Add new comment

بيکارى در غور باعث ايجاد اتحاديۀ بيکاران گرديد

فيروزکوه (پژواک ١١ حمل ٩٤): ده ها تن از جوانان ولايت غور، با ايجاد اتحاديۀ بيکاران، ميگويند که از اثر بيکارى جوانان؛ کشت موادمخدر، گروه هاى مسلح غيرمسوول، ناامنى و مشکلات اجتماعى افزايش يافته است.
امروز، حدود ٢٠٠ تن از جوانان ولايت غور به رسم اعتراض، اتحاديۀ بيکاران را در ولايت غور ايجاد نمودند.
جمعه خان عظيمی فارغ پوهنځى اجتماعيات ولايت فارياب، به آژانس خبرى پژواک گفت که يکسال قبل فارغ شده؛ اما هنوزهم بيکار است.
وى افزود که در ولايت غور، حدود ٤٠٠ تن از جوانان که از پوهنتون هاى مختلف کشور فارغ شده اند، از يک الى سه سال ميشود که بيکار هستند و هيچ زمينۀ کارى حتى کار در سر چوک براى شان مساعد نشده است.
او علاوه کرد که رهبران حکومت وحدت ملى، هيچ برنامه براى کاريابى جوانان تحصيلکرده ندارند. مردم از بيکارى رنج مى برند؛ اما آنها در فکر تقسيم قدرت و کشمکش هاى سياسى هستند.
عظيمى گفت که از همين خاطر، امروز جوانان غور اتحاديۀ بيکاران را ايجاد نمودند تا صداى شان را دولت بشنود.
به گفتۀ موصوف، در اين اتحاديه جوانان روزانه جمع مى شوند و با هم گفتگو مى نمايند.
رمضان عادل یکتن ديگر از جوانان که یکسال پیش از پوهنتون بامیان از رشتۀ ادبیات فارغ شده و بیکار است، گفت از اينکه تحصيلکرده اما هنوزهم بار دوش خانوادۀ خود است؛ رنج مى برد.
او افزود، فاميل هاى آنان به اميد اينکه فرزندان شان تحصيل ميکنند و براى خانوادۀ شان کمک نمايند؛ اما از اثر بيکارى همه نااميد و از درس و تعليم دلسرد شده اند.
وى خاطرنشان ساخت، امروز اگر معتادين مواد مخدر، گروه هاى مسلح غير مسوول، ناامنى و مشکلات اجتماعى در ولايت غور افزايش يافته، علت عمدۀ آن بيکارى مى باشد.
درهمین حال، فضل الحق احسان رئیس شورای ولایتی غور، ضمن اظهار نگرانى از بیکاری مردم خصوصاً جوانان تحصیلکرده، به پژواک گفت بیکاری، هر روز به عنوان عمده ترین مشکل که عامل بیشتر ناامنی و اعتیاد است، زيادتر شده مى رود؛ اما دولت هیچ برنامه برای رفع این مشکل ندارد.
موصوف نیز از بیکار بودن حدود ٤٠٠جوان تحصیلکردۀ غوری يادآورى نموده افزود که ممکن است این افراد با گذشت زمان، که فشار اجتماعی بالای شان تاثير نماید، به گروه های مسلح یا مخالف یکجا شوند و به کشورهای همسايه فرار نمایند.
رئيس شوراى ولايتى به دولت پيشنهاد نمود تا افرادى که سن شان بلندرفته است یا تحصیلات ندارند، برکنار و به جای شان جوانان تحصیلکرده را مطابق به تخصص شان استخدام نماید؛ تا از يکسو ادارات تخصصى شود و از سوى ديگر ظرفیت بلند برود.
 احسان گفت یکی از دلایلى که امروز ده هزار فرد مسلح غیرمسوول و چهارهزار طالب در غور وجود دارد، بیکاری است؛ افراد بيکار جذب این گروه ها شده اند؛ اگر کار باشد، کسی به این گروه ها یکجا نمى شود.
او علاوه کرد که به اساس سروی های گذشته، ٢٥زار معتاد تنها در غور موجود مى باشد که دلیل عمدۀ آن، بیکاری و فرار آنها به ایران و معتاد شدن آنها در اين کشور بوده است.
محمد وزیر نورانی يکتن از فعالان جامعۀ مدنى غور، دليل اين همه مشکلات را بی برنامگی رهبران حکومت، تلاش ها برای منافع شخصی و فساد اداری خواند.
وى به پژواک گفت که امروز، ٨٠ درصد جوانان در افغانستان خصوصاً در غور بیکار هستند؛ آنعده جوانان که تحصیلکرده اند و کار برای شان پیدا نشده است؛ به اساس مجبوریت، همين حالا به مناطق خود رفته اند و مصروف کشت کوکنار شده اند تا بتوانند مقداری پول برای خود پیدا نمایند.

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.