Add new comment

اکثريت مردم فراه از بيکارى رنج می‌برند

فراه (پژواک، ٥ حوت ٩٣): مشکل بيکارى در فراه، درحالى روبه افزايش است که برخى جوانان بيکار اين ولايت، مجبور به مهاجرت هاى غيرقانونى می‌شوند و به کشت و استفاده از مواد مخدر رو می‌آورند.
جوانان فراه، از وضعیت بیکاری شکايت دارند و از دولت خواستار تغییر در وضعیت کنونی می‌باشند.
آنها مى خواهند که حکومت، هرچه زودتر نامزد وزراى باقيمانده را غرض کسب راى اعتماد به ولسى جرگه معرفى کند تا مقررى ها آغاز و با راه اندازى پروژه ها زمينه هاى کار براى مردم مساعد گردد.
ناصراحمد الداعی باشنده ناحیه ششم شهر فراه و فارغ پوهنځی زراعت پوهنتون ننگرهار، یک تن از اين جوانان است که بخاطر یافتن کار برای معرفی متباقى اعضاى کابینه لحظه شماری می‌کند.  
رییس جمهور محمداشرف غنی، به تاريخ نهم و دهم ميزان سال روان، فرمانى را صادر نمود که به اساس آن تمام وزرا، رؤساى مستقل و والى ها به حيث سرپرست تعيين شدند. در فرامين آمده است که  همه وزارت‌ها، ادارات مستقل و واليان سرپرست الی تعیین وزرا، رؤسای ادارات مستقل و واليان جديد، از هر گونه مقرری و انفکاک کارکنان خویش، جداً خودداری نمایند.
حکومت جديد که در اوايل ماه ميزان آغاز به کار کرده است، به تاريخ ٢٢ ماه جدى ٢٤ نامزد وزير و نامزدان رياست هاى امنيت ملى و بانک مرکزى را به ولسى جرگه معرفى کرد، اما به تاريخ هشت دلو تنها هشت نامزد وزير و رييس امنيت ملى راى اعتماد جرگه را کسب نمودند.
همچنان تا حال تنها واليان جديد فراه، کندز و پکتيکا تعيين شده اند.
ناصراحمد گفت بنا بر همين مشکلات که سبب کم شدن پروژه هاى ساختمانى وغيره شده است، حدود یک سال از فراغت او می‌گذرد؛ اما تا حال موفق نشده است که براى خود کار پیدا کند.
موصوف افزود: "خانواده‌ام شانزده سال بالایم سرمایه گذاری کردند، به امید اینکه من تحصیل کرده و صاحب یک وظیفۀ مناسب شوم، ولی نیافتن کار باعث می‌شود که یک جوان، تمام آرزو‌هایش را نقش برآب ببیند."  
وی از حکومت وحدت ملی خواست که مشکلات روزافزون جوانان کشور را در نظر گیرد و هرچه زود‌تر، برای تغییر وضعیت موجود اقدام کند.
همه روزه صد‌ها کارگر در کنار سرک اطراف چهارراهی شهداى شهر فراه و مقابل ریاست مخابرات این ولایت، به امید یافتن کار تجمع می‌کنند.
محمد رضا ۴۶ ساله باشنده قریه چهارباغ مرکز فراه که حوالی ساعت ١١ قبل از ظهر در کنار چهار راهی شهداى شهرفراه در داخل کراچی‌اش به خواب رفته بود، نمونه اى از وضعیت صد‌ها کارگر بیکار در فراه است.
رضا بعد از آن که خبرنگار پژواک از خواب بيدار کرد، گفت که دو سال قبل، از قریه مزار ولسوالی پشترود به مرکز فراه آمده است و براى مدتى با یک شرکت ساختمانى، روزانه در بدل ٣٠٠ افغانى کار کرد؛ اما از هشت ماه بدینسو بیکار می‌باشد؛ زیرا پروژه این شرکت تکمیل شده است.
او علاوه کرد: "حالی همه روزه به امید یافتن کار به اینجا می‌آیم؛ ولی اکثر روز‌ها بیکار می‌مانم و بعضی وقت‌ها یک هفته متوا‌تر بیکار می‌باشم."
اداره مرکزى احصائیه چند سال پیش، جمعیت ولایت فراه را حدود ۴٧۴ هزار تن تخمین کرده؛ اما مقام‌هاى محلی می‌گویند که اکنون نفوس این ولایت به حدود ٩٠٠ هزار تن رسیده است.
نصرالله امینی رییس کار، امور اجتماعی، شهداء و معلولین فراه گفت که به اساس سروی تخمینی این اداره، در حال حاضر بیش از پنجاه در صد باشندگان واجد شرایط کار فراه بیکار می‌باشند.
