Add new comment

"مذاکرات صلح بايد بدون مداخلۀ همسایه ها و طرف های مغرض انجام شود"

کابل (پژواک،اول اسد ۹۴): شورای عالی راه نجات افغانستان، صلح را یک ضرورت می­داند؛ اما مى گوید تا زمانی که اعتمادسازی نشود، شفافیت به وجود نیاید و ملت منحیث میانجی حضور نداشته باشد، مذاکرات صلح به جایى نمى رسد.
مولوی سید اکبرآغا یک تن از سران پیشين گروه طالبان و رهبر این شورا، امروز در نشستی که با اشتراک بیش از ده ها تن ازعلمای کشور در کابل برگزار شده بود گفت: "ما بخاطر اتفاق ملت جمع شدیم، در هر مذاکراتى که بعد از کشته شدن صدها هزار تن صورت می­گیرد، نخست باید آتش بس شود؛ آتش بس وابسته به اعتمادسازی است."
او بدون گرفتن نام کسى افزود که در ميان ملت افغانستان، اشخاص و افرادی وجود دارند که می­توانند به طرف های درگیری (دولت افغانستان و طالبان ) ضمانت بدهند و اعتماد سازی نمایند .
به گفته وی، ملت افغانستان آماده است که برای امریکا، چین و پاکستان نیز ضمانت بدهد تا طرف هاى درگیر، اختلافاتى که دارند رفع نمایند.
موصوف، صلح پایدار را از اولویت های مردم افغانستان دانسته افزود: "تازمانی که تضمین داده نشود، شفافیت وجود نداشته باشد و جريان هاى صلح با ملت شریک ساخته نشود، مذاکرات صلح به جايی نخواهد رسید ."
 سید اکبر آغا خاطر نشان ساخت که راه اندازی مذاکرات صلح، حق ملت است و هیچ کس نمی­تواند این حق را از ملت بگیرد.
او گفت: "اگر دولت و ملت اجازه بدهد، شورای عالی راه نجات افغانستان، آماده است که ملت را در دو ماه آينده منسجم نمايد تا در مورد صلح تصمیم بگیرند."
انجنیر احمد شاه احمدزی رييس حزب اقتدار اسلامى و عضو شورای رهبری شورا راه نجات افغانستان، در اين نشست  گفت: "در افغانستان جنگ جریان دارد، ظلم جریان دارد، تا اینکه همه ملت تفاهم نکنند و متعهد نشویم و مشترکا بخاطر صلح کار نکنیم، مذاکرات صلح به جایى نخواهد رسید."
او نیز بر میانجیگری خارجی ها انتقاد کرد و گفت در گفتگويى که با دفتر قطر داشتم، آنها می­گفتند تنها راه حل افغانستان، راه اندازی مذاکرات بین الافغانی و تفاهم میان افغان ها است ."
موصوف افزود که افغان ها آماده اند تا میان دولت و گروه طالبان میانجی شوند.
احمدزى گفت دیموکراسی و قوم گرايى، راه حل معضل افغانستان نمی باشد و افزود: "بياييد از شعارهاى پوچ و بى معناى حقوق مدنى و حقوق بشر بگذريم، وظيفۀ ما است که حقوق بشر را ختم کنیم، اسلام شعار ما است و به جز از اسلام راه حل ديگرى نداريم ."
او علاوه کرد: "تازمانی که مذاکرات در پشت پرده ها صورت گیرد، شفافیت وجود نداشته باشد، آتش بس به میان نیاید و خود افغان ها منحیث میانجی حضور نداشته باشند، صلح در کشور تامین نخواهد شد."
به گفته وی صلح در افغانستان، نیاز به یک اجماع ملی دارد و باید هر تصمیمى که بخاطر تامین صلح در کشور گرفته می شود، از دید مردم پوشیده نباشد؛ زیرا ملت باید تصمیم بگیرد.
در قطعنامه اين شورا نيز آمده است که مذاکرات صلح، بايد به میانجیگری ملت افغانستان و بدون مداخله همسایه ها و "طرف های مغرض" انجام شود .
در قطعنامه تذکر داده شده است که ملت افغانستان، یک نیروی قوی می باشد که به اساس قدرت مردمی می تواند عاری از اغراض سیاسی، مذاکرات صلح را طور شفاف وموثر تضمین نماید.
شورا در قطعنامه نوشته است که ملت افغانستان، با نقش خاص و روایات تاریخی می تواند میان طالبان و حکومت افغانستان فضای اعتماد را به وجود آورد و طبق اصول و پرنسیب هاى مذاکرات، به خواهشات و شرایط نا مشروع جانبین، جواب رد بگوید .
این درحالی است که اولین نشست روبه روى نمايندگان دولت افغانستان و طالبان، در شانزده هم سرطان در اسلام آباد پايتخت پاکستان تدوير يافت.
مقام‌هاى حکومت افغانستان گفته­اند که در اين نشست چهارساعته، شش تن به نمايندگى از دولت افغانستان و سه تن به نمايندگى از طالبان مسلح شرکت کرده بودند. نمايندگان امريکا و چين، در اين نشست منحيث ناظرشرکت داشتند.
به اساس گزارش ها، مخالفین مسلح دولت (طالبان) از حکومت پاکستان و چین، خواستار ضمانت شده بودند و این دوکشور آمادگی شان را به منظور ضمانت دهی اعلام کرده اند .

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.