Add new comment

مردم پروان از ناامنى¬ها شکايت دارند

چاريکار(پژواک، ٢٩سرطان ٩٤): باشندگان مرکز و برخى ولسوالى هاى ولايت پروان، از ناامنى هاى روزافزون ناشى از فعاليت هاى مخالفين مسلح دولت و افراد مسلح غيرمسوول شکايت دارند.
عبدالقهار مجيدى باشنده مرکز ولسوالى سياه گرد پروان و يک تن از متنقذين قومى، به آژانس خبرى پژواک گفت که در برخى مناطق اين ولايت به خصوص در ولسوالى هاى سياه گرد و شينوارى فعاليت هاى مخالفين مسلح بيشتر شده است.
او افزود: "دولت در برابر حملات و تحرکات شورشیان طالب ضعیف است، عملکرد درست ندارد و نمى­تواند جلوگیری کند از ناامنی ها؛ درکنار آن بدتر و خطرناکتر از آن افراد مسلح غیر مسوول است که زورگویى وبی عدالتی مى­کنند ویک چالش جدی دربرابر دولت شده است."
به گفته او در کنار فعاليت هاى مخالفين مسلح دولت، وجود افراد مسلح غير مسوول در پروان مشکل جدى ديگرى است که امنيت اين ولايت را تهديد می‌کند.
مجيدى گفت: "مقامات دولتی همیشه وعده مى­دهند که افراد مسلح غیرمسوول را جمع آوری مى­کنیم؛ اما همه وعده های شان دروغين است، تجربه ثابت کرده است که چیزی کرده نمى­توانند، دربرابر افراد مسلح غیر مسوول در پروان نا کام است."
وى درخصوص علت ناکامى مقام‌هاى امنيتى در برابر افراد مسوول غيرمسوول در اين ولايت چيزى نگفت؛ اما يک تن که از ارايه اسمش خوددارى کرد، گفت ارگان­هاى امنيتى به دليلى در برابر افراد مسلح غير مسوول کارى کرده نمی‌توانند که افراد مسلح غيرمسوول در سطوح بلند دولت حمايت کننده دارند.
اين در حالى است که نيروهاى خارجى در يک عمليات ويژه در شب هشتم سرطان، ذخيرگاه سلاح و مهمات يک قوماندان پيشين جهادى مربوط به جمعيت اسلامى را در مرکز ولايت پروان منفجر کرد.
به دنبال اين عمليات، افراد مسلح به جاده ها برآمدند و صدها تن به حمايت از قوماندان يادشده دست به تظاهرات زدند.
همچنان داکتر عبدالله عبدالله رييس اجرايى حکومت گفت که اين اقدام نيروهاى خارجى نگرانى مردم به خصوص مجاهدين را برانگيخته که گويا اين اقدام حرکتى بر ضد مجاهدين است.
رييس اجرايى حکومت گفت که حکومت به حفظ حيثيت مجاهدين متعهد است و به هيچ کسى اجازه نخواهد داد که عليه مجاهدين توطيه بسازد.
با اين حال، وجود افراد مسلح غير مسوول سبب مشکلات براى مردم می‌شود.
قاری عوض باشنده منطقه پشان مرکز پروان گفت: "وضعیت امنیتی روزبروز در مرکز خراب شده مى­رود هر روز یک قضیه می‌باشد، در همین یک هفته در مرکز پروان دو مرتبه درگیری و جنگ شد؛ اول در توغبردی مرکز پروان که تلفات داشت و باز در منطقه "پشان" میان بچه هاى کاکا بخاطر زمین جنگ شد، پنج نفر کشته شد وشش نفردیگر زخمی شد که مه خودم شاهد بودم. دولت سلاح  راجمع کند که مردم دیگر سلاح وسلاح کشی نکنند."
شمس الدین، جوان ٣٦ ساله باشنده فره گرد ولسوالی سیاه گرد گفت: "هر روز درمنطقه ما جنگ است، بسیار خسته شدیم؛ دولت که در مرکز امنیت تامین کند و دیگر مردم ناآرام باشند، چه فايده؟ باید در ولسوالی ها و مرکز امنیت باشد."
وى افزود که در اين درگيرى­ها مردم ملکى و بى­گناه آسيب می‌بينند.
شمس الدين گفت که چند روز پيش درمنطقه سرخی ولسوالی سیاگرد در درگيرى ميان نيروهاى امنيتى و مخالفين مسلح دولت يک فرد ملکى کشته شد.
غوث الدین ٢٤ ساله باشنده قول هیر ولسوالی شینواری گفت: "امنیت در ولسوالی های غوربند خوب نیست، ازطرف شب موترها رفت و آمد کرده نمى­توانند یا طالب سرک را بند مى­سازد یا بنام داعش؛      یک هفته شده که ناامنى­ها در غوربندها بیشتر شده اما دولت توجه نمى­کند."
