Add new comment

"امضاى تفاهمنامه با بزرگان قومی دربغلان، امتيازى به مخالفين دولت است"

پلخمری(پژواک، ٢٥سنبله ٩٤): شمارى از اعضاى شوراى ولايتى، نهادهاى مدنى و مردم ولايت بغلان، امضاى تفاهمنامه ميان حکومت و بزرگان قومی دو ولسوالى ولايت بغلان را، امتيازى به مخالفين دولت می دانند.
درپى درگیری ها میان گروه طالبان و نیروهای دولتی در ساحات دند غوری شهر پلخمری و ولسوالی دهنه غوری ولایت بغلان، رياست جمهورى هیئت پنج نفری را بتاريخ ١٢سنبله سال جارى به ولایت بغلان فرستاد .
این هیئت متشکل ازنمایندگان وزارت هاى داخله  ودفاع، ریاست عمومی امنیت ملی، نماینده لوی څارنوالی و ارگانهای محلی بود که در راس آن، محمد گلاب منگل وزیر اقوام، قبایل وسرحدات قرار داشت.
هيئت يادشده، گفته بودند که درجنگ هاى دوماه اخير درآن ولايت٢٥ مُلکى به شمول زنان واطفال جان باخته اند، وضعيت امنيتى در دندغورى و دهنۀ غورى نگران کننده ميباشد، ساحۀ طالبان در دند غورى وسيع شده و مناطقى در دهنۀ غورى را نيز تصرف کرده اند.
هيئت يادشده درمدت ده روز اقامت درآن ولايت، ضمن بررسى وضعيت امنيتى، با اقشارمختلف دراين ولايت گفتگو کردند و سرانجام، تفاهمنامه اى را با شمارى ازبزرگان قوم ولسوالى دهنه غورى وساحات دند غورى شهر پلخمرى که به نمايندگى از مخالفين با حکومت صحبت ميکردند، امضا نمودند .
در پاى تفاهمنامه ٩ ماده اى که کاپى آن دراختيارپژواک قرارگرفته است، سلطان محمد "عبادی" سرپرست ولایت  بغلان، ریيس  امنیت ملی، ریيس کميتۀ ولايتى شوراى صلح، ریيس شورای ولایتی ، قوماندان  امنیه  بغلان، نمایندگان مردم دندغورى و گلاب منگل وزیر  اقوام، قبایل و سرحدات امضا نموده اند.
در اين تفاهمنامه آمده است که هیچگونه حملۀ نظامی، جنگ  و مزاحمت  از منطقۀ  بلاک ها تا چشمه شیر در امتداد سرک پلخمرى- مزار شريف که مربوط ساحۀ دند  غوری میباشد، صورت  نگیرد.
همچنان درتفاهمنامه تاکيد شده که هر نوع  جنگ، ماینگذاری و فعالیت  جنگی  و نظامی از راه لرخابی  که شامل استقامت هجده  کوتل الی ولسوالى دهنه غوری  میشود، منع بوده و هر گاه  حمله ویا جنگی دراين مسيرصورت گيرد، از  پوسته های  امنیتی  حمایت صورت ميگيرد.
در بخش ديگر تفاهمنامه ذکر شده است که  ارگان های دولتی  بخصوص  نهاد های  امنیتی  و کشفی، بدون  اجازه  موسفیدان محلى  نمیتوانند کسی را بازداشت  ویا زندانی  نمایند.
به همین ترتیب دراين سند گفته شده است هر کسی  که اخلالگرى و هرج ومرج در منطقه برپاکند، توسط موسفيدان به نهادهاى امنيتى تسليم داده ميشود.
دراين تفاهمنامه خاطرنشان شده که شوراى مشترک موسفيدان دندغورى و کميسيون ولايتى و شوراى عالى صلح با عضويت نمايندۀ هاى مقام ولايت، قوماندان امنيه، رييس امنيت ملى، شوراهاى ولايتى وعلما ايجاد گردد و الى  تامين امنيت کامل، به شکل دوامدار کارنموده  و تصميم گيرنده ميباشند.
دراين سند امضا شده ميان نماينده هاى حکومت وبزرگان قوم دو ولسوالى، همچنان خاطرنشان گرديده که  زمینه  بر گشت بیجاشدگان به مناطق شان در ولسوالى هاى دندغورى ودهنۀ غورى که تعداد شان به صدها خانواده ميرسد، فراهم گرديده  و مخالفان مسلح  از مناطق آنها  بیرون  ميگردد.
