Add new comment

اعضاى ولسى جرگه و طرفداران شان در باميان مظاهره کردند

باميان (پژواک، ۲٦ جوزا ٩٤): شمارى از اعضاى ولسى جرگه که از بيش از يک هفته در مخالفت با تقرر والى جديد باميان تحصن نموده اند، امروز با صدها تن، مظاهره و راهپيمايى کردند.
ادارۀ مستقل ارگانهاى محلى، اخيراً طاهرزهير را به حيث والى جديد باميان تعيين نموده؛ امااين کار سبب اختلافات بين جناح هاى مختلف به شمول برخى اعضاى ولسى جرگه به شمول محمد اکبری، صفورا ایلخانی، سید فکور بهشتی وعبدالرحمن شهیدانی گرديده و اين اعضا خيمۀ تحصن را در باميان برافراشته اند.
تحصن کنندگان که امروز دست به مظاهره زدند، تاکيد دارند که باید ریيس جمهور حُکمش را پس بگیرد.
عبدالرحمن شهیدانی گفت: "ما نه والى داريم و نه در وزارت ها وزيرى داريم که از باميان باشد، در زمان انتخابات از مردم راى گرفتند؛ اما حالا باميانى ها را فراموش کرده اند."
وى علاوه نمود که حکومت بايد در مورد تقررى طاهر زهير به حيث والى باميان، تجديد نظرکند.
صفورا ايلخانى نيز گفت: "زهير سابقۀ تندروى دارد و باعث نفاق مى شود."
ايلخانى افزود که باميان در بيش از يک دهه از حيث امنيت، براى کشور نمونه بوده؛ اما اگر زهير به باميان بيايد، امنيت خدشه دار ميشود.
مظاهره کنندگان که شعارهاى "والى تحميلى نمى خواهيم، باميان بايد درآيينۀ وحدت ملى شريک باشد و ما خواستار گزينش باميانى ها در پُست هاى کلان هستيم" را سر مى دادند، قطعنامه اى را در مقابل دفتر يوناما قرائت کردند.
در قطعنامه گفته شده است که حکومت به خواست مردم باميان توجه نموده و از آمدن زهير به حيث والى، جداً جلوگيرى کند.
درقطعنامه آمده است: "زهير در وقت کمپاين هاى انتخاباتى، سخنگوى اشرف غنى بود و ازيک تيم مشخص حمايت ميکرد و ما وى را نمى خواهيم."
قطعنامۀ آنان را ميرزايى يکتن از کارمندان دفتر يوناما گرفته و گفت که آنرا به مقامات خود درباميان و کابل مى سپارند.
معترضين بعداً به طرف بازار باميان حدود دو کيلومتر راهپيمايى نموده و درمقابل چوک هريکين تجمع نمودند و اعضاى ولسى جرگه به سخنرانى پرداختند.
اما قيس وکيلى، يگانه سناتور باميان در مشرانوجرگه ميگويد که اظهارات و تحرکات اين وکلا، کار شخصى شان است و ميخواهند که امتياز بگيرند.
وى به آژانس خبرى پژواک گفت: "هدف از فشار و برافراشتن خيمۀ تحصن وکلا، ديدار آنها با مردم قبل ازوقت براى کمپاين انتخابات پارلمانى است."
تحصن به عملى اطلاق ميشود که گروهى از مردم و يا شخصى، خود را در حصار قراربدهد و در يکجا به حالت تحزن و يا قهر(بدون سخن گفتن) الى به دست آوردن اهداف شان بنشينند.
قبل ازاين، برخى مردم در باميان مظاهره کرده و خواستار آمدن والى جديد و پُرشدن خلايى شده اند که دراين ولايت به وجود آمده است.
همچنان دوروز قبل نهادهای مدنی، حقوق بشر، شورای ولایتی و احزاب سیاسی باميان، کشمکش ها در مورد تقررى والى جديد را بحران زا وباعث ناامنى اين ولايت خواندند و ازموافقين و مخالفين والى جديد خواستند که به مخالفت هاى شان پايان بدهند.
 والى جديد باميان،، باشنده ولسوالى درۀ صوف بالاى سمنگان است ودر رشتۀ جامعه شناسى از پوهنتون خصوصى کاتب سند ليسانس و ماسترى کسب نموده است.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.