Add new comment

برضد يگانه والى زن در دايکندى خيمۀ تحصن برافراشته شد

نيلى(پژواک،٢٣جوزا۹۴):شمارى ازاعضاى شوراى ملى درولايت دايکندى درمخالفت باتقرريگانه والى زن به سطح کشور،خيمۀ تحصن برافراشته و خواستار تجديد نظر حکومت دراين مورد اند.
امامعصومه"مرادی" که به تازگى ازسوى ادارۀ عمومى ارگانهاى محلى به حيث والى دايکندى مقرر گرديده است، ميگويد که با شناختی که از اينولایت دارد،اراده محکم برای کاروخدمت به مردم دارد.
بيش از٢٠ تن به شمول نصر الله صادقى زاده نيلى،محمد نوراکبرى اعضاى ولسى جرگه و فاطمه اکبرى عضومشرانو جرگه درمقابل دفترولايت دايکندى با برافراشتن خيمۀ تحصن ميگويند که والى جديد، کفايت و اهليت ندارد و بايد حکومت از فيصلۀ خود منصرف شود.
تحصن به عملى اطلاق ميشود که گروهى از مردم و يا شخصى، خود را در حصار قراربدهد و در يکجا به حالت تحزن و يا قهر"بدون سخن گفتن" الى به دست آوردن اهداف شان بنشينند.
 
