Add new comment

Heavy casualties inflicted on rebels in Ghor clashes: Official

فيروزکوه (پژواک،٢٦ثور٩٤): مقامات محلى ميگويند که در جنگهاى چهارسده و پسابند، بيش از١٢٠ مخالف مسلح کشته شده و هدف آنان، ايجاد پايگاه و راه يافتن به سوى ولايات شمال کشور بود، که ناکام ماندند.
سيد انور رحمتى سرپرست ولايت غور، در کنفرانس مشترک خبرى امروز که درآن رييس ارکان قول اردوى ظفر، مسوولان امنيتى محلى واعضاى شوراى ولايتى شرکت داشت، گفت که طالبان حملات گسترده وخطرناکى را برولسوالى چهارسده به راه انداخته بودند که با دادن بيش از يکصد کشته و ٣٠ مجروح، مجبور به ترک ولسوالى گرديدند.
وى افزودکه١٤ميل کلاشنکوف، دوماشيندار پيکا و٥٨ موترسايکل به دست نيروهاى دولتى افتاده و درجريان جنگ، هفت تن از نيروهاى امنيتى و يک مُلکى نيز جان باخته و ١١ تن از نيروهاى امنيتى زخم برداشته اند.
رحمتى ادعا نمودکه طالبان، اموال دکانهاى مردم را به غارت برده و از منازل مسکونى و دکان ها به حيث سپر استفاده ميکردند.
اين درحالى است که مسوولان محلى، ديروز گفته بودند که مخالفان مسلح؛ بازار، کلينيک و مکتب ولسوالى چهارسده را تصرف نموده و جنگ براى کنترول دفاتر قوماندانى امنيه و ولسوالى جريان داشت.
سرپرست ولايت غور گفت: "جنگ چهارسده از سوى ملا احمد شاه آمر زون غور، فارياب، بادغيس و سرپُل سازماندهى شده ويکهزار تن، از همين ولايات آمده بودند وهدف شان تصرف چهارسده و ايجاد پايگاه نظامى و راه يافتن به سوى ولايات شمال کشور بود."
بريد جنرال محى الدين غورى رييس ارکان قول اردوى ٢٠٧ ظفر درزون غرب، دراين نشست خبرى گفت که نيروهاى امنيتى آمادگى کامل داشتند و به ويژه کوماندوها وهليکوپترها که مواضع مخالفان مسلح را بمبارد ميکرد و اکمالات مى نمود، در ولسوالى چهارسده سريع عمل کردند.
وى افزود: "ازمخالفان مسلح ميخواهيم که سلاح خود را برزمين بگذارند؛ ورنه آنها را درهرجايى که باشند، تعقيب نموده  و سرکوب ميکنيم."
غورى افزود که اکنون ولسوالى چهارسده تصفيه شده و توجه قواى هوايى کشور، به سوى ولسوالى پسابند معطوف گرديده است.
سرپرست ولايت غور علاوه کرد که در ولسوالى پسابند، جنگ جريان دارد وآمار تلفات طالبان زياد است؛ اما ٢٠ جسد مخالفان مسلح به دست آمده است. دراين درگيرى ها چهارتن از نيروهاى دولتى نيز کشته شده و ١٠ مخالف مسلح و دو پوليس مجروح گرديده اند.
وى گفت: "طالبان  به سوى ولسوالى باغران ولايت هلمند درحال فراراند و وضعيت، در کنترول نيروهاى امنيتى است."
به گفتۀ مسوولان محلى، اين جنگ ازسوى مولوى عبدالخالق والى نامنهاد طالبان درغور که باشندۀ ولسوالى باغران است، رهبرى شده و يکهزارمخالف مسلح به شمول برخى اتباع خارجى که ازآنها نام نبرده اند، شرکت داشتند.
 اما قارى يوسف احمدى سخنگوى طالبان ادعا ميکند که طالبان در چهارسده يک هليکوپتر را با فيرراکت هدف قرار داده که سقوط نکرد و موفق به نشست شده، اما به سرنشيان آن تلفات و جراحات واردگرديده است.
به گفتۀ وى، چهار عسکر کوماندو درجريان درگيرى به قتل رسيده و شش عسکر ديگر به اسارت درآمده است
 طالبان قبلاً  گفته بودند که تعميرولسوالى چهارسده راتصرف نموده و درگيرى به شدت جريان دارد. هليکوپتر،جت وطيارات بى پيلوت، مواضع طالبان رابمبارد ميکنند، اماجلو پيشروى آنان را گرفته نتوانسته است.
فضل الحق احسان رييس شوراى ولايتى غورگفت: "ازاينکه نيروهاى امنيتى مردانه عمل کردند و جنگيدند، قابل قدر است واز دولت ميخواهيم که نظر به اراضى غور، تعداد نيروهاى امنيتى را بيشتر سازد."
احسان افزودکه اگربه اوضاع امنيتى وکميت نيروهاى امنيتى توجه نشود، بازهم مشکلات امنيتى به وجود آمده و ولسوالى ها مورد تهديد مخالفان مسلح قرار خواهد گرفت.
جنگ چهارسده، يک هفته دوام کرد وبه اثر آن بيش از٢٥٠ خانواده، مرکز ولسوالى راترک کرده و به قريه هاى همجوار رفته اند.
محمد گل يکتن ازآنها به آژانس خبرى پژواک گفت که هفتۀ گذشته، مرکز چهارسده ازسکنه خالى وشاهد درگيرى شديد بين دولت و طالبان بود ومردم به مشکل توانستند که ازخانه هاى شان بيرون شوند.
وى که به قريۀ بادقل بيجا شده است، افزود که اگرزمينۀ برگشت خانواده ها فراهم نشود، مشکل است که مردم محل آنها را اعاشه کرده بتوانند.
اين بيجا شده افزود: "حالا که جنگ تمام شده، ما منتظر برگشت به منازل خود هستيم."

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.