درآخر اين سند تذکر رفته که به هيچ کسى اجازه نمى دهند که ازاين تفاهمنامه تخلف کنند؛ در صورت تخلف تمام قوم مشترکاً در مورد وى تصميم ميگيرد.
اما باامضاى این تفاهمنامه؛ خشم برخى از اعضاى شوراى ولايتى، نهاد های مدنی و تعدادى از باشندگان ولایت بغلان بر انگیخته شده است.
محمد عاطف "عارفیان  ریيس اجرائیوی  شبکه نهادهای مدنی  بغلان، امضاى اين تفاهمنامه را مردود و خلاف  قوانین کشورخواند وافزود که نظراين شبکه، درمورد تفاهمنامه  گرفته نشده  است .
عارفيان به پژواک گفت مسوولان امنیتی مسوولیت دارند که امنیت مردم را تامین نمایند؛ اما در این تفاهمنامه  برای نیروهای  امنیتی  خط سرخ کشید شده  و همچنان  در این تفاهمنامه، به نوعى ساحات مخالفان مسلح مشخص گرديده و به آنها مشروعیت  داده شده است.
او افزود: "همین اکنون  هیچ خبرنگار، فعال مدنی  و حتی نیروهای امنیتى به اين ساحات رفته  نمیتوانند."
وى امضاى این تفاهمنامه را نشانۀ ضعف و ناتوانی دولت خواند که به باور وى امتیازبه مخالفان بوده و عواقب  اینگونه  فیصله ها برای مردم بی دفاع خطرناک میباشد.
اوگفت زمانیکه از آمدن هیئت با صلاحیت اطلاع يافت، چند مرتبه با هیئت در تماس شد  تا ملاقاتى داشته باشند؛ مگرمتاسفانه هیئت نپذیرفت که این برخورد، برخلافت  قوانین  کشور میباشد .
محمد نادر یکتن از باشندگان شهرپلخمری گفت چهار سال میشود که ساحات دند غوری، نا امن است و طالبان تا کنون بيش ازیکصد سرباز را کشته اند  و هر زمانیکه دولت بر طالبان فشار وارد کرده،  به بهانه های مختلف، چند روز محدود صلح صورت گرفته، مگر باز هم جنگ جریان پیدا کرده  است.
وى علاوه کرد: "هیچ تضمینى وجود نداردکه دیگر در ساحات دند غورى جنگ نمیشود و بالای مردم بیچاره ظلم نميگردد."
اين متنفذ قومى گفت که طالبان از ساحات دند غوری به بغلان مرکزی رفته اند وبعد از امضای  تفاهمنامه؛ بزرگترین مرکز امنیتی  بغلان مرکزی را به نام  نوروزک درتصرف خود درآوردند .
او افزود: "آيا مسوولین ولایت  بغلان  دیگر نقاط  این ولایت را خارج از جغرافیای بغلان میدانند؟"
وى درحاليکه ازامضاى اين تفاهمنامه به شدت انتقاد کرد افزود که در یک منطقه  با طالبان  تفاهم صورت ميگيرد که دیگر  جنگ  نمیکنند؛ اما ديده مى شود که جنگ را به ساحات دیگر این ولایت میکشانند .
موصوف این گونه اجراآت مسولین امنیت و دولتی  را برای مردم ولایت بغلان بسیار خطرناک  وزيانبار خواند .
وى افزود: "از دولت میخواهیم که  هیچ گونه تفاهم و پروتوکول با دشمنان مردم افغانستان صورت نگیرد  و اگر دولت، توان نابودی  طالبان را در ولایت بغلان ندارد، از مردم کمک بخواهد."
محمد حنیف کهگدايی عضو شورای ولایتی بغلان نيز امضاى این  تفاهمنامه را یک لکۀ بدنامی در پیشانی  دولت دانسته و گفت: "دولت در نابودی  طالبان در ولایت بغلان، از مصلحت های  یک تعداد افراد  که در چوکات دولت فعالیت میکند، استفاده میکند که آنان اندیشه طالبانی دارند ."
 اوگفت بهتر است که نیروهای  امنیتی و کشفی، آنعده افرادى را که به نفع طالبان در ولایت بغلان فعالیت میکنند، شناسایی  و دستگير  نماید.
