Add new comment

در سقوط موسى قلعه ٢٥ سرباز کشته و ٤٠ تن جراحت برداشته اند

لشکرگاه (پژواک، ٤ سنبله ٩٤): رييس شوراى ولايتى هلمند، ضمن ابراز نگرانى از سقوط ولسوالى موسى قلعه، مقامات را به سهل انگارى متهم کرده و افزود که در جنگ شب گذشته، ٢٥ سرباز کشته شده و ٤٠ تن ديگر جراحت برداشته اند.
حاجى کريم اتل رييس شوراى ولايتى هلمند، به تاريخ(٤ سنبله) در صحبت  با  آژانس خبرى پژواک گفت که سقوط موسى قلعه، قابل نگرانى است و نيروهاى امنيتى ولسوالى را ترک کرده؛ اما پرسونل ملکى ولسوالى همراه با مجروحين، به يک منطقۀ نا امن رفته اند.
به گفتۀ وى، زندگى آنها در اين منطقه هنوزهم با تهديد مواجه است.
موصوف افزود که ولسوالى موسى قلعه، از پنج روز گذشته بدينسو در محاصره قرار داشت، کمک  مسوولان امنيتى فقط به قول محدود بود و در عمل هيچ کار نکرده اند.
رييس شوراى ولايتى علاوه کرد که شب گذشته، در جريان دفاع از مرکز ولسوالى ٢٥ سرباز کشته شده و حدود ٤٠ تن ديگر جراحت برداشته اند.
به گفتۀ اتل، سقوط ولسوالى موسى قلعه، تهديدات امنيتى را تا ولسوالى گرشک و لشکرگاه مرکز ولايت وسيع خواهد کرد و  بعداً مهار کردن آن مشکل خواهد شد.
عبدالجميد آخندزاده باشندۀ موسى قلعه و عضو شوراى ولايتى، به پژواک گفت بايد مامورين نظامى و ملکى که از ولسوالى خارج گرديده و در يک وضعيت سخت قرار دارند، نجات داده شوند.
به گفتۀ وى، پرسونل مذکور در يک دشت در  وضعيتى قرار دارند که تعداد زيادى از مجروحين را نيز با خود دارند و براى انتقال آنها هيچ وسايطى ندارند.
آخندزاده خواست که مقامات امنيتى بايد براى انتقال مجروحين و پرسونل ملکى و نظامى که نجات يافته اند،  با جديت اقدام نمايند و هليکوپترها را روان کنند.
موصوف از مقامات امنيتى گله نمود که در  جريان پنج روز گذشته، نتواستند ولسوالى را از محاصره نجات داده و مهمات انتقال دهند.
بشيراحمد شاکر رييس کميتۀ ولايتى صلح هلمند نيز گفت در جريان جنگى که شب گذشته به هدف جلوگيرى از سقوط ولسوالى صورت گرفت،  حدود ١٠٠ سرباز کشته و مجروح گرديده و اجساد شان در محل جنگ باقى مانده است.
موصوف افزود که ولسوالى موسى قلعه، قصداً به طالبان تسليم داده شد و باور دارد که اين يک پروژه بود که بعد از نوزاد، موسى قلعه را نيز به مخالفين مسلح سپرد؛ به اين ترتيب ولسوالى هاى ديگر شمالى نيز به طالبان سپرده خواهد شد.
به گفتۀ شاکر، اگر دولت همچو پروژه ها را تطبيق ميکند، بايد منطقه را بدون جنگ به طالبان تسليم دهد، حد اقل از کشتن سربازان جلوگيرى ميشود.
وى افزود: "در جريان دو ماه گذشته، صدها سرباز امينتى در ولسوالى هاى شمالى کشته و مجروح گرديده، صدها وسايط و مهمات جنگى به دست طالبان افتاده که حالا در  جنگ هاى جارى عليه دولت استعمال ميشود."
قبل از اين، محمد شريف ولسوال موسى قلعه، به آژانس خبرى پژواک گفته بود که آنها از پنج روز گذشته بدينسو محاصره بودند، بارها کمک خواستند؛ اما کسى به کمک آنها نرسيد.
به گفتۀ وى، شب گذشته حملات دسته جمعى طالبان مسلح آغاز گرديده بود که بعداز مقاومت شديد، ساختمان هاى مقام ولسوالى، قوماندانى امنيه و مرکز صحى ولسوالى را به طالبان رها کرده اند.
محمد شريف افزود که در جريان جنگ شب گذشته، ١٥ پوليس جراحت برداشته، تعدادى از آنها کشته  شده؛ اما در مورد آنها معلومات ندارد.
به گفتۀ وى، در مورد تلفات اردوى ملى و طالبان مسلح، معلومات نداد و افزود که مهمات و مواد خوراکى آنها ختم گرديده و راه فرار نيز ندارند.
ولسوال علاوه کرد که وضعيت را با همه مسوولان اين ولايت در ميان گذاشته؛ اما تاکنون کدام کمک نکرده اند؛ درحاليکه صدها طالب به مرکز ولسوالى رسيده اند.
شريف گفت که اگر در جريان چند ساعت کمک صورت نگيرد، توان جنگ را از دست ميدهند و امکان دارد که نتايج خطرناک داشته باشد.
قابل ذکر است که ولسوالى موسى قلعه، قبل از اين نيز چند بار در بين طالبان مسلح و نيروهاى امنيتى دست به دست شده است.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.