Add new comment

اختلاف در مورد تقررى والى جديد باميان شدت گرفته است

باميان(پژواک ١٩جوزا٩٤): با آنکه هنوز والى جديد باميان به آن ولايت نرفته و به کار آغاز نکرده، تقررى وى توام با مخالفت و حمايت بوده و تعدادى از اعضاى ولسى جرگه در مخالفت با وى خيمه تحصن برافراشته اند.
ادارۀ مستقل ارگانهاى محلى دراوايل ماه جارى هشت والى به شمول طاهر زُهير به حيث والى باميان راتعيين نموده است که اکثر اين واليان به وظيفه آغازکرده اند.
 طی دو روزگذشته، نمایندگان احزاب سیاسی واعضاى شوراى ولايتى درموافقت و وکلای منتخب باميان درولسی جرگه مخالفت شان را با آمدن طاهر زُهیر به حيث والى جديد ابراز داشته اند.
محمداکبری، صفورا ایلخانی، سید فکور بهشتی وعبدالرحمن شهیدانی اعضاى ولسى جرگه با شمار ديگرى از مردم از ديروز بدينسو درمقابل دفترولایت خيمۀ تحصن برافراشته اند.
تحصن به عملى اطلاق ميشود که گروهى از مردم و يا شخصى، خود را در حصار قراربدهد و در يکجا به حالت تحزن و يا قهر(بدون سخن گفتن) الى به دست آوردن اهداف شان بنشينند .
 
صفورا ایلخانی به خبرنگاران گفت که هدف از تحصن شان، مخالفت با گماشتن طاهر زهیر است وباید ریيس جمهور حُکمش را پس بگیرد .
محمد اکبری، زهير را آدم تند دانسته و افزود: "به همین لحاظ ما نمی خواهیم والی بامیان گردد."
اکبرى هفتۀ گذشته با جمعی از نمایندگان باميان در ولسى جرگه، نيز ضمن اعلام مخالفت با تقرر زهير به حيث والى گفته بود که زهير، بنابر سابقه کاری که در این ولایت دارد، مردم را دچار مشکلات فراوان خواهد ساخت ورییس جمهور در مورد تقررى وى تجدید نظر کند.
اما قیس وکیلی يگانه سناتوربامیان در مشرانو جرگه، مخالفت وکلای بامیان را با والى جديد، نگرانی این وکلا از دور انتخابات آینده عنوان کرده، گفت: "زهيرشخصی است که نخواهد گذاشت در زمان انتخابات، کسی با تقلب خود را وکیل پارلمان نماید."
 وی افزود که در دور گذشتۀ انتخابات، اکثریت این وکلا با تقلب به ولسى جرگه راه پیدا کرده اند .
همزمان باتحصن مخالفان والى جديد، صدهاتن به حمايت ازوى در دفترگرځندوى باميان گردهمايى کردند.
محمد امين عیان یکی ازنمایندگان اهل تسنن گفت که مردم بامیان بدون والى رنج میبَرند وباید ریيس جمهور حکمش را اجرا نماید .
وی افزود که والى جديد، هیچ عیبى ندارد ویکی از شخصیت های تحصیلکرده وآدم روشن است و جامعه اهل تسنن بامیان بصورت کل از وی حمایت میکند.
عیان گفت که امروز حدود هشتصد تن از نمایندگان اقوام ساکن در بامیان از تمام ولسوالی ها در دور هم جمع شده  وحمایت شانرا از والی جدید اعلام داشتند.
وی افزود که نظر وکلا مبنی بر مخالفت با والی جدید، نظر شخصی شان است وآنها به نظر وکلا  احترام میگذارند.
والى جديد باميان باشنده ولسوالى درۀ صوف بالاى سمنگان است ودر رشتۀ جامعه شناسى از پوهنتون خصوصى کاتب سند ليسانس و ماسترى کسب نموده است.
وى درانتخابات رياست جمهورى سال ١٣٩٣ منحيث يکى از سخنگويان تيم تحول و تداوم به رياست  اشرف غنى، فعاليت ميکرد.
اما فکوربهشتی عضو ولسى جرگه در خیمه تحصن گفت که بر اساس تيليفون هايی که از موکلین خود داشته؛ آنان، به وی وظیفه داده اند که مخالفت شانرا با والی جدید اعلان نمایند.
وی افزود: "ما هیچ منفعت شخصی نداریم ودر این رابطه فقط انعکاس دهنده نظرات مردم خود هستیم."
اين درحالى است که روزشنبه گذشته احزاب سیاسی بامیان شامل حزب وحدت اسلامی، حزب حق وعدالت، حزب پیوند ملی، حرکت اسلامی وجنبش ملی، طی نشستى حمایت خود رامبنی بر حکم ریيس جمهور با تقرر والى جديد بامیان اعلام کرده واز ریيس جمهور خواستند که هر چه زود تر والی جدید را به بامیان بفرستد.
حيدر على اعتمادى رييس مرکز هماهنگى احزاب سياسى باميان گفت که دربين هشت والى که معرفى شده، اکثرآنان تقرريافته و طاهرزهير، بخاطرى که مخالفت ها عليه وى وجود داشته، هنوز وظيفه را اشغال نکرده است.
اعتمادى افزودکه قبل از معرفى والى، درست نيست که کسى وى را متهم کنند واين قبل ازوقت است که گفته شود که والى چگونه است؟ بيايد کار را آغاز کند و اگر توان کارى بالا نداشت و نقص داشت، مردم حق دارند که صداى خود را بلند نمايند.
وى علاوه کرد: "مخالفت و برافراشتن خيمۀ تحصن، يک اقدام عقده مندانه وکلا است و از نظر ما مورد پسند نيست."

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.