Add new comment

مسعود: قراراست حكومت كار تحكیمات در امتداد دریای آمورا آغاز كند

کندز (پژواک، ۱۷ حمل ٩٤): احمدضیا مسعود نماینده فوق العاده رییس جمهور در امور حكومتداری خوب، در سفرش به ولایت کندز گفت که قرار است، حکومت کار تحکیمات بیش از۷۰۰ کیلومتر سواحل دریای آمو را آغاز کند.
دریای آمو که از دریای کوکچه وکوه های پامیرولایت بدخشان سرچشمه میگیرد، باعبورازمناطق سرحدی ولایت های تخار، کندز، جوزجان وفاریاب بخشی ازین مناطق راهمه ساله تخریب می کند.
مسعود، امروز از تخریبات دریای آمو واقع در بندرشیرخان این ولایت بازدید کرد و گفت که در سیزده سال گذشته حكومت های پیشین، هیچگونه توجهی درزمینه استحکامات این دریا انجام نداده و برای مهار آب دریا تنها به جابجایی خریطه ها اكتفا كرده است.
وی افزود كه بیش از۲۵۰ میلیون دالرامریكایی در ساخت ۷۰۰ كیلومتر دیوار استنادی سواحل دریای آمو كه از ولایت بدخشان الی فاریاب و جوزجان را دربرمی گیرد، به مصرف میرسد.
به گفتۀ او، با تکمیل این پروژه ها برای کشت و زراعت در بیش از ۷۷ هزارجریب زمین که حالا بدون آب است، آب فراهم خواهد شد.
مسعود گفت که روز گذشته از بندر تجارتی حیرتان در مزار شریف نیز بازدید کرده است و تمامی ساحات آسیب پذیر را شناسایی نموده و گزارش آن را به ریاست جمهوری ارایه خواهد کرد.
به گفتۀ نماینده رییس جمهور، به وزارت انرژی وآب وظیفه سپرده شده است تا تمامی ساحات آسیب پذیر ولایت های شمال رابررسی کند تا برای تحکیم سواحل حکومت اقدام کند.
درهمین حال مسوولان محلی درین ولایت می گویند همه ساله بر اثر طغیان آب دریای آمو، افزون بر اینکه هزاران جریب زمین زراعتی در ولسوالی امام صاحب تخریب می شود، در این جریان خاك افغانستان به تاجكستان ملحق می شود.
محمدیوسف ایوبی رییس شورای ولایتی كندز گفت كه طی چندسال اخیر، بیش از یكصد هزارجریب زمین در ولسوالی امام صاحب طعمه آب دریای آمو شده است.
ایوبی افزود درحال حاضر نیز باشندگان قریه های قدم گذر، سكی، قدم جای، بته كشان، نغمه بازار، قریه آمو، نوآباد و چندین قریۀ دیگرهمه ساله در موسم محصولات زراعتی مورد تهدید جدی آب دریای آمو قرارمی گیرد.
او گفت که لازم است تا حكومت در زمینه تحكیمات این دریا هرچه زودتر دست به کارشود.
مردم نیز می گویند كه زمین های زراعتی شان همه ساله درنتیجه طغیان آب تخریب می شود واگر از آن جلوگیری نشود، ساكنین این سواحل بامشكلات زیادی روبرو خواهند شد.
صوفی حكیم خان یكتن از باشنده های قریه قدم جای ولسوالی امام صاحب، به آژانس خبری پژواک گفت: "چندسال می شود كه دریای آموزمین ما را میبرد (تخریب می کند)، هر سال یك تا سه جریب زمین مرا دریا میبرد."
این باشنده كه پیشه دهقانی دارد و در این منطقه ۵۰ جریب زمین دارد افزود كه تا به حال بیش از پانزده جریب زمینش طعمه دریا شده و حتی مسیردریا به خانه های مردم نیز نزدیك تر شده است.
نماینده رییس جمهور، علت تخریب زمینهای زراعتی را در قطع درختان و جنگلات عنوان نمود و از تمامی باشنده های سواحل این دریا خواست تا دررشد و حفاظت جنگلات ومحیط زیست كوشا باشند.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.