Add new comment

پکتيا کې د ټاکنيزو ستونزو د هواري لپاره مشورتي ناستې پيل شوې

گرديز(پژواک، ٢ جوزا٩٤): مقامات کميسيون مستقل انتخابات در پکتيا مى گويند که غرض حل مشکلات انتخاباتى در اين ولايت، نشست هاى مشورتى را با جوامع مدنى، سران قومى، ژورناليستان  و نهادهاى ديگر آغاز نموده اند.
نامبرده مى گويد هدف از نشست هاى متذکره اين است تا مشکلات موجود در انتخابات  گذشته را معلوم نماييم که راه هاى حل آن کدام اند و چگونه مى توانيم در راستاى انتخابات آينده، به شفافيت بهتر، امنيت و عرصه هاى ديگر کار موثر انجام دهيم؟
شيرعلى فيضى مسوول آگاهى عامه کميسيون مستقل انتخابات در ولايت پکتيا، به آژانس خبرى پژواک گفت که از يک ماه گذشته بدينسو، روابط را با جوامع مدنى و نهادهاى ديگر تامين نموده؛ تا در مورد موضوعات مربوط به انتخابات با آنها گفتگو نمايند.
نامبرده گفت: "جوامع مدنى  ١٠ الى ١٥ مورد مشکلات را برملا نمود که در انتخابات گذشته موجود بود؛ تا حد بيشتر اين مشکلات را مى پذيريم و براى حل آنها کار مشترک خواهيم انجام داد."
به گفتۀ موصوف، از جملۀ مشکلات اهم، توزيع صندوق ها به اساس سهم، درعوض يک کارت، اخذ چند کارت، عدم موجوديت ناظرين، عدم شفافيت در استخدام کارمندان، عدم هماهنگى ميان پوليس و ناظرين، درک نکردن مسووليت خويش و برخى ديگر شامل بود.
فيضى گفت که اين مشکلات، به دو بخش تقسيم مى شود که يک بخش آن مربوط کميسيون و بخش ديگر آن مربوط ارگانهاى ديگر است؛ اما آنها نظر به توانايى شان  تلاش  ورزيدند تا شفافيت به وجود آيد؛ اما از اينکه عملى نشده، کار ارگانهاى ديگر است.
اعضاى جوامع مدنى و آگاهان امور، اين عمل کميسيون انتخابات را ستوده اند که نظريات جوامع را اخذ مى نمايد؛ اما مى گويند که بايد جامۀ عمل بپوشد.
سيد جمال الدين آصف رييس مرکز فرهنگى پکتيا گفت که داير کردن همچو نشست ها با جوامع مدنى، تاثير مثبت بر روند انتخابات  دارد و باعث ايجاد شفافيت در اين راستا شده مى تواند.
نامبرده به پژواک گفت مشکلاتى که در گذشته يادآورى گرديد در پکتيا وجود داشت، مگر برخى آنها زياد و ديگر شان کم بود.
وى افزود: "شايد ادارات مربوط به انتخابات از اين مشکلات مطلع باشند؛ اما اين بار خواهان اقدام عملى استيم، نه يک کار نمايشى."
به گفتۀ آصف خيل، غرض داير کردن انتخابات بهتر، آنها برخى طرح هايى دارند که کميسيون انتخابات، ادارات دولتى  و مردم، بايد جهت اجراى آن کار مشترک نمايند.
نامبرده گفت که بايد تذکره هاى الکترونيکى توزيع شود، در سيستم انتخاباتى اصلاحات ايجاد گردد، کارتهاى اخذ شده در انتخابات گذشته لغو، در يک ولايت چند حوزۀ انتخاباتى ساخته شود و برخى مسايل ديگر.
انارگل عضو جوامع مدنى که در اين نشست ها و جلسات مشورتى اشتراک ورزيده بود، گفت که جهت داير کردن انتخابات موثر، نه  تنها مشکلات متذکره را مورد توجه قرار دهيم، بلکه دولت و گروه هاى  ديگر، معاملۀ سياسى با انتخابات را  انجام ندهند.
نامبرده افزود که دور اول انتخابات گذشته تا حدى شفاف بود؛ اما دور دوم  انتخابات هر کانديد تلاش مى ورزيد تا آراى بيشتر کسب نمايد که شفافيت انتخابات را زير سوال ببرد.
به گفتۀ نامبرده، اگر در انتخابات آينده در مورد شفافيت کار صورت گيرد، هم حقوق مردم ادا خواهد شد و هم جلو بحران سياسى در کشور گرفته خواهد شد.
داکتر الله مير ځاځى عضوى شوراى ولايتى پکتيا گفت انتخاباتى را که مردم توقع دارند و يا مطابق قانون باشد، داير نمى شود که در اين عرصه کميسيون و دولت هر دو ملامت اند.
نامبرده به پژواک گفت که اکنون مردم بر بنياد اشتباهات و تقصيرات دولت و کميسيون، به انتخابات بى باور شده اند، تا ضمانت قوى به آنها ارايه نگردد، مردم به آسانى در انتخابات اشتراک نخواهند نمود.
قرار گفته ځاځى، در انتخابات آينده که وکلاى ولسى جرگه تعيين مى شوند، اگر مشکلات گذشته در انتخابات حل نشود، شمار زيادى افراد زورمند و نااهل وارد جرگه خواهند شد که درد سر براى دولت مى شود.
سيد الرحمن نيازى يکتن از اعضاى حزب افغانستان ودان در پکتيا، به پژواک گفت که مردم بر انتخابات گذشته و در کل بر روند انتخابات  به سه دليل، بى باور اند.
به گفتۀ نامبرده، نخست انجام اعمال غيرقانونى از سوى کانديدان و حاميان آنها، پيروز نمودن افراد در مقابل پول در کميسيون انتخابات، و سوم  اينکه با آراى مردم معامله سياسى اجرا کردن است.
نيازى گفت اگر در انتخابات آينده، به اين نکات توجه صورت نگيرد، سرنوشت انتخابات آينده نيز مانند گذشته خواهد بود.
وى افزود که جهت حل اين مشکلات، تحرکات جوامع مدنى کار بيشتر کرده مى تواند؛ اگر کار مستقلانه انجام دهند.
شايان ذکر است  درانتخابات گذشته؛ ادعا هاى جعل  و قانون شکنى ها زياد صورت گرفت که منتج به مشکلات و منازعات در هردو مرحلۀ انتخابات گرديد.
رييس جمهور غنى و عبدالله عبدالله رييس اجرائيۀ حکومت، در توافقنامۀ حکومت وحدت ملى فيصله نموده بودند تا در نظام انتخاباتى اصلاحات ايجاد کنند.
بيشتر از شش ماه مى شود که کميسيون اعلان شده براى اصلاحات در نظام انتخابات، تاکنون به کار آغاز نکرده است.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.