Add new comment

والی غور بر تقویت مراکز دینی در داخل کشور تاکید کرد

فيروزکوه (پژواک، ١٤سرطان٩٤): "باید مراکز دينى در داخل کشور، ایجاد و تقویت شود تا از رفتن به کشورهايی که جوانان در آنجا شستشوی مغزی میشوند، جلوگيرى گردد."
اين اظهارات را سیما جوینده والی جديد غور، امروز در افتتاح تعمير دارالعلوم ابوحنيفه(رح) درآن ولايت ابراز داشت.
وى گفت هرقدر که آنها به مسایل دینی ومراکز دینی توجه نمایند، مردم بیشتر از دولت حمایت خواهند کرد واز تبليغات دشمن جلوگیری خواهد شد.
والى غور که سابق عضو ولسى جرگه بود، علاوه نمود: "ما به عنوان یک کشور اسلامی باید توجه زیاد به مراکزدینی داشته باشیم تا جوانان ما درداخل کشور، علوم دينى را آموخته و نيازى به رفتن به کشورهاى ديگر نداشته باشند."
مسوولان دولتى گفته اند که برخى از جوانان افغان که در مدارس دينى کشورهاى همسايه تدريس ميشوند، به آنها اعمال تخريبى آموزش داده شده و آنها به کشور برگشته و دست به حملات انتحارى و تخريبى مى زنند.
صبغت الله اکبری ريیس معارف غور ميگويد که با اعمار تعمير تدریسی دارالعلوم ابوحنيفه(رح) مشکل نبود صنف صدها شاگرد، حل گرديده است. در این دارالعلوم ٦٠٠ شاگرد از صنف اول تا صنف ١٤ تدریس میشوند.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت که این تعمیر دو منزله؛ دارای ١٦صنف درسی، سالون، دوکتابخانه، سه اتاق ادارى وتشناب به شکل پخته واساسی طی یکسال و هزينه ١٧ميليون افغانى ساخته شده است.
اين پول، از سوى وزارت مبارزه با مواد مخدر، در بدل صفر بودن غور از حيث کوکنار کمک شده بود.
اکبرى علاوه نمود که دراوايل سال جارى، تعمیر لیليه دارالعلوم  ابوحنيفه در دو منزل و گنجايش ٢٥٠ شاگرد نیز مورد بهره برداری قرار گرفته است.
رييس معارف افزود که از ده سال بدينسو، سالانه سه ميلیون افغانی بخاطر تعميرهاى لیليه و تدریسی دارالعلوم کرایه مى پرداختند؛ اما حالا اين مشکل رفع شده است.
مولوی غلام رسول نیازی  يکتن ازمعلمين دارالعلوم ابوحنیفه گفت که با اعمار این تعمیر، مشکلات تدریسی شاگردان حل شده و فضای مناسب برای آنان فراهم گرديده است.
وى افزود: "قبلاً شاگردان درحويلی های کرایی که دارای اتاق هاى کوچک بود، تدريس ميشدند و از تعمیر لیلیه هم به حیث صنف درسی وهم به حیث اتاق خواب استفاده میشد که این مشکل حالا حل شده است."
شمس الحق موحد، یکتن از شاگردان دارالعلوم ابوحنیفه  گفت: "فضای مناسب درسی، میتواند به شاگردان خیلی کمک نماید وما میتوانیم حالا با استفاده از تعمير جديد در فضای مناسب، درس بخوانیم."
وى علاوه نمود که آنها داری یک کتابخانه نیز شده اند که ميتوانند مطالعه کنند وبرمعلومات خود بيفزايند.
رييس معارف غور گفت که حدود٨٤٠ مکتب و مدرسه دراين ولايت وجود دارد؛ اما هنوزهم ٦٠٠ باب آن فاقد تعمیر است.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.