Add new comment

هزاران تن در ولسوالى ورث در محاصرۀ برف قرار دارند

باميان، (پژواک،١١حوت ٩٣): مردم دو منطقۀ ولسوالى ورث ولايت باميان، از يکماه بدينسو در محاصرۀ برف قرار داشته و مشکلات به حدى است که مريضان را برشانه هاى خود به مرکز صحى انتقال ميدهند.
اين دو منطقه که با مرکز ولسوالى ورث، حدود ٦٠ کيلومتر فاصله دارد، به نام هاى پچندور و اسپيغو ياد ميشود و مسوولان محلى، جمعيت آنرا ٢٥ هزار تن خوانده، هشدار ميدهند که اگر راه باز نشود، مريضان در راه انتقال به مراکز صحى تلف خواهند شد.
برفکوچ، دره اى را که بين اين دو منطقه و مرکز ولسوالى قرار دارد، پر از برف نموده و کوتل سياه سنگک دراين مسير، به علت برف سنگين مسدود گرديده است.
محمد حسن اسدی عضو شوراى ولايتى باميان که باشندۀ ولسوالى ورث است، به آژانس خبرى پژواک گفت که چهار کلينيک ابتدايى دراين دو منطقه وجود دارد؛ اما داکتر متخصص ندارد و مريضان صعب العلاج را تداوى کرده نمى تواند.
وى افزود: "مردم با مشکل جدى مواجه اند ومريضان را برشانه هاى خود وتوسط چهارپايى به کلينيک صحى مرکز ورث انتقال ميدهند."
اسدى علاوه کرد که تا هنوز ده ها مریض را مردم توسط چهارپايى انتقال داده و یک خانم که اپندکس بود و یک خانم دیگرى که مشکل تنفسی داشت، تازه به مرکز ولسوالى منتقل شده و اگر راه بازنشود، طبيعى است که تعدادى از مريضان در راه جان خواهند باخت.  
اين عضو شوراى ولايتى گفت که ادارۀ محلى، در این ارتباط بی تفاوت نشسته وتا هنوز ١٥ مورد شکایت از این مناطق به شوراى ولایتی رسیده ومردم گفته اند که از توان آنان نیست تا راه را بازگشايى نمایند .
اسدالله افتخاری یکی از متفذین محل گفت هفت روز است که ١٥٠ تن از مردم روزانه راه را پاک میکنند تا  باز شود؛ اما ارتفاع برف تا ده متر ميرسد و این از توان مردم بالا است.
وی علاوه کرد که تاحال از ولسوالی حتی یک نفرهم به مرکز باميان نیامده تا مشکلات شانرا با چشم خود ببینند و یا مردم را کمک نمایند.
این متنفذ گفت: "مردم به علتى که توان پاک کاری این برفکوچ را ندارند دست از کار کشیده؛ اما اگر این منطقه پاک نشود، تا ماه سرطان نیز باز نخواهد شد."
وی افزود که برفکوچ های اخیر در این منطقه، صدها جریب زمین زراعتی ودرختان مثمر وغیرمثمر را نيز زیر برف کرده؛ اما تلفات انسانی ندارد.
به گفتۀ افتخارى، مواد خوراکه و سوخت در دکانهاى اين دو منطقه، رو به تمام شدن است و اگر راه به زودى باز نشود، مردم با قلت شديد مواد غذايى و سوخت مواجه گرديده و امکان تلف شدن نيز وجود دارد.
محمد رضا رفعت ریيس ادارۀ آمادگى مبارزه با حوادث بامیان گفت که نه تنها راه های دو منطقۀ ولسوالى ورث، بلکه صدها قریه در ولسوالی های پنجاب، ورث و یکاولنگ نيز به علت برفبارى سنگين مسدود است .
وی افزود: "ما نه پول و نه امکانات داريم که اقدام به بازگشايى راه ها کنيم و نه می توانیم برای مردم وعده دهیم که به کمک آنان رفته و راه شان را باز میکنیم."
رفعت خاطرنشان ساخت که فقط  در مواردی که تلفات انسانی وشرايط اضطرار باشد، کمک خواهند کرد؛ اما دیگر بودجه ندارند.
باميان ازجملۀ ولايات مرکزى و کوهستانى است و در زمستان ها شاهد برفبارى سنگين و مسدود شدن راه هاى مواصلاتى مى باشد.
هفتۀ گذشته بيش ازپنجاه مسافر به شمول زنان و اطفال که در سه موتر فلاينکوچ، از طرف کابل به ولايت غور درحرکت بودند و درکوتل خارقول ولسوالى پنجاب ولايت باميان دربرف، گيرمانده بودند، بعد از دو روز توسط پرسونل ولسوالى پنجاب و مردم محل، به محلات مصوون منتقل شدند.
مسافرين که به علت برفبارى سنگين در داخل موترهاى خود گير مانده بودند، نگران بودند که اگر کمک نشوند، احتمالاً تلف خواهند شد.
گفتنى است که هفتۀ گذشته برفکوچ در ولسوالى يکاولنگ، سبب مرگ چهارتن به شمول يک طفل شيرخوار نيز گرديده است.

 

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.