Add new comment

باشندگان پروان در اعتراض به سوگواری براى ملاعمر مظاهره کردند

کابل (پژواک، ١٣ اسد ٩٤): صدها تن از باشندگان ولایت پروان، در اعتراض به برگزاری مراسم سوگواری مرگ ملا محمد عمر رهبر گروه طالبان، دست به تظاهرات زدند و خواستار جلوگيرى از مداخله هاى پاکستان در افغانستان شدند.
این در حالی است که حرکت انقلاب اسلامی افغانستان، برخى اعضاى شورای علمای افغانستان و شورای عالی صلح، سه روز قبل در کابل با تدوير نشستى به مناسبت مرگ ملا محمدعمر، او را شخص مجاهد خواندند.
حکومت افغانستان، هفتۀ گذشته اعلام نمود که ملامحمد عمر، دو سال قبل در شهر کراچى پاکستان فوت کرده و طالبان نيز پنج روز قبل، مرگ رهبر خود را با پخش يک خبرنامه تاييد کردند.
مظاهره کنندگان در پروان که تعداد شان به بیش از هزار تن می­رسید، در عکس العمل به برگزاری سوگواری، امروز با تجمع در مسجد جامع عیدگاه پروان دست به اعتراض زدند.
این تظاهرات که از سوی شورای ولایتی پروان راه اندازی گردیده بود؛ علاوه بر مردم، برخی اعضای شورای ولایتی، شماری از اعضای نهادهای جامعه مدنی، علمای دینی و مجاهدین در آن حضور داشتند.
تظاهرکنندگان شعارهای "مرگ به ملا عمر و پاکستان" را سر می‌دادند.
غلام بهاءالدین جیلانی رییس شورای ولایتی پروان که در این تظاهرات صحبت می­کرد، گفت که مردم افغانستان از سیاست های ملا محمدعمر بد می­برند و افشا نشدن مرگ وی که دو سال قبل اتفاق افتاده، فریبی است که پاکستان مردم افغانستان را می­داد.
موصوف افزود: "ما این عمل پاکستان را به شدیدترین الفاظ تقبیح می­کنیم و از پاکستان می خواهیم که از مداخله در امور داخلی افغانستان دست بردارد."
وی با تاکید به این مطلب افزود که طالبان در هنگام زمامداری شان، مردم عام را به خاک و خون کشانیده و آواره کرده بودند و اين عمل آنها هیچگاه فراموش نمی­شود و ثبت تاریخ می­باشد.
موصوف گفت که به همين دليل، بايد حکومت جلو مراسم سوگوارى مرگ ملامحمد عمر را بگيرد.
جیلانی مدعی شد که پاکستان، طالبان را حمایت می­کند و مداخله این کشور تاهنوز در امور داخلی افغانستان ادامه دارد.
سید صبور مهدی عضو جامعه مدنی پروان و يک تن از تظاهرکنندگان، به پژواک گفت که برگزاری مراسم سوگواری برای ملامحمد عمر در کابل از سوی برخی افراد، ضعف حکومت و ظاهرشدن مفکوره های طالبانی را نشان می­دهد.
موصوف، از مسوولین حکومتی خواست که جلو برگزاری همچو مراسم را که باعث تفرقه در میان مردم و نظام می­گردد، بگیرد.
عبدالرحیم شاه­آغا رییس شورای علمای پروان، در این تظاهرات از طالبان خواست که به روند صلح بپیوندند، به برادرکشی نقطۀ پایان بگذارند و خود را از آله دست بودن پاکستان، رهایی بخشند.
برگزاری مراسم سوگواری از سوی برخی هواداران ملا محمدعمر، با واکنش حکومت نيز روبرو شده است.
داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت نیز بر موضعگيرى واضح در برابر دشمن و پاکستان تاکيد نموده و دستور داده است تا مامورين دولتی که در مراسم سوگوارى مرگ ملاعمر شرکت کرده اند، مورد بازپرس و پيگرد قرار گيرند.
 
 
 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.