Add new comment

"وضعیت امنیتی شمال و شمالشرق نگران کننده است"

فیض آباد(پژواک، ۱۳ اسد۹۴): نمایندگان شوراهای ولایتی ولایات شمال و شمالشرق، در نشستی ضمن هشدار در مورد وضعیت امنیتی این دو حوزه، خواستار توجه جدی حکومت به حل این معضل شدند.
در این نشست که امروز با همکاری ریاست عمومی انسجام امور شوراهای ولایتی افغانستان و برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد( UNDP) و بخش ارتقاى ظرفیت اداره همکاری های بین المللی آلمان(RCD) در تالار شورای ولایتی بدخشان برگزار گردید، اعضای شوراهای ولایتی بلخ، بدخشان، سمنگان، بغلان، کندز و تخار شرکت کرده بودند.
عبدالله ناجی نظری رئیس شورای ولایتی بدخشان، اعلامیه شرکت کنندگان این نشست را خواند که در آن، نسبت به وضعیت امنیتی شمال کشور ابراز نگرانی شده بود.
این نمایندگان، ضمن پرسش برانگیز خواندن چگونگی اقدام حکومت برای مقابله با این وضعیت، خواستار توجه جدی به معضل نا امنی در شمال و شمالشرق کشور شدند.
در این اعلامیه آمده است: "کمبود نیروهای امنیتی و تقرر افراد کم کار در بعضی نهادهای حکومتی، عامل گسترش نا امنی در شمال و شمالشرق کشور می باشد."
به گفته نمایندگان شوراهای ولایتی شمال و شمالشرق کشور،  در این دو حوزه تنها یک قُل اردو( ولایت بلخ) وجود دارد و ایجاب می نماید تا یک قُل اردوی دیگر در ولایت کندز ایجاد گردد تا ولایات شمال شرق را تحت پوشش بگیرد.
به باور شرکت کنندگان این نشست، روحیه طالب ستیزی در این ولایات وجود دارد و دولت باید از این موضوع و فرصت به درستی استفاده کند تا از گسترش نا امنی ها و حضور مخالفان مسلح در این ولایات جلو گیری شود.
در بخش دیگر این اعلامیه گفته شده است که شوراهای ولایتی حوزه شمال و شمالشرق ، مرگ ملا محمد عمر را یک فرصت مهم برای حکومت افغانستان دانسته و از دولت مرکزی می خواهند از فرصت به دست آمده، در تأمین صلح و ثبات کشور به درستی استفاده کند.
نمایندگان مردم در شوراهای این دو حوزه، ضمن محکوم کردن گفته های ملا اختر محمد منصور رهبر جدید طالبان که بر ادامه جنگ در کشور تاکید کرده است، از طالبان خواسته اند تا با پیوستن به روند صلح، از ویرانی بیشتر کشور به دستور بیگانگان خودداری کنند.
 اعضای شوراهای ولایتی شرکت کننده در نشست فیض آباد، در عین حال از دولت افغانستان خواسته اند تا بخاطر جلوگیری از مداخلات پاکستان در امور داخلی افغانستان با جدیت اقدام کند.
محمد ایوب خیر اندیش رئیس شورای ولایتی بلخ در حاشیه این نشست به پژواک گفت: "کسانی که خواستند جنگ را از جنوب به شمال بیاورند، وابسته به استخبارات منطقه می باشند و افزون بر آن، مسوولان حکومت بخاطر جلوگیری از این وضعیت بی کفایتی نشان داده اند."
وی خاطرنشان کرد که حکومتداری در کشور نیز بسیار ضعیف است و مردم از مسوولان محلی ناراضی هستند و تغییری در امور اداری دیده نمی شود.
خیر اندیش افزود که به طور نمونه در یک ولسوالی بلخ، یک نفر ۱۳ سال است که حکومت می کند.
محمد یوسف ایوبی رئیس شورای ولایتی کندز نیز با اشاره به تشدید جنگ در شش ماه گذشته در این ولایت و سقوط برخی از ولسوالی ها به دست طالبان گفت که رئیس امنیت ملی و قوماندان امنیه کندز برکنار شده اند؛ اما والی اين ولايت با وجود اینکه فردی بی کفایت است؛ اما همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.
 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.