Add new comment

مردم باميان در اعتراض به کشته شدن سربازان در جلريز مظاهره نمودند

باميان (پژواک،١٣سرطان٩٤): صدهاتن به شمول اعضاى شوراى ولايتى و فعالان مدنى در باميان، در اعتراض به کشته شدن نيروهاى امنيتى در ولسوالى جلريز ولايت ميدان وردک، راهپيمايى و مظاهره نموده و از حکومت به شدت انتقاد کردند.
مسوولان امنيتى ميدان وردک ميگويند که دو روز قبل درحملۀ مخالفان مسلح دراين ولسوالى، ١٢ پوستۀ امنيتى از تصرف دولت خارج گرديده و ٢٤ پوليس محلى جان باختند؛ اما حالا ميگويند که تمام اين پوسته ها دوباره  تصرف شده و ده ها مخالف مسلح به شمول سه قوماندان طالبان، از پا درآمده اند.
امروز صدهاتن در شهرباميان راهپيمايى کرده وبا تجمع در چوک هريکين، وزارت های دفاع و داخله ومسوولان بلندرتبۀ حکومتى را به غفلت در رابطه به سقوط پوسته هاى امنیتی جلریز وقتل نيروهاى امنيتى متهم نمودند.
در این گردهمايی شعارهاى "طالبان نکتايی پوش مرگ باد مرگ!" سر داده ميشد.
طیبه خاوری ریيس شوراى ولایتی بامیان گفت که مردم بامیان، به حکومت نامشروع که خلاف قانون اساسی  استوار یافته  وبه کسی که در راس حکومت نامشروع قرار دارد، هشدار میدهد تا زمانیکه خون در رگهای آنها جاری است، از مردم وسرزمین خود دفاع میکنند.
اين يگانه رييس شوراى ولايتى زن در سطح کشور افزود: "سربازان، با شکم خالی و بدون مهمات و بدون کمک رسيدن، مظلومانه شهید شدند وحکومت نظاره گر کشته شدن آنها بوده است."
خاورى، ازمردم بامیان خواست تا فردا درگردهمايى که بخاطر احترام به خون جان باختگان نيروهاى امنيتى، درجنگ جلريز و انزجار از رفتار حکومت، شرکت نمایند.
حدود ٢٠ پوليس محلى که به حيث شاهدان عینی جنگ در ولسوالی جلریز بوده و توانسته اند خود را زنده بیرون بکشند نيز در گردهمايى امروز اشتراک داشتند.
محمدشریف سرگروپ پوسته پل هوايی جلریز، به آژانس خبرى پژواک گفت که  نيمه شب پنجشنبه گذشته، برپوسته شان حمله شد وآنها تا صبح مقاومت کردند؛ پس ازآنکه مهمات شان تمام شد، تعدادى از افرادش کشته شده و نُه تن از افراد باقی مانده اش مجبور گرديدند که به پوستۀ کته سنگ عقب نشینی کنند.
وی افزود که به قوماندان امنیه میدان وردک وقتی در تماس میشد، وعده میداد که کمک میرسد؛ اما در ٢٤ ساعت جنگ، کمک به آنها نرسید.
اين سرگروپ، تعداد کشته شدگان نيروهاى دولتى را  بيش از٤٠ تن خواند و گفت که نمیداند که چرا نیروهای کمکی، اصلاً به  داد آنان نرسید؟
امروز اجساد ١٦ پوليس محلى که درجنگ جلريز، جان باخته نیز به ميدان هوايى بامیان  انتقال یافت که باشندگان ولسوالى يکاولنگ باميان بوده و به فاميل هاى شان سپرده ميشود.
محمد جواد صادع یکتن از فعالان مدنی بامیان، حکومت را عامل کشته شدن اين سربازان دانسته و این کشتار را سیستماتیک عنوان کرد.
صادع علاوه نمود که مسوولان حکومتى، بايد در برابر اين غفلت خود پاسخ بدهند.
اسماعیل ذکی یکی از فعالان مدنی، از حکومت خواست که در مورد تغافل مسوولان امنیتی تحقيقات  کند؛ درغير آن دادخواهی آنان ادامه خواهد یافت.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.