Add new comment

Farah PC members’ performance satisfactory: Residents

فراه (پژواک،٧ جوزا ٩٤):برخى مردم فراه از کارکرد شوراى ولايتى راضى اند، اما تعداد آنها می‌گویند که اعضای اين دور شورا نيز تا حال کارهاى مهم را انجام نداده اند.
اما رييس شوراى ولايتى فراه می‌گوید که اين شورا کارهاى چشمگيرى را انجام داده و تلاش دارد که خدمات بيشترى براى مردم اين ولايت انجام دهد.
نتايج انتخابات شانزده هم حمل شوراهای ولایتی، به تاريخ سوم عقرب سال گذشته اعلام شد.
به اساس اين نتايج، دادالله قانع، گل احمد اعظمى، گل احمدفقيري، جميله امينى،فريد بختور، خيرمحمد نورزى، عبدالبصير خيرخواه، شاه محمود نعيمى و شهلا ابوبکر اعضاى شوراى ولايتى فراه اعلام گرديدند.
از اين جمله، عبدالبصير خيرخواه و شهلا ابوبکر در دور گذشته نيز عضويت شوراى ولايتى فراه را داشتند و گل احمد اعظمى هم ازطريق شوراى ولايتى فراه به مشرانو جرگه راه يافته بود.
عاشق الله امینی، یک تن از باشنده گان شهر فراه مرکز اين ولايت ضمن ابراز خوشبینی نسبت به کارکرد شورای ولایتی به آژانس خبری پژواک گفت:"به نظر من شورای ولایتی این دوره نسبت به دوره های گذشته بهتر و فعال تر است، زیرا شورای ولایتی مردمی شده در حالی که دوره های گذشته فقط قومی وخویشاوندی بود."
موصوف گفت که اعضای شورای جدید برخورد خوب با مردم دارند و براى حل مشکلات مردم تلاش می‌کنند.
وی افزود: "شخصا خودم به شورای ولایتی مراجعه کرد، تمام شان به مهربانی پیشامد نموده، نه تنها به من بلکه با تمام مردم و دوستانم که به شورا مراجع کرده و مشکلاتى که داشتیم حل کرده و از تمام اعضای شورا راضی بوده و هستیم."
حمید الله رحمانی سخنگوی مجمع نهاد های مدنی فراه گفت:"من به شورای ولایتی این دوره خیلی خوشبین هستم و کارکرد آن را تا به حال مثبت ارزیابی می کنم، زیرا نسبت به شورای قبلی که یک شورای غیر فعال و ناکارآمد بود، در این دور شورای فعال داریم که به خیلی از امور رسیدگی کرده است."
وی گفت: شورای ولایتی فراه با آنکه دولت برایش تنها نقش مشورتی و سمبولیک داده شده است، اما توانسته است نقش مهمی در بهبود امنیت، مبارزه با فساد اداری، بخصوص در گمرکات داشته است.
  رحمانی به گونه مثال گفت که شوراى ولایتی توانست سرک مقام ولایت و قوماندانی امنیه که قبل مسدود بود بروی مردم باز و از اين طريق سهولت را براى مردم ايجاد نمايد.
 همچنان او خاطر نشان کرد که شوراى ولايتى مقام‌هاى آغشته به فساد به شمول والى پيشين فراه را افشا کردند و سرانجام اين مقام‌ها را از وظايف شان برکنار نمودند
رحمانی گفت: "حضور شماری از اعضای فعال و جوان در این شورا باعث شده که شمار مراجعین به آن زیاد باشد و تا جایی که من معلومات دارم شورای ولایتی یگانه ارگان فعال در فراه است که به مشکلات مردم رسیدگی می کند."
اما انجنیر نقیب الله آذین، یک تن از شهروندان فراه گفت:"به نظر بنده تا هنوز شورای ولایتی برای کارهای بنیادی کدام پلان ندارد. ملاقات کردن با کدام ریاست و یا اشتراک در کدام محافل و همچنین برای کدام کسی کار انفرادی کردن آن قدر برای حال و آینده فراه زیاد مهم نیست."
به گفته وى، شوراى ولايتى بايد پلان و اقداماتى در مورد ساخت بند بخش آباد فراه، رفع نيازمندى برق، ساختن سردخانه ها و فابریکه ها، ايجاد زمینه کار برای فارغ تحصیلان پوهنتون ها و ایجاد پوهنځی های بیشتر در پوهنتون فراه داشته باشند.
