Add new comment

برخى مردم يمگان مجبور به خوردن علف شده اند

فيض آباد (پژواک،٢٥جوزا٩٤): برخى مردم ولسوالى يمگان بدخشان به علت قلت موادغذايى، علف ميخورند؛ صدها خانواده بيجا گرديده و با بسته شدن مکاتب، هزاران شاگرد از درس بازمانده اند.
ولسوالى يمگان ١٠روز قبل به دست طالبان سقوط کرده و مسوولان امنيتى، آن را يک عقب نشينى تاکتيکى خوانده اند.
اين وضعيت، باعث قلت موادغذايى وبلند رفتن قيمت آن گرديده و مردم را با مشکل جدى دست به گريبان ساخته است.
عطاوالله مدير معارف يمگان گفت که وضعيت بسيار خراب است؛ تاحدى است که برخى مردم ريشۀ رواش و حتى ريشۀ علف را ميخورند.
وى به آژانس خبرى پژواک افزود که قيمت مواد خوراکى به شکل سرسام آور بلند رفته است.
يک بورى آرد پنجاه کيلويى که قبلاً ١٢٠٠ افغانى بود، حالا به چهارهزار افغانى ويک قوطى روغن که يکصد افغانى بوداکنون به ٥٠٠ افغانى رسيده است و به همينگونه قيمت ساير مواد، دو تاسه چند شده است.
مديرمعارف يمگان افزودکه دوليسۀ نسوان ودوليسۀ ذکورکه جمعاً پنجهزارشاگرد دارند، بسته بوده وشاگردان به مکتب رفته نمى توانند.
به گفتۀ وى، تا ٦٠٠ نفر از مرکزيمگان آواره شده و به بازار درۀ يمگان که به دست نيروهاى دولتى است، پناه برده اند. حدود يکصد نفر ديگر موفق شده اند که به ولسوالى کران و منجان بروند وسلسلۀ بيجاشدن ها جريان دارد.
عطاوالله گفت که چندمرمى هاوان طالبان به خانه هاى مسکونى اصابت کرده وچهارزن وپنج مرد مجروح گرديده اند.
قارى عبدالرافع نمايندۀ مردم قريۀ گوهر يمگان گفت که مردم از آزار و اذيت طالبان به ستوه آمده اند.
وى افزود که به تازگى حدود ٣٠ طالب ازبکستانى و تاجکستانى ازطريق توپخانۀ چترال پاکستان به يمگان آمده و درقريۀ کاو جابجا شده اند.
اين متنفذ هشدارداد: "اگردولت توجه نکند، طالبان خارجى بيشترى درساحه تجمع کرده و وضعيت وخيمتر خواهد شد."
مسوولان محلى ميگويند که حدود٢٥٠ تبعۀ خارجى درکنار طالبان محلى در ولسوالی های يمگان، وردوج و جُرم عليه دولت مى جنگند.
قارى عبدالرافع  خاطر نشان ساخت که چندبارى که مقامات امنيتى به يمگان آمدند، وعده نمودند که يمگان را تصفيه و راه ها راباز ميکنند؛ اما وعدۀ شان عملى نگرديده، اکثر مناطق يمگان به دست طالبان بوده و مردم سخت در مضيقه و مشکل قرار دارند.
اما احمد نويد فروتن سخنگوى سرپرست ولايت بدخشان گفت که شاه ولى الله اديب سرپرست ولايت همراه با دگرجنرال قدم شاه شهيم لوى درستيزقواى مسلح، ديروزبه يمگان رفته و به مردم وعده نمودند که به هر وسيله اى که شود، يمگان را ازوجود مخالفان مسلح تصفيه مى کنند.
فروتن افزود که آنها مشکلات نيروهاى امنيتى را نيز بررسى نموده و گزارش مفصل را به وزارت هاى داخله ودفاع ملى سپرده اند.
وى افزودکه آنها درمورداينکه چطوربتوانندراه هاى اکمالاتى براى انتقال موادخوراکه رابازکنند، بامردم صحبت نموده اند.
سخنگوى سرپرست ولايت بدخشان گفت که مرکز يمگان، به دست طالبان است و نيروهاى دولتى در اطراف آن به شمول نقاط حاکم مستقر اند. جنگ پراکنده ادامه دارد و تاحال ٤٠ طالب کشته شده و ٢٠ تن ديگر جراحت برداشته اند.
به گفتۀ وى، شش نيروى دولتى نيز جان باخته و به همين تعداد مجروح گرديده است؛ اما به مردم آسيب نرسيده و بيجا هم نشده اند.
هفتۀ گذشته، بريدجنرال دولت وزيرى معاون سخنگوى وزارت دفاع ملى، به پژواک گفته بود که قطعات خاص کوماندوى اردوى ملى وپوليس نظم عامه به ولسوالى يمگان رفته و همراه با ساير نيروها تجمع نموده و پلانگذارى براى پسگيرى ولسوالى تکميل گرديده است.
همچنان عبدالله ناجى نظرى رييس شوراى ولايتى بدخشان گفت که نيروهاى کمکى در وقت مناسب به يمگان نرسيدند و ولسوالى سقوط نمود؛ اما ولسوالى عنقريب از وجود مخالفان مسلح تصفيه خواهد شد.
طالبان درمورد جنگ جارى چيزى نگفته و درگذشته ادعا نموده اند که درجريان تصرف ولسوالى يمگان، ١٨ تن از نيروهاى دولتى راکشته، شمارديگر رامجروح کرده، دوتانک وسلاح ومهمات رابه دست آورده و١٠ پوليس را که مخفى شده بودند، به اسارت درآورده اند.
 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.