Add new comment

سهم زنان در ادارات دولتى دايکندى و باميان ناچيز است

نيلى، باميان (پژواک، ١٧حوت٩٣): حضور زنان در ادارات دولتى دايکندى و باميان و بخصوص در ارگان هاى عدلى و قضايى کمرنگ خوانده شده و تاکيد شد که بايد به جايگاه زن اهميت داده شود.
امروز از هشتم مارچ (روز همبستگى زنان جهان) با محافلى دراين دو ولايت تجليل گرديد و سخنرانان گفتند که نبايد زنان و دختران، به ديدۀ کم نگريسته شوند و بايد نقش آنها در جامعه بيشتر گردد.
سُميه محمدى عضو شوراى ولايتى دايکندى دراين محفل که صدهاتن شرکت کرده بودند، گفت که زنان در ادارات دولتى اين ولايت سهم ناچيز دارند؛ بايد به آنان سهم بيشتر داده شود و به حقوق شان رسيدگى صورت بگيرد.
وى افزود: "زنان جايگاه خود را پيدا کرده؛ اما کسى به جايگاه آنان اهميت نمى دهد که بتوانند از هرلحاظ توانمند تر شوند."
اين عضوشوراى ولايتى علاوه کرد که زنان به ويژه در ارگان هاى عدلى وقضايى که به سرنوشت زنان رابطه دارد، حضور کمتر دارند. قاضى زن وجود ندارد و صرف يک وکيل مدافع زن در چوکات رياست عدليه فعاليت ميکند که به هيچ وجه نمى تواند به قضايا و مشکلات زنان رسيدگى نمايد.
ذکيه رضايى رييس امور زنان دايکندى گفت که رياست زنان پاليسى ساز است و تلاش مى کنند که برنامه هايى را طرح ريزى نمايند که در اقتصاد خانم ها کمک بيشتر شود.
وى افزود که وضعيت زنان روبه بهبود است؛ اما خشونت عليه اين قشر ادامه دارد.
اين درحالى است که بنابر آمار کميسيون ساحوى حقوق بشر دایکندی، ازسال ١٣٩١ تا کنون ١٢٣ زن و دختر اقدام به خود کشی نموده که از این میان، منجر به مرگ ١٥ تن آنان گرديده است.
قرار اين آمار در سال جاری ٤٧ زن و دختر اقدام به خودکشی کرده که باعث مرگ چهارتن آنها شده است.  
يکى ازاين رويدادهاى تکاندهنده، امسال خودکشى دختر١٨ ساله به نام روشن بود که بعد ازآنکه خانواده از ازدواج وى با پسر کاکايش ممانعت نمود، با خوردن دواى زهرى به زندگى خود در مرکز دايکندى خاتمه داد.
از هشتم مارچ طى محفلى با شرکت بيش از يکهزار تن در ولايت باميان نيز تجليل به عمل آمد و غلام على وحدت سرپرست ولايت گفت که خشونت از بدو تولد دختران درخانواده ترويج مى يابد، براى دختران اهميت داده نمى شود، نام نيک برآنان گذاشته نمى شود و به پسران امتياز بيشتر قايل ميگردد؛ بايد اين رواج از بين برده شود.
وى افزود که زنان پنج درصد در ادارات دولتى کار ميکنند که يک فيصدى خيلى پايين است و نقش زنان بايد در ادارات بيشتر شود.
روح الله فروغ رييس کميسيون ساحوى حقوق بشر در باميان، کمرنگ بودن حضور زنان در ادارات، عدم دسترسى به خدمات صحى و خيابان آزارى را از مشکلات مهم زنان و دختران خواند و گفت که امسال ١٣٩ مورد خشونت عليه زنان و دختران به شمول شش قتل و پنج تجاوزجنسى را ثبت نموده اند.
وى علاوه نمود که اين آمار، علاوه بر باميان، شامل ولسوالى شيخ على پروان، بهسود ميدان وردک و جاغورى ولايت غزنى نيز ميشود که تحت پوشش کميسيون ساحوى حقوق بشر باميان قرار دارد.

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.