محمد نور اکبرى که معاون حزب انسجام ملى به رهبرى صادق مُدبر نيز است، گفت که با توجه به اينکه مردم درفعاليت هاى حکومت هميشه طرفدار وهمکار بوده،حکومت به دايکندى توجه نکرده و به جاى شخص با تجربه که واقعاً ميتواند کار کند، آدم بى تجربه را روان ميکند.
وى که سابق معاون دوم قيوم کرزى در وقت مبارزات انتخاباتى سال گذشتۀ رياست جمهورى و عضو سابق ولسى جرگه بود، افزودکه عبدالحق شفق والى قبلى دايکندى پروژه هاى زيادى را راه اندازى نموده که برخى ازآن ناتمام مانده و والى جديد که مى آيد پروژه ها وقت زياد را در برگرفته و بى کيفيت خواهد بود.
صادقى نيلى زاده، نيزگفت که دايکندى به سرک، شفاخانه و ميدان هوايى نياز دارد و شفق اينکارها را موفقانه به پيش برده بود.
وى علاوه کرد:"مابا شناختى که از خانم مرادى داريم وى درجاهايى که کار کرده،ناکام بوده ودردايکندى هم کار کرده نمى تواند. "
اما غيرت جواهرى،عضو شوراى ولايتى دايکندى و رييس دفتر حزب وحدت مردم افغانستان به رهبرى محمد محقق معاون دوم داکتر عبدالله رييس اجرايى حکومت ميگويد که بايد به همۀ مردم و اقشار فرصت داده شود که به حيث والى کارنمايند.
به گفتۀ جواهرى، والى سابق در آزادى بيان دست آورد نداشت، درست است که خيلى پروژه ها را در دايکندى عملى نموده، اما پروژه ها کيفيت نداشتند.
با اين حال معصومه مرادى ميگويد که با شناختی که از دایکندی دارد،این ولایت سالهااست که خدمات خوبی برای آن نشده است و شهروندان آن از کمترین امکانات رفاهی برخوردارنبوده ودر محرومیت بوده اند .
وى که هنوزرسماً به کارمندان ولايت دايکندى معرفى نشده است، در مصاحبه با آژانس خبرى پژواک گفت: "من باور و اراده محکم برای کار کردن دارم اینک با برنامه منسجم  و پلانی از پیش طرح شده و با هدف خدمت رسانی برای مردم دایکندی به این ولایت می آيم . "
اين يگانه والى به سطح کشور علاوه نمود که دایکندی جایی است که یک زن درآنجا کار می تواند،ملاک برای کار نمودن و ناکارایی، زن بودن و یا مرد بودن نیست ، یک والی کسی است که برای همه مردم، نه برای حزب و مردمی خاص در یک ولایت کار نمايد.
مرادى گفت: " این توانمندی را در خود می بینیم و این انتظار را از مردم دارم که نگاهی جنسیتی نداشته باشند و زن ستیز نباشند و بگذارند از این فرصت استفاده کنیم . "
وى ازمردم خواست که او را همراهی و حمایت کنند و همین حمایت مردم است که می تواند راه را نشان بدهد تا در این ولایت تغییرات مثبت و اساسی بیاورد .
معصومه مرادی که فعلاً محصل دوره دکتورا در رشته مدیریت است ،ماستری خود را در سال ١٣٩٣ در پوهنتون خصوصى پیام نور در رشته مدیریت گرفته و درسال ١٣٨٧ لیسانس را در رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی در پوهنتون فردوسی مشهد ایران  به پایان رسانيده است .
وى در سالهای اخیر منحیث معاون بخش نظارت و ارزیابی کمیسیون مستقل انتخابات،مشاور جندر وزارت امور شهرسازی،استاد پوهنتون هاى خصوصى غرجستان و گوهرشاد، مشاور بانک جهانی در امور حکومتداری،رییس موسسه جامعه سبز زنان فغانستان و مدیر عمومی لیسه‌های کاتب بوده است.
سمیه محمدی عضو شورای ولایتی دایکندی می گوید: "نگرانم از اینکه مرادی والی دایکندی شده است  وموفقیت وى را مردم و گذر زمان باید پاسخ بدهند . "
 به باوروى،دایکندی ولایت انکشاف نیافته است و ضرورت به کسی دارد که توان مدیریت و تجربه ولایت را داشته باشد و کسی که این تجربه را نداشته باشد مثل این است که تازه گام در جامعه می گذارد و نیازمند مشوره دهی است .
به گفتۀ وى دایکندی همواره قربانی تبعیضات مرکز کشور شده است، زمانی که حکومت ضرورت به مردم دارد با هزار رقم وعده و نوید،مردم را فریب می دهد ،اما زمانى که مردم نیازمند خدمات ، همکاری و توجه است هیچگونه توجه به این ولایت نمی شود .
اين عضو شوراى ولايتى گفت : " افتخار می کنیم که اینک فرصت برای خانم ها فراهم است که یک خانم والی می شود، اما در مورد دایکندی باید از جنسیت بگذریم و به شایستگی ، لیاقت و توانمندی  فکر کنیم . "
وى علاوه کرد که شکست و ناکامی معصومه مردای در دایکندی تاثیر بدی بر روحیه زنان و به خصوص زنان دایکندی خواهد گذاشت و به همان اندازه موفقیت او می‌تواند مایه تشویق زنان شود .
رحيمه يکى از محصلين انستيتيوت صحى دايکندى ميگويد که دايکندى جايى است که زنان قدرت کارکردن را دارند و بگذار که يک والى زن توانمندى زنان را به نمايش بگذارد.
وى گفت که براى زنان فرصت خوبى است که در تصاميم حکومت شريک شوند.
رحيمه علاوه نمود که وضعيت زنان در دايکندى خوب نيست و به خصوص قربانى خشونت ميگردند و والى زن نسبت به مرد بهتر ميتواند که به اين رنج و آلام زنان رسيدگى نمايد.
عذرا جعفری از زمستان سال ١٣٨٧ تا خزان سال ١٣٩١ به حيث نخستین شاروال زن در ولايت دايکندى وتاسال گذشته حبيبه سرابى به حيث يگانه والى زن براى حدود هفت سال در باميان ايفاى وظيفه ميکرد که بعداً سرابى شامل مبارزات انتخابات رياست جمهورى گرديده و از سمتش استعفا نمود.
درحالى دايکندى صاحب والى زن شده است که وى نخست از سوى ادارۀ مستقل ارگان هاى محلى به حيث والى ميدان وردک تعيين شد که با يک عکس العمل آنى برخى مردم ميدان وردک، چوکى وى تغيير کرد و به حيث والى دايکندى تقرر يافت.
اين درحالى است که مردم در باميان همسايۀ دايکندى نيز در مورد تقرر والى جديد به دو دسته تقسيم شده اند.
هفتۀ گذشته صدها تن به حمايت ازطاهر زُهير والى جديد درباميان درحالى مظاهره نمودند که شمارى ازنمايندگان منتخب مردم اينولايت براى سومين روزبرضد زهيربه تحصن خود ادامه مى دادند.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.