Add new comment

د ټاکنيزو اصلاحاتو کمېسيون په ولايتونو کې مشورې پيل کړې

مزارشريف(پژواک،١٢ اسد ٩٤): شهروندان بلخ مى گويند که جهت برگزارى انتخابات شفاف و حقيقى، بايد در کميسيون انتخابات، اصلاحات همه جانبه به وجود آيد.
در شهر مزارشريف مرکز ولايت بلخ، امروز ١٢ اسد از سوى کميسيون اصلاحات انتخاباتى، در مورد کميسيون انتخابات جلسۀ مشورتى داير گرديد، که باشندگان ولايت مذکور، فعالان جامعۀ مدنى، استادان پوهنتون، برخى اعضاى شوراى ولايتى و ولسى جرگه در آن اشتراک ورزيده بودند.
صالح محمد ريگستانى عضو کميسيون اصلاحات انتخاباتى، در جريان نشست متذکره به آژانس خبرى پژواک گفت که اين کميسيون با آغاز فعاليت خود، غرض ايجاد اصلاحات همه جانبه، نشست هاى مشورتى را شروع کرده اند که به همين سلسله، امروز به بلخ سفر نموده است.
نامبرده علاوه نمود که آنها درتلاش اند تا از طريق نشست هاى مشابه مشورتى براى ايجاد اصلاحات کُلى در ولايات مختلف، نظريات فعالان جوامع مدنى، جوانان، سران قومى، وکيلان شوراى ولايتى و ولسى جرگه را اخذ نمايند.
قرارگفتۀ موصوف، اولويت هاى کارى کميسيون اصلاحات انتخاباتى؛ ايجاد اصلاحات در قانون انتخابات و  در تشکيل و اختيارات کميسيون هاى انتخابات مى باشد.
ريگستانى گفت قبل از اين که آنها پيرامون دو مورد اولويت فيصله کند، در اين باره با مردم بحث مى نمايد.
حاجى محمد عبده نمايندۀ مردم بلخ در ولسى جرگه که در نشست متذکره حضور داشت، به پژواک گفت که ايجاد کميسيون اصلاحات انتخاباتى از سوى حکومت امر قابل تقدير است.
موصوف علاوه نمود که کار اين کميسيون، زمانى مورد قبول خواهد بود که در قانون انتخابات ، تشکيل و صلاحيت هاى کميسيون انتخابات تغيير مثبت به وجود آيد.
قرارگفتۀ وى به سبب انتخابات گذشته، باور مردم عادى بر کميسيون هاى انتخابات کاسته شده است؛ اين کميسيون وظيفه دارد تا دوباره اعتماد سازى نمايد.
عبده گفت که با درنظر داشت اوضاع افغانستان، بايد در سيستم انتخابات تغييرمثبت وارد شود و در تعيين کميشنران کميسيون ها بايد از دقت کار گرفته شود.
محمدنظرى استاد پوهنتون بلخ، براى به وجود آوردن اصلاحات در کميسيون انتخابات ، برگزارى جلسات مشورتى با مردم را اقدام به جا مى داند.
نامبرده به پژواک گفت که انتخابات در افغانستان، بسا اوقات به سبب عدم شناخت روند تخنيکى و سياسى متضرر شده است.
قرارگفتۀ وى، هرگز چنين پروسۀ انتخاباتى تعيين نشده که با حالات افغانستان مطابقت داشته باشد.
استاد نظرى گفت که مشورۀ آنها اين است تا در جريان اصلاحات انتخاباتى به اين بُعد نيز توجه عميق صورت گيرد.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.