Add new comment

مظاهره کنندگان بامیان و جوزجان بر رهایی مسافرین ربوده شده تاکید کردند

باميان، شبرغان (پژواک،١٢حمل٩٤): مظاهره کنندگان در باميان و جوزجان، ابراز نگرانى کردند که مبادا قضيۀ ربودن مسافرين در شاهراه کندهار- کابل، سبب  ایجاد نفاق بين اقوام گردد.
بيش از يکماه ميشود که  ٣١ مسافرى که به کابل مى آمدند، در ولسوالى شاه جوى ولايت زابل (شاهراه کندهار-کابل) توسط افراد مسلح ناشناس ربوده شده و تاحال از سرنوشت شان خبرى نيست.
 امروز، صدها تن در شهر باميان مظاهره و راهپيمايى کرده و خواستار رهايى اين مسافرين گرديدند.
آنان که شامل فعالان مدنى، علما و کسبه کاران بودند، شعارهايى "به داد مسافرين برسيد و بيگناهان را آزاد کنيد" را سر ميدادند و در چوک مشهور به هريکين تجمع کردند.
حسين داد احمدى رييس جامعۀ مدنى باميان گفت که اکثر اسيران، باشندگان ولايات باميان، دايکندى و غور بوده و نشود که اين مسئله، باعث نفاق انگيزى بين اقوام شود.
وى افزود: "ممکن است که آدم ربايان، اين کار را بخاطر رنگ دادن قومى کرده باشند"
احمدى از کميسيون مستقل حقوق بشر خواست که بر دولت فشار آورد و دولت را متقاعد سازد که ازهر طريق ممکن، اسيران را رها نمايد.
رييس جامعۀ مدنى باميان هشدار داد که اگر دولت توجه نکند، به اعتراضات و دادخواهى مدنى شان ادامه ميدهند.
ده ها زن نيز دراين مظاهره شرکت داشتند و ذکيه يکتن از آنها به آژانس خبرى پژواک گفت که جاى تاسف است که دولت تاحال، محل نگهدارى اسيران را مشخص کرده نتوانسته است که اين، سهل انگارى دولت را نشان ميدهد.
وى افزود: "بخاطرى که مسئله حساسيت زا نشود و احساس نگردد که در جملۀ اسيران از اقوام مردم باميان نيز شامل است، يکماه تحمل کرديم و حالا که سهل انگارى و بى تفاوتى دولت از حد خود گذشته است، صداى خود را بلند نموده ايم."
آنان، قطعنامۀ پنج ماده اى را نيز صادر کردند که درآن گفته شده است که اسيران جُرم ندارند و بايد آزاد شوند ودولت براى آزادى آنان از هيچ کارى دريغ نکند.
در قطعنامه از سرمنشى ملل متحد نيز خواسته شده است که از آدم ربايان بخواهد که اسيران را آزاد نمايند.
امروز فعالان مدنى در ولایت جوزجان با برگزاری اجتماعى، ربودن اين مسافرين را یک دسیسه خوانده  گفتند که شماری با این عمل، میخواهند که بین اقوام تفرقه ایجاد کنند.
حلیمه "صدف" عضو شوراى ولايتى و فعال مدنى جوزجان گفت که خانواده هاى اسيران، سرگردان اند و دولت تا حال کوچکترین اقدام براى رهايى آنان نکرده است.
وی افزود: "شماری در پُشت پرده، مصروف معامله اند و میان اقوام فاصله ایجاد میکنند."
حسيب الله فرهمند یکتن دیگر از اشتراک کنندگان این اجتماع گفت که نمیدانند چرا در این مقطع زمانی،  این کار صورت گرفت؛ درحالیکه بعد از انتخابات، کشور باید به طرف بهبودی ميرفت و به بحران پایان داده میشد.
به گفتۀ وى، بدون شک که این عمل، باعث ایجاد فاصله میان مردم میگردد و میتواند  بحران تازه را خلق کند که هیچ نیرويی قادر به حل آن نخواهد بود.
اگرچه گزارشاتى وجود دارد که مخالفان مسلح، اين ٣١ مسافر را ربوده اند؛ اما تا حال کسى مسووليت آنرا به دوش نگرفته است.
شايان ذکر است که هفتۀ گذشته ٢٣ تن شامل رانندگان، مسافرين و دکانداران که اکثريت شان باشندگان ولايت دايکندى بودند و از کندهار به دايکندى مى آمدند، در ولايت هلمند توسط افراد مسلح ربوده شدند و سپس در دو نوبت آزاد گرديدند.

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.