Add new comment

طرفداران وکلا دفتر والى باميان را با سنگ و تخم مرغ هدف قرار دادند

باميان (پژواک،١٦سرطان٩٤): وکلاى باميان، خيمۀ تحصن بر ضد والى جديد را بعداز يکماه، درحالى جمع نمودند که طرفداران آنها باسنگ و تخم مرغ، برتعمير ولايت هجوم برده و شيشه هاى آن را شکستند.
ادارۀ مستقل ارگان هاى محلى، ماه گذشته طاهرزُهير را به حيث والى جديد باميان تعيين نمود؛ اما چهار وکيل باميان در برابر آن مخالفت کرده و به عنوان اعتراض خيمۀ تحصن برافراشتند.
امروز اين وکلا که شامل محمد اکبری، صفورا ایلخانی، سید فکور بهشتی وعبدالرحمن شهیدانی اعضاى ولسى جرگه بودند، پس از يکماه خيمۀ تحصن را جمع نمودند.
اما دروقت جمع نمودن خيمه، برضد والى جديد شعارداده و طرفداران آنها با سنگ وتخم مرغ، برساختمان ولايت هجوم بردند و شيشه هاى تعمير را شکستند.
محمد اکبرى گفت: "هدف ما خشونت نبود و احساسات مردم باعث شد که شيشه هاى تعمير ولايت را بشکنانند."
وى افزود که نمايندگان مردم از ولسوالى ها نزد آنان آمدند و خواستند که خيمه تحصن را جمع کنند، آنها اينکار را کردند؛ اما مخالفت شان دربرابر والى جديد ادامه دارد.
اين عضو ولسى جرگه گفت: "ما به احترام موکلين خود خيمه را جمع کرديم؛ اما از روش هاى ديگر مخالفت استفاده مى نماييم و با برگشت به کابل، اين روش ها را عملى ميکنيم."
اکبرى دراين رابطه توضيح نداد؛ اما صفورا ايلخانى عضوديگر ولسى جرگه گفت که خيمه رابخاطرى جمع نموده اند که رويداد مهم ولسوالى جلريز اتفاق افتاده وآنها به کابل ميروند و وزير داخله و کسان ديگرى را که دراين رويداد غفلت نموده اند، به جرگه استيضاح خواهند کرد.
ايلخانى علاوه نمود: "ما به پاس خون پوليس هاى کشته شده درجلريز، به تحصن خود پايان داده ايم."
تحصن به عملى اطلاق ميشود که گروهى از مردم و يا شخص، خود را در حصار قرار بدهد و در يکجا به حالت تحزن و يا قهر(بدون سخن گفتن) الى به دست آوردن اهداف شان بنشيند
اين درحالى است که امروز هزاران مظاهره کننده درباميان، رويدادجلريز را جنايت جنگى دانسته وخواستار تعليق وظيفۀ وزيرداخله وسرپرست وزارت دفاع گرديدند.
هفتۀ گذشته، درحملۀ مخالفان مسلح درولسوالى جلريزولايت ميدان وردک، ١٢ پوستۀ امنيتى ازتصرف دولت خارج گرديده ومخالفان مسلح ٢٤ پوليس محلى رابه قتل رساندند که بعداً تمام اين پوسته ها با وارد شدن تلفات سنگين برطالبان، دوباره  تصرف شد.
عبدالرحمن احمدى، سخنگوى والى باميان نسبت به هجوم آوردن وکلا و طرفداران شان بر تعمير ولايت، ابراز تاسف کرده، به پژواک گفت: (( اين يک کار ناپسند بوده که به تاسيسات عام المنفعه آسيب رسانده اند.))
دوهفته قبل اعضاى ولسى جرگه با ده ها تن ازهواداران خود به عنوان مخالفت، به دروازۀ دفتر والى باميان نيز قفل انداختند که اين کار با اعتراض مسوولان محلى مواجه گرديد.
گفتنى است که والى جديد باميان، هفتۀ گذشته در مراسم معرفى خود گفت که ممکن است که در يک حزب کار کرده باشد؛ اما کارش حزبى، قومى و سمتى نبوده وديدگاهش در برابر همۀ مردم باميان، يکى است.
وى افزود: "باميان جامعۀ يک صدايى نيست، خوبى درهمين است که هر کس ميتواند حرف خود را بزند؛ هم موافقين وهم مخالفين وجوددارد و مخالفت مانع کارم نمى شود."
والى جديد باميان، در رشتۀ جامعه شناسى از پوهنتون خصوصى کاتب سند ليسانس و ماسترى کسب نموده است. وى درانتخابات رياست جمهورى سال ١٣٩٣ منحيث يکى از سخنگويان تيم تحول و تداوم به رياست  اشرف غنى، فعاليت ميکرد.
قبل ازاين، احزاب سیاسی بامیان شامل حزب وحدت اسلامی، حزب حق وعدالت، حزب پیوند ملی، حرکت اسلامی وجنبش ملی افغانستان، طی نشستى حمایت خود رامبنی بر حکم ریيس جمهور با تقرر والى جديد بامیان اعلام کرده و از ریيس جمهور خواسته بودند که هرچه زودتر والی جدید را به بامیان بفرستدتا خلاى به وجود آمده پُر شود.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.