Add new comment

شهرکندزحالت نظامى دارد

کندز (پژواک،٧میزان۹۴): شهر کندز که ديروز به دست طالبان افتاده، اکنون به ساحۀ نظامى تبديل شده و طالبان و نيروهاى دولتى به حالت آماده باش درآمده اند.
طالبان مسلح، دوشب قبل از چنداستقامت با استفاده از سلاح هاى سنگين و خفيف بر شهر کندز حمله کردند و بالاخره تا عصر ديروز، تمام ساحات شهر را به تصرف خود درآوردند.
فعلاً نيروهاى دولتى در ميدان هوايى درمنطقه سردوره، بالاحصار وباغ شرکت مستقر اند.
امرالدين ولى معاون شوراى ولايتى کندز، صبح امروز در تماس تيليفونى با آژانس خبرى پژواک گفت که شهر کندز، حالت نظامى را بخودگرفته و طالبان و نيروهاى دولتى، به حالت آماده باش قرار دارند.
وى افزودکه فعلاً درساحۀ ميدان هوايى قرار دارد و طيارات جت، برفراز شهرکندز در پرواز بوده و حملات طالبان بر ساحۀ بالاحصار آغاز شده است.
ولى علاوه نمود که دکانها و دفاتر درشهر بسته بوده، صداى فيرها شنيده مى شود و مردم درنگرانى و هراس به سر مى برند وصدها خانواده، ازساحات جنگ به محلات مصوون رفته اند.
به گفتۀ معاون شوراى ولايتى، طالبان شب گذشته اموال و وسايل تاسيسات دولتى و نظامى به شمول دفتر ولايت، قوماندانى امنيه وامنيت ملى را تاراج نموده اند.
وى گفت که طالبان اموالى را که قابل انتقال نيست، آتش مى زنند و خانۀ والى را حريق نموده اند.
ولى افزود که محمدعمر صافى والى کندز، تاديروز در تاجکستان به سر مى بُرد و اکنون از محل بودوباش وى اطلاع ندارد.
معاون شوراى ولايتى علاوه نمود که طالبان دروقت ورود به شفاخانۀ کندز، دو سرباز زخمى اردو وپوليس را کشته اند.
وى در مورد علل سقوط شهر کندز گفت: "حکومت به صداى ما و کسانى که تحليل خوبى از اوضاع داشتند، توجه نکرد، سوق و اداره نيروهاى امنيتى وجودنداشته و آنها درحالت ناهماهنگى و پراکندگى بوده و کسى نبود که درراس نيروها ميبود و آنها راتنظيم مى نمود، که به همين علت هم نيروهاى امنيتى و هم مردم، تلفات وجراحات را متحمل گرديده اند."
سيد هادى باشندۀ شهرکندز به پژواک گفت که طالبان چندين عراده واسطۀ رينجرو مقدارى ازسلاح ومهمات را از قوماندانى امنيه  ويکتعداد اسناد را ازمحکمه وڅارنوالى  باخودبرده اند .
وى درحاليکه ازرهايى صدها تن ازمحبوسين توسط طالبان اززندان شهرکندزخبردادگفت: (( چنين کارهاى طالبان نشان دهندۀ آن است که آنها بخاطررهايى زندانيان وچپاول اين شهررا تصرف کرده وامکان دارد دوباره عقب نشينى کنند .))
اين باشنده با اظهارنگرانى افزود که چنين روش طالبان، نفرت مردم را دربرابر آنها بيشترمى سازد .
ارقام رييس صحت عامه کندز، نشان ميدهد که تاحال چهارجسد و٤٧ مجروح ملکى ونظامى، به شفاخانۀ  داکتران بدون سرحد دراين ولايت منتقل گرديده که اکثر آنها را افراد ملکى تشکيل ميدهند. 
وزارت دفاع ملى، شام ديروز با پخش خبرنامه يى گفته بود که طبق آخرین گزارش، ٣٥ تن از مخالفین مسلح در شهر کندز کشته شده و تعدادى مجروح گرديده اند زخمی گردیده اند.
اما طالبان گفته اند که تعدادى از ساختمان هاى دولتى را تصرف نموده، ١٥ عسکر را کشته و مقدار زيادى سلاح و مهمات را به دست آورده اند.
آنها با بخش خبرنامه اى افزوده اند که  کارکنان کمک رسانى بشرى، شرکت هاى خصوصى و شبکه هاى مخابراتى، مى توانند به کارهاى خود به شکل نورمال درشهر کندز ادامه بدهند و اگر با مشکلى مواجه مى شوند، طالبان را در جريان بگذارند.

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.