Add new comment

ايران: افغان سوداګر کولاى شي د چابهار بندر له لارې توکي صادر کړي

کندهار (پژواک، ١۵ میزان ٩۴): قونسل ایران مى گوید که تاجران افغان مى توانند تا محصولات زراعتى و میوه‌‌هایشان را از طریق بندر چابهار به اروپا و کشورهاى دیگر صادر کنند.
حمید رضا کریمى، قونسل ایران در کندهار این موضوع را امروز طى دیدار با همایون عزیزى والى کندهار ابراز بیان کرد.
کریمى گفت که بندر چابهار در این اواخر گشوده شده و تاجران افغان مى توانند تا از این طریق با جهان داد وستد نمایند.
وی افزود که ایران تلاش مى ورزد تا براى تاجران افغان هر نوع تسهیلات لازم را فراهم نماید تا بتواند اموالشان را به آسانى صادر کنند.
قونسل ایران در کندهار در عین حال از ایجاد سهولت در صدور ویزه به مردم خبر داد و گفت که باشندگان کندهار و حوزه جنوب می‌توانند بدون درنگ ویزۀ ایران را بدست آورند.
حمید رضا کریمی خاطر نشان کرد که براى مریضانی که جهت تداوى به ایران مى روند در یک روز ویزه صادر مى شود.
وی همچنان با اشاره به اینکه به تازگی تسهیلات بهتر رفت و آمد بین ایران و کندهار فراهم شده است، یادآور شد که در این اواخر از میدان هوایى کندهار به تهران و مشهد در هفتۀ دو پرواز صورت مى گیرد.
قونسل ایران در کندهار در مورد روابط دو جانبۀ افغانستان و ایران نیز صحبت کرد و گفت که اتباع هر دو کشور با همدیگر روابط حسنه دارند.
نامبرده همچنان اظهار داشت که به ٢۵ تن از علماى دینى و اعضاى شوراى ولایتى زمینه سفر به ایران را فراهم خواهند کرد تااز مساجد، نهادهای تعلیمى، آثار تاریخى و دیگر محلات بازدید کنند.
همایون عزیزى، والى کندهار نیز از قونسل ایران در این ولایت بخاطر تسهیل صدور ویزه تشکر کرد.
وی از ایران خواست تا براى تاجران افغان فرصت دیدار از بندر چابهار را مساعد نماید تا تاجران مطمئن شوند که اموالشان را می‌توانند از این مسیر به کشورهاى مختلف جهان صادر کنند.
در همین راستا، تاجران کندهار نیز ضمن ابراز خرسندی از گشایش بندر چابهار، از دولت مرکزی می‌خواهند که در هماهنگی با مسؤلانی ایرانی برای آنان در این بندر سهولت کاری فراهم کند.
حاجى نانى، مسؤل اتحادیۀ میوه کندهار گفت که اگر بندر چابهار به روى تاجران افغان باز گردد، اتکا تاجران افغانستان بر پاکستان کاهش مى یابد.
نامبرده گفت که تاجران افغان قادر خواهد شدند تا محصولات زراعتىشان را از طریق چابهار نه تنها به هند و کشورهاى عربى، بلکه به سایر کشورهاى دیگر جهان نیز صادر نمایند.
حاجی نانی افزود که تاجران افغان در حال حاضر به سبب نبود تسهیلات صادراتی در ایران مجبور هستند تا محصولات را به نرخ هاى نازل به پاکستان صادر کنند و تاجران پاکستان از آنجا به نام کشور خود به کشورهاى دیگر صادر مى کنند و از کار نفع بیشتری می‌برند.
 
 
 
 
 
 
 
 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.