Add new comment

Fear of war in Kunduz displaces 2,000 more families

كندز(پژواک، ٩سنبله ۹۴): بیش از دو هزار خانوادۀ ديگر، از ترس جنگ از اطراف مرکز کندز بیجا شده و درحالت ناگوار به سر مى برند.
اين خانواده ها درظرف یک هفته اخیر از قرای قچی، کوبه یی، کنم، حضرت سلطان، خواجه غلتان ودیگرمناطق، مجبور به ترک خانه هاى شان گرديده اند.
محمدیوسف ایوبی ریيس شورای ولایتی کندز میگوید که بيجا شدگان درخانه های اقارب، کرایی، ویاهم درفضای باززندگی میکنند وانتظاردارند که مناطق شان آرام شده و به خانه وکاشانۀ  شان برگردند.
وی به آژانس خبرى پژواک گفت که خانواده ها بامشکلات زیادی از جمله قلت مواد غذايى مواجه بوده و دولت باید با آنها کمک نمايد.
صاحبه یکتن از باشندگان قریه کوبه یی گفت که طالبان به مردم گفته اند که خانه های شان را تخلیه کنند تا درجریان جنگ آسیب نبینند.
این خانم افزود که همراه باشش عضوخانواده اش دریک جوره لباس، بيرون شده و اکنون درمنزل يکى از اقاربش در شهر کندز زندگی میکند.
وى افزود که حکومت باید هرچه زودتر، درین مناطق عملیات کرده وزمینه برگشت آنها را فراهم سازد.
خدایداد باشندۀ قریه کنم نیزگفت: "تمامی قُرای مرکز کندز، از وجود مردم تخلیه شده و مردم درشهرکندز دربدر وخاک به سراند."
اين بيجا شده که هشت عضو فاميل دارد، افزود که در قريۀ کنم، دهقانى ميکرد و از يک هفتۀ بدينسو يک خانه را درشهر کندز، ماهانه شش هزار افغانى به کرايه گرفته است.
وى علاوه نمود: "چند روپيه اى که با خود آورديم، آنرا خرچ ميکنيم؛ اميد اس که به خانۀ خود برگرديم و اگر نشد، مجبور هستم که درشار(شهر) مزدورکارى کنم و به اولادهايم يک لقمه نان پيدا کنم."
اماعبدالسلام هاشمی ریيس مهاجرین وعودت کنندگان کندز گفت که سروى اين بيجا شدگان، جريان دارد و بعدازآنکه مستحقين مشخص شد، به آنها کمکهاى غذايى و غيرغذايى صورت ميگيرد.
 گفتنى است که براثر عمليات و جنگ هاى سال جارى، ١٨ هزار خانوادۀ ديگر ازترس جنگ ازنقاط مختلف کندز به مرکز اين ولايت بیجاشده بودند که به گفتۀ هاشمى، سوم حصۀ آنها دوباره بعد ازدریافت کمک هابه خانه های خود برگشته اند.
وى گفت که ازجمله این خانواده هابیش از۹ هزارخانواده، مستحقین اصلی تثبیت و بعدازسروی شناسایی شده و کمکها که شامل هشت قلم مواد غذایی وغیرغذایی به کمک دولت وموسسات خیریه بوده، به آنها توزيع گرديده است.
ریيس عودت مهاجرین کندز افزود که بيشترين خانواده هايی که دوباره به خانه های شان برگشته اند، ازولسوالی  هاى چهاردره، علی آباد، قلعه زال، امام صاحب وگورتپه مربوط مرکزکندزبوده  وروند برگشت متباقی خانواده ها جریان دارد.
فاميل هايى که به تازگى بيجا گرديده اند، میگویند که همه روزه درمنطقه شان درگیری وجنگ جریان دارد ونگران کشتزارها واموال خانه های شان هستند.
اما مسوولان امنيتی ميگويند كه قراراست به زودی عملیات مشترک تصفیوی درمناطق ناامن وآسیب پذیر، راه اندازی شود که ساحات ازدست رفته دوباره تصرف و زمینۀ برگشت متباقی بیجاشدگان نیزفراهم خواهد شد.
قابل ذکر است که ولسوالى دشت ارچى، از دوماه بدينسو و بخش هايى از ولسوالى چهاردره و اطراف مرکز کندز، در تصرف طالبان مسلح قرار دارد ودولت تاحال موفق به تصرف مجدد آن نگرديده است.
 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.