او علاوه کرد:" اینها کارهای بنیادی است که شورای ولایتی باید آنرا تحت پلان کاری خود داشته باشد و هراز گاهی این موضوعاترا به مقام هاى حکومت برساند و آنرا تعقيب کند."
پروین طوفان فعال جامعه مدنی در فراه همچنان با دید انتقادی به کارکرد اعضای شورای ولایتی می نگرد و می‌گوید: "به نظر من شورای ولایتی فراه صرفاً مصروف کار های جزیی بوده و فعالیت چشم دیدی نداشته است."
طوفان گفت که امنیت فراه روز به روز وخیم تر می شود، حضور گروه داعش در فراه یک تهدید بزرگ امنيتی در اين ولايت است و اکثر ولسوالی های فراه در حالت سقوط است و یا دولت در آن نقش محسوسی ندارد.
همچنان او علاوه کرد که مشکل بيکارى در فراه به یک بحران تبدیل شده و کار برخى پروژه هاى بازسازی متوقف شده است.
به گفته وى، شورای ولایتی بايد بر ارگانهاى ذيربط فشار وارد کند تا در رفع اين مشکلات اقدام کنند.
اما فرید بختور ريیس شورای ولایتی فراه دید انتقاد شماری از شهروندان را غیر منصانه دانسته و می‌گوید که شورای ولایتی فراه کارهای مهم را انجام داده و همه روزه بر روی مراجعین باز است.
وى گفت که روزانه حدود صد تن براى حل مشکلات شان به دفتر شورا مراجعه مى کنند و شورا مطابق پلان از کارکرد تمام اداره هاى حکومت و موسسات غير دولتى در اين ولايت نظارت مى کند.
به گفته وى، یکی از عمده ترین کارکردهای شورای ولایتی فراه این بود که از اثر فشار شورا برخى مقام‌هاى ولايتى چون )والى، رييس امنيت ملى و يک تن از مسوولين گمرک) به دليل فساد ادارى گسترده از وظايف شان برکنار شدند.
بختور افزود که شورای ولایتی فراه توانست برای اولین بار بعد از چندین سال جاده مقام ولایت و جاده قوماندانى امنیه در شهر فراه را که بر روى مردم مسدود شده بود، باز نماید.
وی گفت: "بخاطر بهبود امنیت چندین بار مسوولین امنیتی را به شورا خواسته ایم و به آنها مشوره های لازم را جهت بهبود امنیت داده ایم و اخیراً با وزیر داخله افغانستان دیدار کردیم و از او منظوری ایجاد سه ماموريت امنیتی پولیس را در داخل شهر فراه گرفتیم."
بختور افزود: "در مورد رفع نیازمندی برق فراه با محمد اشرف غنی ریس جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت دیدار کردیم و اخیرا پروژه برق وارداتی از ایران به فراه به داوطلبی داده شده است."
اما موصوف در حالى که مى گفت مشکلات امنیتی مانع ساخت بند بخش آباد شده است، خاطر نشان کرد که براى عملى شدن اين پروژه نيز تلاش هاى شوراى ولايتى ادامه دارد.
 مقام هاى محلى مى گويند که بار اول در زمان حکومت محمد داوود سروى بند بخش آباد بر درياى فراه رود در ولسوالى بالابلوک اين ولايت صورت گرفت، بار دوم در سال ١٣٨٧ سروى اين بند آغاز شد اما نا تکميل ماند و بار سوم در سال ١٣٩٢ قرارداد سروی و دیزاین این بند با کمپنی خصوصی پاکستانی "نیسپاک" صورت گرفت و یک بار انجنيران آن نيز به ساحه رفت اما تا حال کارعملى اين بند آغاز نشده است.
بختور می‌گوید : "ما به بزرگان ولسوالی بکواه که سالهاست اولادشان از نعمت سواد محروم اند، مشوره دادیم و برایشان گفتیم که بروند و به همراه مردم و طالبان گفتگو بکنند و از آنها اجازه بگیرند که مکاتب در آن ولسوالی فعال شوند."
موصوف گفت که اخیراً بزرگان این ولسوالی با طالبان ديدن نموده و اجازه فعال کردن مکاتب در اين ولسوالى را از آنها کسب کرده اند.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.