کهگدايى درادامه صحبتهايش به پژواک گفت  تا زمانیکه دولت از موقف قدرت و توانمندی  با طالبان برخورد نکند؛ امنیت در کشور تامین نخواهد شد .
پژواک تلاش کرد تا نظربرخى مقاماتى را که درپاى اين تفاهمنامه امضا کرده اند، دراين گزارش داشته باشد؛ اما با تلاش های زیاد هيچ کدام آنها موفق به مصاحبه نشدند.
نگرانى ها درمورد امضاى تفاهمنامه هيئت رياست جمهورى با نماينده هاى مخالفين درولسوالى دهنه غورى وساحات دندغورى شهرپلخمرى، درحالى صورت ميگيرد که رييس هيئت يادشده درجريان سفرش به آن ولايت، به پژواک گفته بود که ملاقات ها وبررسی  هاى آنها ادامه دارد وبه زودى گزارش مکمل دررابطه به وضعيت امنیتی را ترتیب وبه سران حکومت وحدت ملی ارايه ميکنند .
ازسويى حاجى نذیر یکتن از باشندگان قریه نیاز الله دندغورى که با هيئت رياست جمهورى ديدار کرده بود نيز قبلا به پژواک گفته است که بیش  از دو ماه میشود که جنگ دردند غوری جریان دارد وصدها منزل مسکونی به اثر مرمی توپ، هاوان و راکت دولت وطالبان تخریب شده وجنگ همچنان ادامه دارد.
اين متنفذ محلى افزوده است: "ما از این نوع جنگ به تنگ آمده ايم و ميخواهيم که امنيت تامين شود و مردم نفس راحت بکشند."
اما برخى ديگر میگویند که نسبت به نتيجۀ بررسى هیئت چندان باورمند نبوده؛ زيرا طالبان در ساحات دند غوری و بغلان مرکزی فعالیت داشته و تا کنون ده ها تن به شمول جوانان، زنان واطفال کشته شده و دولت هر بارى که هیئت رافرستاده، همینکه برگشته تا امروزمعلوم نگرديده که بررسی شان چه  نتيجه داده و برعکس مشکلات از هر روز دیگر بيشتر شده است.
محمد سرداریکتن ازبزرگان محلى گفت: "من برای این هیئت وریيس جمهور میگویم که یا یک عملیات قوی را در این منطقه انجام داده، با طالبان یکطرفه کند واگر توان عملیات را ندارد، از این بیشتر ملت را اذیت نکرده، دند غوری ودهنه غوری را به طالبان بدهد که مردم بيغم شوند."
ساحۀ دندغورى درحومۀ شهر پلخمرى، ازدوماه بدينسو در تصرف طالبان قرار داشته و علاوه برتلفات برطرفين درگير وافراد مُلکى، صدها خانواده به جاهاى مصوون پناه برده و زندگى مشقت بارى را سپرى ميکنند.
طالبان ازدندغورى درسه مرحله  جمعاً ١٢ راکت به شهر پلخمرى نيز شليک نموده  که براثر آن يک طفل و يک مرد، جان باخته و بيش از١٠ تن ديگر جراحت برداشته اند.
درآن زمان شوراى ولايتى ومردم هشدار داده بودند که بايد دندغورى تصفيه شود؛ درغيرآن شهرپلخمرى ناامن ميگردد.
صفدرمحسنی ریيس شورای ولایتی بغلان ميگويد: "دولت بايد درساحات تحت کنترول طالبان عمليات تصفيوى نموده ویک کندک اردوی ملی را دردندغورى مستقر سازد."
وى با ابرازنگرانى ازضعف ادارۀ محلى دربخش امنيت انتقاد نموده وگفته است که طالبان آنقدر توانمند شده اند که دربرخى ازساحات ناحيۀ پنجم پلخمرى نفوذ کرده واگرمسوولان امنیتی اقدام نکند، طالبان شاهراه مزار-پلخمری را مسدود خواهند کرد.
اما سمونوال عبدالرشید بشیر آمر امنیت قوماندانى امنيه بغلان گفته بود که به خاطر تامین امنیت وسرکوبى  طالبان، پلان های عملیاتی را روى دست دارند .
اين مقام امنيتى خاطرنشان کرده که نيروهاى امنيتى، قوى بوده و در هر جايى که مخالفان مسلح تحرک داشته باشند، سرکوب خواهند شد.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.