Add new comment

مظاهره کنندگان کندهار در کابل خواهان رفع مشکل برق این ولایت شدند

کابل (پژواک،۱۷جوزا۹۴): شمارى از باشندگان  شهر کندهار با راه اندازی تظاهرات در کابل، خواهان رفع مشکل برق و آب در اين ولايت شده گفتند که تا حال به دليل نبود برق و شدت گرما، ده ها طفل در اين ولايت جان داده اند.
اين تظاهرات که بيش از ١٥٠ تن در آن شرکت نموده بودند و برخى اشتراک کنندگان آن به شکل اعتراض هريکين ها را با خود حمل می‌کردند، پيش از چاشت امروز از مقابل قصر دارالامان تا وزارت انرژى و آب راه اندازى شد.
برخى مناطق شهر کندهار از برق بند کجکى هلمند استفاده می‌کردند؛ اما از حدود ده روز به اين طرف با چپه شدن دو پايه در مسير تمديد لين، برق شهر کندهار قطع شده و از اثر آن مردم با مشکل آب نيز مواجه شده اند.
حاجی سید احمد سیلاب عضو شورای ولایتی کندهار و یک تن از شرکت کنندگان تظاهرات امروز از اين مشکلات ياد نموده گفت که به دليل نبود برق و شدت گرمى، بعد از قطع شدن برق ده ها طفل در کندهار جان داده اند.
موصوف گفت که در حال حاضر بیش از ١٥٠٠ فابریکه تولیدی در اين ولايت به دليل قطع برق از برق حرارتى استفاده می‌کند؛ اما اگر برق وصل نشود، اين فابريکه ها از فعاليت مى مانند و از شدت گرما صدها طفل، جوان و پیر هلاک خواهند شد.
وى گفت که در کندهار منابع مختلف برای تولید برق وجود دارد و برخى کشورهای کمک کننده برای شماری از پروژه های برق ، کمک مالی نیز کرده اند؛ اما تا کنون بنا بر دلایل نامعلوم کار اين پروژه ها آغاز نشده است .
به اساس معلومات او، فعال کردن توربين هاى بند کجکى هلمند وساخت بند داله کندهار از پروژه هاى يادشده می‌باشد و همچان پروژه هاى برق حرارتی، آفتابى و وارداتی نیز در اين ولايت عملی نشده است .
وی هشدار داده گفت که اگر در مورد رفع مشکل برق شهر کندهار اقدام نشود، آنان دست به اعتصاب غذایی و تظاهرات گسترده در نقاط مختلف کشور خواهند زد.
محمد ایمل یک تن از باشندگان کندهار و اشتراک کننده ديگر تظاهرات که هريکین را با خود حمل می کرد،  گفت: " ما برق و آب می خواهیم، رهبران حکومت باید به وعده های شان عمل بکنند."
وى نيز افزود که ده ها طفل از اثر گرما در کندهار جان شان را از دست داده اند و در صورتی که مشکل بى برقى کندهار حل نشود، تعداد تلفات بیشتر خواهد شد .
عبیدالله بارکزی نماینده مردم ارزگان در ولسی جرگه و رییس کمیسیون سمع شکایات این جرگه در جمع مظاهره کننده ها حضور يافت و گفت: " دو پایه برق قطع شده است و مردم هلمند و کندهار در گرمی می سوزند؛ اما کسی توجه به آنها نکرده است ."
به گفته او هزارها انسان در کندهار آب ندارند و باید به مشکل این مردم رسیدگی شود .
او خطاب به رییس جمهور و رییس اجراییه افزود: " از هر دو داکتر صاحب می خواهیم که هر چه عاجل دست به کار شوند هیئتى را به کندهار اعزام کنند تا این مشکل را بررسی نماید؛ این کار باید در ساعت ها حل شود، نه اینکه ماه و روزها بگذرد."
به گفته وی به همین منظور کمیسیون سمع شکایات ولسى جرگه، وزیر انرژى و آب و رییس عمومی شرکت برشنا را به کمیسیون فرا می خواند .
مظاهره کنندگان با نشر قطعنامه اى، خواهان تطبیق پلان های منظور شده برق در اين ولايت بدون قید و شرط شده و از حکومت خواستند که هرچه عاجل کار پروژه شامل پلان چون فعال ساختن توربين هاى بند برق کجکی، ساخت بند داله، برق آفتابی و برق حرارتی در این ولایت را آغاز کند .
همچنان تظاهر کنندگان خواهان تصفیه و بررسى در مورد پول هايى شدند که از سوی کشور های کمک کننده پرداخته شده؛ اما از آن استفاده نشده است.
در بخش دیگر این قطعنامه آمده است که مردم و شرکت ها در کندهار آماده همکارى در بخش پروژه هاى برق با حکومت می‌باشند.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.