شينوارى، سياه گرد، شيخ على و سرخ پارسا ولسوالى­هاى غوربند اين ولايت می‌باشند. در غوربند ولسوالى هاى شينوارى و سياه گرد بيشتر ناامن می‌باشند. 
سید عبدالحکیم هاشمی باشنده قریه ده بالای ولسوالی جبل سراج پروان گفت که ناامنى­ها در اين ولسوالى نيز وجود دارد.
وى به گونه مثال گفت که چند روز پيش يک موتر رينجر پوليس در منطقه پل متک اين ولسوالى با ماين کنار جاده برخورد کرد و چندى قبل پوسته امنيتى در بازار ولسوالى مورد حمله قرار گرفت.
موصوف گفت که اين رويدادهاى امنيتى کشته و زخمى نيز داشت.
او علاوه کرد: "اگر جلو ناامنی ها گرفته نشود، اعمال تروريستی بیشتر خواهد شد؛ تا چه وقت این بدبختی چرا مسوولان امنیتی از ناامنى­ها جلوگیری نمى­کنند؟"
محمد مجیب شورش عضو شورای ولایت پروان و باشندۀ اصلی بازار غلام علی ولسوالی بگرام پروان نيز از ناامنى­ها شکايت نموده گفت که در يک هفته ، چندين رويداد امنيتى در بگرام رخ داده است.
به گفته او، کشته شدن وسيم قوماندان پيشين جهادى و قوماندان پوسته امنيتى پوليس با محافظش در قلندرخيل، از اين موارد بوده و وى نيز مورد سوءقصد قرار گرفت اما جان به سلامت برد.
شورش چند روز پيش توسط ماين جاسازى شده در بازار غلام علی بگرام، مورد سوءقصد قرار گرفت؛ اما در اين انفجار تنها يک دختر زخمى شد.
اين عضو شوراى ولايتى گفت: "امنیت تنها در بگرام نی بلکه در مرکز و ولسوالی های پروان خراب شده و قابل نگرانی است. اگر به همین گونه دولت بی تفاوت باشد از این بیشتر امنیت در پروان خراب مى­شود، ما با دولت همکار هستیم، همین که مه مورد سوء قصد قرار گرفتم؛ بخاطرى که سارقین را در کوچه­ هاى بازار غلام علی تعقیب مى­کردم، مردم در همه حالت با دولت همکار است، مگر دولت بسیار ناکاره وپس مانده است."
مل پاسوال محمد زمان مموزی قوماندان امنيه پروان، دراین مورد گفت که جرایم گاهى اوقات کم و گاهى اوقات زياد واقع می‌شود؛ اما براى کاهش جرايم بايد مردم با دولت همکار باشند.
او علاوه کرد: "ما باید به  قضایا رسیدگی کنیم و پیش از انجام یک عمل تخریبی دست بکار شویم، که امنیت ملی ما جدی بخاطر جلوگیرى از ناامنی کار وفعالیت مى­کند، باید مردم با ما همکار باشند تا اینکه شکایت بکنند؛ اگر مردم با ما همکار باشند مى­توانيم که ناامنی را در پروان کاهش دهيم."
مموزى افزود که در حال حاضر حدود يک هزار تن از نيروهاى پوليس در اين ولايت فعاليت دارند؛ اما براى رسيدگى قضايا بايد تعداد پوليس پروان به ١٣٠٠ تن بلند برده شود.
موصوف گفت که اين موضوع رابه وزارت داخله پیشنهاد کرده است.
وى افزود که هشتاد در صد مردم پروان يا به شکل قانونى و ياهم به شکل غيرقانونى سلاح دارند.
به گفته او پوليس تلاش دارد تا سلاح هاى غيرقانونى را جمع آورى کند و در کمپاين سال گذشته ١٨٠ تن از افراد مسلح غير مسوول را با سلاح هاى دست داشته شان بازداشت کرده اند.
اما او مافزود که شمارى از مردم اين ولايت، در ارگان­هاى امنيتى برعلاوه پروان در ساير ولايات کشور وظيفه دارند و زمانى که به پروان می‌آيند، سلاح را نيز با خود می‌آورند.
موصوف گفت که در برخى منازعات قومى، همچو افراد نيز از سلاح هاى شان استفاده کرده اند.
به گفته او قوماندانى امنيه، روى طرحى کار می‌کند که سلاح همچو افراد حين ورود به پروان جمع آورى شود و حين بازگشت به وظيفه، سلاح ها شانرا دريافت کنند.
به گفته وی، در درگیری مسلحانه ١٩ ماه جارى ناشى از دعوا بر سر زمين میان دو گروه مسلح غیرمسوول در مرکز ولایت پروان که پنج کشته و شش زخمى بر جا گذاشت؛ يک افسر پوليس قوماندانى امنيه کاپيسا نيز دست داشت و حتى عامل این درگیری شده بود.
به گفته وى، اين افسر پوليس فرار نموده؛ اما پوليس در تلاش بازداشت او می‌باشد.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.