Add new comment

Baghlan residents seek weapons to fight Taliban

پلخمری (پژواک، ١٩ ثور٩٤): برخى از شاملين گردهمايى ولايت بغلان، نيروهاى امنيتى را درتامين امنيت ناتوان دانسته و از دولت خواستند که آنها را برضد مخالفان مسلح تسليح نمايد.
بیش از دوصد تن ازبزرگان ومتنفذين ولسوالی بغلان مرکزی که امروز درمقام ولايت بغلان گردهم آمده بودند، گفتند که مردم ازظلم طالبان مسلح به ستوه آمده و نیروهای امنیتی هم درتامين امنيت عاجزبوده اند.
امیرگل حسین خیل ولسوال سابق بغلان مرکزی گفت که نیروهای امنیتی، در مقابل طالبان به صورت درست جنگ کرده نتوانسته اند و از همین خاطر، متنفذين به مقام ولایت آمده و از دولت میخواهندکه برای شان سلاح بدهد.
وى که سابق قوماندان حزب اسلامى بوده، افزود: "ما در مقابل طالبان قیام کرده آنان را از بغلان مرکزی بیرون میکنیم."
اين قوماندان سابق علاوه کرد که طالبان چند محل را در مناطق حسين خيل، شفيع خيل و همت خيل بغلان مرکزى تصرف کرده واگر پيشروى هاى شان ادامه پيدا کند، اين ولسوالى زير تهديد سقوط خواهد بود.
عبدالحکیم یکتن دیگر از بزرگان محلى گفت که تمامی طالبان خارجی و داخلی در ولسوالی بغلان مرکزی جمع شده وبهترین وقت است که نیروهای امنیتی، آنان را محاصره کرده دستگیر نمایند؛ اما نیروهای امنیتی این توان را ندارند .
وى گفت: "ما مردم آماده هستیم که در مقابل طالبان بجنگيم و آنها را سرکوب کنيم."
سلطان محمدعبادی سرپرست ولایت بغلان، ضمن قدردانی از این آمادگی بزرگان به آنان گفت که نيروهاى امنيتى توان مقابله با مخالفان مسلح را دارند و خواست متنفذين و بزرگان محلى را با مقامات در کابل مطرح ميکنند که چه تصميمى ميگيرند.
ازجانب ديگر، صفدر محسنی ریيس شورای ولایتی بغلان، از آمادگی بزرگان قومی در مقابل طالبان تقديرکرده، گفت که اگر نیروهای امنیتی، امنیت را تامین نکنند، مردم خود دست به کار خواهند شد.
بزرگان قومی درحالی از دولت سلاح میخواهند که به تازگى مل پاسوال اسد الله شیرزاد قوماندان قطعات خاص وزارت امورداخله که براى کمک نيروهای امنیتی به بغلان آمده، به مردم اطمینان داد که دیگر طالبان تهدیدى برای مردم اين ولايت نخواهند بود.
 
قبل ازاين رييس شوراى ولايتى بغلان گفته بود که در اجلاس نظامى ولايت فيصله شده است که علاوه برساحات ازدست رفته، برخى مناطق ديگر رانيزبه مخالفان مسلح واگذار مى کنند که اين به معناى سقوط بغلان خواهد بود.
اما مقامات امنيتى گفته اند که عمليات برضد مخالفان مسلح ادامه دارد وهيچ معامله اى با آنان صورت نگرفته است.
دريک هفتۀ اخير، ساحۀ دندغورى مربوط پلخمرى مرکزولايت بغلان وولسوالى هاى بغلان مرکزى و دهنۀ غورى، صحنۀ درگيرى هاى شديد بين نيروهاى دولتى و مخالفان مسلح بوده که به گفتۀ شوراى ولايتى، سه ساحۀ نظامى در دند غورى ودهنۀ غورى و٢٠ پوستۀ امنيتى در بغلان مرکزى مربوط پوليس ملى و محلى به تصرف طالبان درآمده است.
اما نيروهاى امنيتى ميگويند که ازسه ساحۀ نظامى دند غورى و ١١ پوستۀ امنيتى در بغلان مرکزى عقب نشينى تکتيکى نموده واين ساحات درعمليات آينده دوباره تصرف خواهند شد.
مسوولان امنيتى گفته اند که درجريان عمليات ودرگيرى هاى اخير دردند غورى و بغلان مرکزى٥٠ مخالف مسلح کشته شده و ٣٠ تن جراحت برداشته اند؛ اما طالبان مدعى اند که ۹ قرارگاه ، ۲۲ پوسته امنیتی و ۳۲ قریه به تصرف آنان درآمده و ده ها تن از نيروهاى دولتى کشته و زخمی شده اند.
دراين درگيرى ها دومُلکى نيزجان باخته وهشت تن جراحت برداشته و بيش از٤٠٠خانواده از ساحات جنگى به محلات مصوون رفته اند.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.