Add new comment

٢٥٠٠ خانواده در فارياب در محاصرۀ طالبان قرار دارند

ميمنه (پژواک،۱٦سرطان۹۴): رييس شوراى ولايتى فارياب ميگويد که حدود٢٥٠٠خانواده و نيروهاى امنيتى در منطقۀ قرايى ولسوالى المار، در محاصرۀ مخالفان مسلح قرار دارند که در صورت نرسيدن کمک، فاجعۀ انسانى به بارخواهد آمد.
مقامات امنيتى گفته اندکه سه روز قبل، صدها مخالف مسلح ازولایات بادغیس، غور، سرپل وجوزجان بربخش هايی ازولسوالی های قیصار، المار وپشتونکوت حمله نموده و رهبری جنگ راقاری صلاح الدین والی نامنهاد طالبان در فاریاب به همکاری اتباع ازبکستانی و پاکستانی به عهده دارد.
به گفتۀ آنها درجريان درگيرى ها به طالبان تلفات سنگين وارد شده؛ اما طالبان برعکس ادعاى وارد کردن تلفات برجانب مقابل را نموده اند.
سيدعبدالباقى هاشمى رييس شوراى ولايتى فارياب ميگويد که طالبان، ٢٠ قريه رادراين سه ولسوالى تصرف نموده ونيروهاى مردمى حامى دولت، ازاين قريه ها به قريۀ قرايى ولسوالى المار عقب نشسته اند.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که دراين قريه، حدود٢٥٠٠ خانواده نيززندگى ميکنند که در محاصرۀ طالبان قرار دارند.
رييس شوراى ولايتى افزود که قرايى، يک منطقۀ استراتيژيک است واگر دولت توجه نکند، با سقوط اين منطقه، هفت ولسوالى ولايت فارياب در خطر سقوط قرار خواهند گرفت.
خيرالله قرايى قوماندان پوليس محلى گفت: "ما و مردم قرايى، در محاصرۀ طالبان هستيم و به کمک نياز داريم."
قرايى افزود که ديروز توسط هليکوپترها براى آنان مهمات انتقال داده شد و مصمم اند که همراه با نيروهاى مردمى، با مخالفان مسلح بجنگند.
امين بيگ يکتن از متنفذين قرايى گفت: "اوضاع امنيتى نگران کننده است و عامل سقوط قريه ها و نفوذ طالبان، بى توجهى دولت و ظلم افراد مسلح غيرقانونى است که از مردم عشر و زکات ميگيرند و باجگيرى مينمايند."
اين متنفذ علاوه نمود که افراد مسلح غيرقانونى، زمينه را براى نفوذ طالبان فراهم کرده اند.
عبدالرسول باشندۀ ديگر محل گفت که جنگ، شديد است و طالبان با موترسايکل ها داخل قريه ها گرديده و ١٠ منزل مسکونى نيروهاى مردمى حامى دولت را آتش زده اند.
به گفتۀ وى، مرمى هاى ثقيله بر منازل مردم نيز اصابت کرده و از جريان تلفات آن، به خاطرى اطلاع ندارند که نمى توانند از ترس جنگ از خانه هاى خود بيرون شوند.
اما محمدهاشم اورتاق عضو ولسى جرگه گفت که با جمعى از اعضاى ديگر جرگه، ديروز با نورالحق علومى وزير داخله ديدار کرده و وضعيت فارياب را به وى  تشريح کردند.
اين نمايندۀ منتخب مردم فارياب علاوه نمود: "ما هشدار داديم که اگر در مورد اوضاع فارياب، مانند جلريز ميدان وردک و بدخشان غفلت شود، فاجعه به بار خواهد آمد؛ وزير داخله وعده داده است که کمک به فارياب، دراجلاس امروز شوراى امنيت مطرح ميشود."
اورتاق گفت که دراجلاس شوراى امنيت در مورد انتقال سلاح و مهمات و حمايت هوايى از نيروهاى زمينى در فارياب نيز فيصله صورت خواهد گرفت.
اما وى هشدار داد که اگر به وضعيت فارياب توجه نشود، مقامات امنيتى و وزير داخله را به ولسى جرگه استيضاح خواهند نمود.
 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.