Add new comment

 عرضه و تقاضا در خارج سبب کشت کوکنار در بدخشان شده است

فیض آباد(پژواک،١٢ حمل۹٤): مقامات ولايت بدخشان ميگويند که مافياى موادمخدر، دهاقين را به کشت کوکنار تشويق ميکنند و دهاقين به علت فقر، دست به کشت کوکنار مى زنند.
شاه ولى الله اديب سرپرست ولايت بدخشان گفت که عرضه وتقاضاى مواد مخدر درخارج از کشور مانند ممالک اروپايى و آسياى ميانه، سبب کشت کوکنار دراين ولايت گرديده است.
وى که امروز درکنفرانس آگاهيدهى در مورد کشت، توليد، قاچاق، استعمال واضرارمواد مخدر صحبت ميکرد، افزود که مافياى مواد مخدر، دهاقين را به کشت کوکنار تشويق ميکند ودرکنار آن فقر سبب شده است که زارعين به کوکنار روى آورند.
اديب علاوه کرد باوجودى که بدخشان در سه سال اخير، دستاوردهاى خوب درمحو کشت کوکنار داشته؛اما به دهاقين اين ولايت کمک نشده است.
به گفتۀ سرپرست ولايت بدخشان، برخلاف در ولايت هلمند از ٩٠ هزار هکتارزمين کوکنار ١٠ هزار هکتارتخريب شده و براى آن ولايت دولت ٢٠ ميليون دالر تخصيص داده؛ اما در بدخشان هيچ پولى مختص نشده که دهاقين از کشت کوکنار دست بکشند.
وى انتقاد کرد که وزارت مبارزه با مواد مخدر در بخش آگاهيدهى، کسانى را موظف مى کند و موسساتى که مى آيند ٢٠ درصد کمکها را مصرف ميکنند و بقيه را به جيب مى اندازند و آگاهيدهى نمى کنند. بايد با عالمان دين صحبت کنند که تبليغات را وسيع نموده و مردم را از اضرار مواد مخدر آگاه سازند.
محمدقائد افندی رییس مبارزه بامواد مخدر بدخشان گفت که درسال١٣٩٣ از جملۀ هفت هزار هکتار زمين، درحدود چهارهزار هکتار از کوکنار پاک شده بود؛ اما امسال دولت مصمم است که بدخشان از حيث کشت کوکنار صفر شود.
اين درحالى است که بدخشان تاحال از حيث کوکنار صفر نشده و از يک ميليون دالرى که از سوى وزارت مبارزه با مواد مخدر در بدل برنامۀ اجراآت خوب براى ولايات سالانه داده ميشود، بهره مند نگرديده است.
اما محمد عارض شفق رييس ارزيابى و نظارت وزارت مبارزه با مواد مخدر دراين کنفرانس گفت که امسال در بدخشان پلان دارند که ٢٠ ميليون دالر کمک کنند.
وى علاوه نمود که اين کمک بخاطرى صورت ميگيرد که سطح تخريب کوکنار نسبت به ولايات ديگر در بدخشان بيشتر بوده و دهاقين تشويق شوند که ديگر کوکنار نکارند.
دراين کنفرانس، حدود دوصد تن از مقامات محلى به شمول ١٠ ولسوال نيز شرکت داشتند.
عبدالرووف فهيم ولسوال درايم گفت: "تازمانى که امنيت تامين نشود، کشت کوکنار از بين نميرود و درجاهايى که مخالفان مسلح فعاليت دارند، بيشترين کوکنار کشت ميشود."
به گفتۀ وى، کوکنار بيشتر در ولسوالى هاى درايم، تيشکان، کشم، و ارگو زرع ميگردد.
عبدالله ناجى نظرى رييس شوراى ولايتى بدخشان نيز گفت: "ايد امنيت تامين شود و تاوقتى که در ولسوالى هاى ناامن که مخالفان و تروريستان گم نشوند، کوکنار گم نميشود."
گفتنى است که مردم بدخشان همواره ازکشت کوکنار، افزايش تعدادمعتادان، موجوديت لابراتوارهاى هيروئين وقاچاق مواد مخدر به کشورهاى آسياى ميانه ابراز نگرانى نموده اند.
بدخشان با تاجکستان، چين و پاکستان سرحد دارد و  مواد مخدر، از طريق تاجکستان به خارج کشور قاچاق مى گردد.
داکتر محمد نور خاوری رئیس صحت عامۀ بدخشان گفت که بيش از ٣٠ هزار تن به شمول اطفال و زنان در سطح اين ولايت به مواد مخدر معتاد بوده که درمقايسۀ پنج  سال گذشته دوچند شده است.
وى، ناامنی و بیکاری را ازدلايل افزایش معتادان  خوانده گفت که سه مرکز تداوی معتادان در بدخشان وجود دارد که براى تداوى تمام معتادان کافى نيست.
سروى دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرايم ملل متحدUNODC  نشان ميدهد که بيش از يک ميليون تن در افغانستان به مواد مخدر معتاد هستند و افغانستان هنوزهم بزرگترين کشور از حيث کشت و قاچاق مواد مخدر در سطح جهان قرار دارد.
گفتنى است که مقامات روسیه می گویند که از جمله هشت میلیون معتاد در حدود یک و نیم میلیون معتاد در روسیه از هيرویین افغانستان که از طريق کشورهاى آسياى مرکزى صادر ميشود، استفاده می کنند.
نظر به احصائیه اداره مبارزه با مواد مخدر روسیه ، مواد مخدر سالانه بیش از ٧٠ هزار جوان روسیه را به کام مرگ می کشاند.
ویکتور ایوانوف رییس اداره مبارزه با مواد مخدر روسیه ميگويد پولی را که معتادان روسیه برای به دست آوردن مواد مخدر استفاده می کنند، از مجموعه بودجه وزارت های دفاع و معارف این کشور بیشتر می باشد.
همچنان يک سروى ادارۀ مبارزه با مواد مخدر ملل متحد، نشان ميدهد که  دو صد ميليون معتاد در جهان وجود دارند و در هر ساعت يک معتاد تلف ميشود.

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.