به گفته وى، رقم بیکاران در مناطق مختلف این ولایت تفاوت می‌کند.
او افزود: "مثلاً در مرکز به طور اوسط ۴٠ فیصد و در بعضی ولسوالی‌ها چون پشترود، خاکسفید، بالابلوک و ولسوالی‌های گلستان و بکواه به دلیل ناامنی ها هفتاد تا هشتاد فیصد مردم بیکار‌ می‌باشند."
وى گفت که بعد از جنجال هاى انتخاباتى سال روان، برخى پروژه هاى ساختمانى به دليل نبود بودجه در اين ولايت متوقف شده و اين امر سبب افزايش بيکارى شده است.
موصوف به گونۀ مثال گفت که کار اعمار ساختمان اين رياست و شفاخانه صد بستر در مرکز اين ولايت   از حدود هفت ماه به اين طرف متوقف شده است.
اما او خاطرنشان کرد که تلاش هاى اين وزارت در جهت رفع مشکل بيکارى در بخش آموزش هاى حرفوى ادامه دارد. او گفت که در حال حاضر، حدود ٨٠٠ تن در کورس هاى حرفوى چون خياطى، ولدنگ کارى، کمپيوتر و غيره تحت آموزش قرار دارند.
امينى، بلند رفتن مهارت ها را در راستايى کاريابى مهم دانسته گفت که در سال هاى اخير، هزاران تن در اين ولايت تحت پوشش برنامه فراگيرى آموزش هاى مسلکى قرار گرفته اند.
تازه گل زیارکش مدیر عمومی جوانان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت فراه نيز از افزايش بيکارى شکايت نموده گفت که هزاران جوان، به دلیل نبود زمینۀ کار سالم مجبور به کشت مواد مخدر می‌شوند و شمار زیاد جوانان براى دريافت کار، مجبور به مهاجرت هاى غیرقانونى به خصوص به ایران می‌شوند.
به باور او، این چنین وضعیت، براى آیندۀ جوانان خطرناک است و باعث اخلال نظم اجتماعی می‌گردد.
عبدالخالق نورزی ولسوال خاکسفید نيز گفت که ولسوالی خاکسفید ۵۵ هزار نفوس دارد و بیش از هشتاد در صد باشندگان واجد شرایط این ولسوالى بیکار می‌باشند.
به گفته وى، در این ولسوالی یگانه شغلی که شمارى از مردم را مصروف ساخته است، کشت کوکنار است و تعداد محدود باشندگان این ولسوالى مصروف کشت قانونی می‌باشند.
به باور او، در صورتى که زمينه هاى کار براى مردم مساعد شود، از کشت کوکنار دست مى کشند.
همچنان وى گفت که سالانه صد‌ها تن از جوانان این ولسوالی، بخاطر کار به شکل غیر قانونی به ایران می‌روند.
او افزود: "این جوانان یا توسط پولیس ایران کشته می‌شوند و یا اکثراً معتاد و جیب خالی بر می‌گردند و تا آخر عمر بار دوش خانواده‌‌های شان هستند. "
به گفته وی، به همین دلیل در حال حاضر بیش از چهل درصد جوانان این ولسوالی، معتاد به مواد مخدر‌اند.
به اساس سروى سال ٢۰۱۳ میلادى، ادارۀ مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد (UNODC) شمار معتادان موادمخدر در این ولایت، بيش از ۴۵ هزار تن به شمول پنج هزار زن تخمین شده است.  
 قابل ذکر است محمد آصف ننگ والی جدید فراه، چند روز قبل در مصاحبه اختصاصى با آژانس خبرى پژواک گفته بود که تلاش دارد با تشویق و جذب سرمایه گذاران به فراه، زمینه‌های اشتغال را در این ولایت مساعد سازد.
مشکل بیکاری در سراسر کشور وجود دارد.
اتحادیه ملی کارکنان افغانستان (امکا) چند روز پيش، از حکومت خواهان اقدامات جدى براى کاهش ميزان بيکارى گرديد. گزارش ها می‌رساند که در سطح کشور، حدود چهار میلیون تن از افراد واجد شرايط کار، بیکار می‌باشند.

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.