايى وترکيه درخواست پناهندگى داده اند؛ درحاليکه اين رقم درتمام سال ٢٠١٤ به ٥٣ هزارتن ميرسيد.
فیصل سمیع بر رییس جمهور انتقاد کرد و گفت: "جوانان با گذشتن از راه های صعب العبور و خطرناک که حتی ده هاتن جان های شان را از دست دادند، خود را به جرمنی رسانيده اند ونباید با آنها جفا شود."
وی افزود: "دولت آلمان باید درتصمیمش تجدید نظر کند و حکومت افغانستان، از خواسته اش بگذرد و زمینه زندگی پناهجويان افغان را در همکاری با حکومت آلمان در آن کشور فراهم نمایند."
نثار حارث عضو دیگر جرگه، ضمن نگرانی از اين تصمیم آلمان گفت: "انگلا مرکل صدراعظم آلمان امید واری نمی­داد، مردم با متقبل شدن بسیار مشکلات حتی تا حد از دست دادن اعضای فامیل، خود را به اروپا رسانيده اند، حالا تصمیم بر اخراج شان گرفته می­شود."
شمار ديگرى از اعضای  مشرانوجرگه نیز خواهان تجدید نظر آلمان و رهبران حکومت به خصوص رییس جمهور غنی در مورد اخراج افغان هااز آلمان شدند.
محمد علم ایزدیار نایب اول مشرانوجرگه که ریاست نشست امروز را برعهده داشت، گفت که  اول باید افغان ها فرار نمی کردند، حالا که با مشکلات به آلمان رسیده اند نباید اخراج شوند.
وی افزود: "کسی حق ندارد به زور کسی را اخراج بکند."
ایزدیار به کمیسیون امور بین المللی و دارالانشاى جرگه هدایت  داد که از طريق نامه رسمی، از سفارت آلمان در کابل و پارلمان آن کشور خواسته شود تا در مورد تصميم اخراج جبرى پناهندگان افغان، تجدید نظر نمایند.
او از دولت خواست تا برنامه ها و طرح هايی را روی دست بگیرد که مایوسی مردم از بین برود و به مردم امید بخشیده شود تا جوانان از فرار دست بکشند.
به گفته ايزديار، ایجاد میکانیزم به منظور اشتغال زایی، می تواند جلو تلف شدن جوانان در راه اروپا و اعتیاد به مواد مخدررا بگیرد.
نایب اول مشرانوجرگه افزود: "فرار راه حل نیست، باید راه بیرون رفت از بحران کنونی را در داخل جستجو کرد."
اين در حالى است که وزير امور مهاجرين و عودت کنندگان، در ماه جوزاى امسال با ابراز نگرانی  گفته بود که ابهامات در موافقتنامه های افغانستان با دول اروپایی و استرالیا، موجب شده است که تخلفاتی از جانب کشورهای اخراج کننده پناهجويان صورت بگیرد.
به گفتۀ وى، به منظور رفع ابهامات با دول اروپایی، در هماهنگی با وزارت امور خارجه، رایزنی هایی صورت گرفته و از آنان خواسته شده است که از اخراج افرادی که محل سکونت شان در افغانستان شدیداً ناامن باشد، افراد آسیب پذیر و مبتلا به امراض خاص یا صعب العلاج و فامیل های بدون سرپرست جلوگیری شود و کارى نکنند که اعضاى خانواده هاى آنها را از هم جدا کنند.

 

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.