Add new comment

مردم بغلان: از والى جديد امنيت ميخواهيم

پلخمری (پژواک، ٢١میزان٩٤): والى جديد بغلان، درحالى به کار آغاز کرد که شوراى ولايتى ميگويد که حکومت، در تقرر والى، با آنها مشوره نکرده است؛ مردم نيز ازوالى جديد امنيت ميخواهند.
عبدالستار بارز که بيش از يک دهه به حيث معاون والى فارياب وظيفه اجرا ميکرد، اينک به جاى سلطان محمد عبادى به حيث والى جديد بغلان تقرر يافته و رسماً به کارآغاز نمود.
محمد نادر معین پالیسی اداره مستقل ارگان های محلی، بارز را به مسوولان محلى معرفی کرد.
بارز درمحفل معرفى خود گفت که یک افغان و متعلق به تمامی مردم افغانستان است و نزد وى  مهم نیست که کى مربوط کدام قوم است.
وى افزود: "مقام ولايت، بارسنگینى است که حکومت، مسوولیت آن را به دوش من گذاشته ومسوولیت دارم که ازیک بلست خاک ولايت بغلان هم دفاع کنم."
والى جديد علاوه نمود که به هیچ گروه مسلح مخالف دولت و تخريبکار اجازه نخواهد داد که امنیت مردم بغلان را تهدید نمايد.
اما محمد صفدرمحسنی ریيس شورای ولایتی بغلان گفت که درشرایط کنونی که مقام هاى مرکزی، والی جديد رامعرفى نموده، جای تعجب است وهیچ نوع مشوره اى دراين خصوص بانمایندگان ومردم بغلان صورت نگرفته است.
وى افزود: "اگر این بار حکومت با مشوره نمایندگان شورای ملی وشورای ولایتی، والی را تعیين میکرد خوب میشد."
محسنى گفت که در بغلان این دوازدهمين والی است که درسیزده سال گذشته تعيین میشود و با وجودیکه فرصت های زیادی بخاطر انکشاف وبازسازی وجود داشته؛ اما  کارهای چشمگیرى دراين ولايت صورت نگرفته است .
رييس شوراى ولايتى گفت که بغلان، یکی از ولایات صنعتی وزراعتی  است که ظرفیت بیشتر کاری را دارد؛ اما اکثر جوانان بیکار بوده و در حال فرار از کشور اند. امید است که  والى جديد در بخش های اقتصادی و انکشافى روستاها وایجاد شغل برای مردم توجه خاص نماید.
 وى تصريح کردکه با آنهم شورای ولایتى،همکارخوب با والی جدید بوده و امیدواراند که وى کارهایش را با مشوره علما ، بزرگان قومی وشورای ولایتی به پیش ببرد.
اما والى جديد گفت که درمورد چالش هايى که وجود دارد به مشوره مردم، علما وشوراى ولايتى مشترکاً تصميم گرفته و در حل آن اقدام مى کنند.
وى علاوه نمود: "به تنهایی نمیتوانم کار کنم وازمردم بغلان میخواهم که با من همکار باشند."
والى جديد در شرایطى مقرر شده که وضعیت امنیتی بغلان خوب نبوده، طالبان در مناطقى از ولسوالی هاى بغلان مرکزى، دوشی، دهنه غوری و بُرکه،  فعاليت دارند؛ تاحدى که هفتۀ گذشته ولسوالى تاله و برفک را تصرف کردند که بعداز دوروز مجدداً به ادارۀ دولت درآمد.
مردم بغلان، ازوالى جديد ميخواهند که بيشتر ازهمه درتامين امنيت توجه کند.
محمد اسلم یکتن ازمتنفذين محلى، به پژواک گفت: "شرایط امنیتی بغلان اکنون بسیار حساس است ودشمنان مردم افغانستان تلاش دارند که بین مردم نفاق بيندازند؛ بهتر است که والی جدید در تامين امنيت وتحکیم وحدت ملی بین اقوام تلاش کرده درحکومتداری محلی، انکشاف همه اقوام را در نظر داشته باشد."
وی افزود که اگر والى جديد، چنین کاری را انجام بدهد، یک والی موفق خواهد بود؛ در غیر آن به حيث   والی ناکام از ولایت خواهد رفت.
احمد جاوید یکتن از شهريان پلخمری مرکز بغلان، ادعا کرد که والی سابق، اهليت کار را نداشت و به مشکلات مردم توجه نمیکرد و در سه سال کارش، یکبار هم داخل شهر وسرکهای تخریب شده را ندید ؛ چه رسد به اينکه آن را بازسازى کند.
 
به گفتۀ وى در زمان والی قبلی، صدها درخت سبز قطع شده ، حریم دریا وحریم نهر آب همه توسط افراد زورمند غصب گرديده؛ اما والى سابق جلو غاصبین را نگرفته و بغلان را ده ها سال عقب انداخته است.
اين باشنده افزود: "ما از والی جدید میخواهیم که مانند والى سابق نباشد و خود را در بین مردم ببیند وبه مشکلات مردم به وقت و زمان آن رسیدگی کند."
گفتنى است که ماه گذشته موسفيدان دندغورى و دولت، تفاهمنامه اى راامضا کردند که براساس آن، جنگ در منطقۀ دندغورى درحومۀ شهر پلخمرى پايان يافته و صدها خانوادۀ بيجا شده، دوباره به منازل خود برگردندکه اکثر مواد تفاهمنامه عملى گرديده است.
مردم منطقه اين تفاهمنامه را مفيد ميدانند؛ اما برخى اعضاى شوراى ولايتى و نهادهاى مدنى، تفاهمنامه را امتيازدادن به طالبان مى دانند.
طالبان ازچهارماه بدينسو، دندغورى را زير ادارۀ خود دارند و دوماه قبل چند حملۀ راکتى ازهمان استقامت به شهر پلخمرى انجام شد که باعث کشته شدن چهار ملکى و جراحت بيش از ده تن ديگر گرديد.

 

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.