Add new comment

فرهاد: ځيني وکيلان د بلخ په دولتي چارو کې لاسوهنه کوي

مزارشريف (پژواک،٤جوزا٩٤): سخنگوى سرپرست والى بلخ مى گويد که بجز مسايل حقوقى، شکايات مردم از ادارات دولتى به ميزان  هيچ است.
اما رييس شوراى ولايتى اين ولايت، در عرصه هاى معارف، امنيت و صحت عامه از حکومتدارى نادرست، به گونۀ جدى يادآورى نمود.
منير فرهاد سخنگوى سرپرست والى بلخ، به آژانس خبرى پژواک طى مصاحبۀ اختصاصى گفت که ولايت بلخ در سال گذشته دستاوردهاى قابل ملاحظه اى دارد.
نامبرده عوايد عمومى ولايت بلخ را به نسبت ولاياتى که بنادر تجارتى دارد، بى نظير عنوان نمود.
به گفتۀ نامبرده، در سال ٩٣ بنا بر شايعات در مورد سال ٢٠١٤، انتخابات رياست جمهورى وشوراهاى ولايتى و برخى مسايل سياسى، عوايد مجموعى تعيين شدۀ ولايت بلخ، حدود ٣٠ درصد کاهش داشته است.
اما فرهاد گفت که امسال  با وجود کاهش در واردت و صادرات بندر حيرتان که٥٠ در صد کاهش درآن به عمل آمده بود؛ اما بازهم حدودبيشتر از  ٧ ميليارد افغانى عوايدعمومى به بودجۀ دولت تحويل داده شد.
نامبرده درعرصۀ معارف از برخى دستاوردها يادآورى نمود؛ اما مشکلات در مناطق دوردست بلخ را تاييد کردد.
محمد ابراهيم خيرانديش رييس شوراى ولايتى بلخ، سه روز قبل طى مصاحبۀ اختصاصى به پژواک گفته بود که ادارات دولتى سياسى شده است؛ که استخدام، عزل کردن پرسونل و اجراى امور آن به محور سياسيون مى چرخد.
نامبرده علاوه کرده بود که معارف بلخ نيز با چنين مشکلاتى درگير است.
به گفتۀ وى، در برخى مکاتب ولايت بلخ، کسانى هم هستند که طى ده سال گذشته، دريک مکتب منحيث مدير ايفاى وظيفه مى کنند؛ اما ظرفيت يک معلم عادى را هم ندارند.
اما منيرفرهاد سخنگوى سرپرست والى، درمورد اظهار نظر شوراى ولايتى در پيوند به سياسى شدن معارف، گفت که اکثر اوقات وکيلان غرض راضى ساختن موکلين خويش، در امور دولتى دست اندازى مى کنند.
نامبرده موجوديت چنين مديران در مکتب هاى  شهر مزار شريف را رد نمود، که از ١٠ سال بيشتر در يک مکتب مدير باشد؛ اما وجود همچو مشکلات را در ولسوالى ها تاييد نمود.
قرار گفتۀ نامبرده، به سبب کم بودن معاشات، معلمين مسلکى از اجراى وظيفه در ولسواليها ابا مى ورزند.
منير فرهاد، پيرامون کارهاى بازسازى در بخش معارف گفت که سال گذشته به شمول ٩ ليسه، براى ٢٦ مکتب ساختمان اعمار گرديده است.
نامبرده به طور عموم در سال ٩٣، از بازسازى در تمام عرصه هاى ولايت بلخ يادآورى نمود.
قرارگفتۀ وى، در بخش زراعت درمناطق مختلف، بيشتر از ٤٠٠ باغ ميوه احداث گرديد وجهت نگهداشت محصولات زراعتى ٤٠ سردخانه اعمار گرديده است.
فرهاد در بخش سرک سازى گفت که سال گذشته ٢٠ کيلومتر سرک داخل شهر از بودجۀ شاروالى و ٢٦ کيلومتر سرک، از بودجۀ فوايدعامه قيرريزى شده است.
همچنان امور بازسازى هوتل سه ستاره که مطابق معيارهاى جهانى است، از سوى بودجۀ شاروالى در مزارشريف در حال اعمار است، که کار عمران آن ٩٥ فيصد به سر رسيده است.
خيرانديش رييس شوراى ولايتى بلخ، پوليس امنيتى اين ولايت را ستود و به همکارى مردم، تامين امنيت در ولايت را از دستاوردهاى پوليس امنيتى عنوان نمود.
اما سخنگوى والى در پاسخ به يک پرسش در اين مورد گفت که پوليس امنيتى، در امور غيرقانونى دخيل است و برخى آنها جهت برآورده کردن خواسته هاى شخصى شان، گاهگاه دست به کارهاى خلاف قانون مى زنند.
نامبرده پذيرفت که چندى قبل، يک پوليس تشکيل امنيتى شهر مزارشريف، به جرم سرقت وسايط، بازداشت شده و اکنون زندانى است.
 قرار گفتۀ وى؛ به طور عموم، امنيت، بازسازى، حکومتدارى خوب و امور ديگر ولايت بلخ، به سطح کشور بى مانند است.
سخنگوى والى، اتهامات وارده از سوى رييس شوراى ولايتى بر رياست صحت عامه را نيز رد نمود؛ اما اين را پذيرفت که برخى اوقات، مردم از خدمات شفاخانۀ ملکى شاکى اند.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.