Add new comment

گروه هاى مسلح غير قانون در دايکندى باعث نا امنى ها شده است

باميان (پژواک، ١١ اسد ٩٤): يک عضو شوراى ولايتى و برخى مردم از توانمند شدن گروه هاى مسلح غير قانونى و کشتار و آزار و اذيت مردم توسط آنان در ولايت دايکندى ابراز نگرانى مى نمايند.
آنان ميگويند که اين گروپ ها با دست باز دست به قتل، اختطاف و رهزنى زده و از مردم باج ميگيرند.
به گفتۀ آنان، افراد مسلح آنقدر قوى شده اند که نيروهاى امنيتى توان خلع سلاح آنها را ندارند.
هادی رحیمی زاده، عضو شوراى ولایتی دایکندی ميگويد که در يک هفتۀ اخير اوضاع امنيتى در بعضى مناطق دايکندى توسط همين گروه ها نا امن شده است.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که يکى از اين رويداد ها کشته شدن خداداد یوسفی کارمند معارف در نيلى مرکز دايکندى بود. وى در حال برگشت به خانه اش بود که توسط افراد مسلح با ضرب گلوله به قتل رسيد.
رحيمى زاده علاوه کرد که افراد مسلح همچنان يکتن را که توسط نيروهاى امنيت ملى به ظن کارهاى تخريبى در ولسوالی سنگتخت دستگیر شده بود، رها نموده و دو سرباز امنيت ملى و راننده را که فرد ملکی بود، زخمی و خلع سلاح کردند.
اين عضو شوراى ولايتى ميگويد که افراد مسلح بر يک پوسته پولیس در ولسوالى سنگتخت حمله کردند که تلفات نداشت. در کنار آن دو تن را در منطقه بغل کندوى ولسوالى خدير نيز اختطاف نموده که تا حال از سرنوشت شان خبرى نيست.
وى گفت که شايد هدف اختطافگران پول و يا رقابت هاى حزبى و گروهى باشد.
رحيمى زاده افزود: ((اين رویداد های زنجیره یی است که می تواند مردم را نگران سازد.))
این عضو شوراى ولایتی علاوه نمود که امنیت دایکندی به مثابه یک "دستاورد" در سال های گذشته محسوب می شد، اما در این اواخر این دست آورد هم بصورت واضح از دست میرود.
موصوف گفت: ((نا امیدی من از این نيست که گروههای مسلح توانمند شده، بلکه ضعف نیروهای امنیتی و جلوگیری نکردن از چنین واقعات امنیتی میباشد.))
رمضان احمدى يکتن از باشنده گان دايکندى ادعا ميکند که گروپ هاى مسلح غير قانونى مربوط به برخى از احزاب سياسى و اعضاى ولسى جرگه در کابل بوده و به همين علت نيروهاى امنيتى دايکندى توان خلع سلاح آنها را ندارند.
وى با ذکر اينکه از ترس نمى تواند نامى از آنها ببرد، گفت: ((اين گروپ ها دست به سرقت و آزار و اذيت مردم و باجگيرى مى زنند و نان آب خود را از راه هاى غير قانونى به دست مى آورند.))
پاسوال خداداد آگاه، قوماندان امنیۀ دایکندی ضمن تائيد رويدادهايى که توسط عضو شوراى ولايتى مطرح شده، گفت که گروپهای مسلحى که در بعضی ولسوالى ها دست به تحرکات و نا امنی میزنند، این حادثات را ایجاد میکنند.
وی افزود که داشتن سلاح غیر قانونى که نه تنها در دایکندی، بلکه در تمام افغانستان وجود دارد، یکی از عوامل نا امنی در منطقه است.
به گفتۀ آگاه، به علت کوهستانی بودن دایکندی عاملان نا امنی های اخیر تا هنوز دستگیر نشده، اما تحت تعقیب قرار دارند.
وى در کُل در مورد اوضاع امنيتى دايکندى گفت: ((ما فقط از مناطق چهارچینوی ارزگان و باغران ولایت هلمند مورد تهدید طالبان و داعش قرار داریم که طبق راپورهای واصله در این روزها تحرکات طالبان بیشتر شده است.))
قوماندان امنيۀ دايکندى ميگويد که دیگر تهدیدی از سوى مخالفان مسلح مشاهده نمیشود و تمامی اوضاع امنیتی اين ولايت تحت کنترول نیروهای امنیتی قرار دارد.
دايکندى تا يک دهه قبل، يکى از ولسوالى هاى ولايت ارزگان و شامل مناطق مرکزى کشور بوده و از جملۀ ولايات عقب مانده شمرده ميشود.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.